چهار ضعف آمازون که فرصتی برای خرده‌فروشان است

چهار ضعف آمازون که فرصتی برای خرده‌فروشان است

شاید استفاده از کلمه " ضعف " برای غولی مانند آمازون کمی بی‌رحمانه و تا حدی غیرمنصفانه باشد، اما باید دقت داشت که همواره می‌توان بهتر شد و موفقیت یک مسیر بی‌انتها‌‌ست.

اکوسیستم - آمازون روز به روز پیشرفت می‌کند و حتی یک برند مثل نایکی باوجود اینکه خود یک خرده فروشی قوی است نمی‌تواند بازار جذابی که از طریق کانال‌های فروش آمازون برایش ایجاد می‌شود را نادیده بگیرد.

در ادامه چهار ضعف آمازون که می‌تواند موجب سوددهی خرده‌فروشان شود را بررسی می‌کنیم.

نقد‌های نه چندان دقیق

علی رغم تلاش‌های زیاد، آمارون همچنان چالش نمایش نظرات واقعی کاربران را دارد. آمازون ادعا می کند که مجموع این نظرات جعلی بسیار محدود است، اما پلتفرم ReviewMeta که هیچگونه وابستگی به آمازون ندارد و از این جهت می‌تواند بی‌تعصب باشد نشان داد که تقریبا 10% از نقدهای سایت آمازون یک ناسازگاری غیرطبیعی دارند.

اما چگونه می‌توان از این ضعف بهره برد؟

دراین شرایط تشخیص این نقدهای جعلی برای خرده فروشان بسیار سخت است اما به دلایل آشکار آمازون بیشتر از هر خرده‌فروشی دیگری با این چالش رو به رو است. با این تفاسیر می‌توان محتوای توضیح هر کالا را به نحوی اغواکننده تولید کرد که منجر به خرید مشتریان شود. شاید بد نباشد تا تجربه کارکنان شرکت از محصول نیز درج شود.( البته اگر حداقل کارکنان خود را متقاعد کرده‌اید که محصول با کیفیتی را تولید می‌کنید).

افزایش برند‌های کمتر شناخته شده

بسیاری از شرکت‌های تولیدی به خصوص در چین کالاهایی بسیار مشابه با یک برند معتبر تولید می‌کنند، گاهی اوقات اختلاف قیمت به حدی چشمگیر است که مشتریان به برند ناشناخته آن توجه نمی‌کنند و محصول را خریداری می‌کنند.

ممکن است باورش کمی سخت باشد اما گاهی ناشناخته بودن برند می تواند مزیت باشد چراکه باعث می شود عده‌ای با کنجکاوی درباره کیفیت آن پرس و جو کنند!

البته این قصه همواره شیرین نبوده است. به عنوان مثال در حوزه الکترونیک، مشتریان حتی به شکل چشمگیری متضرر شدند .در سال 2015، محققان امنیتی 30 تبلت ارزان قیمت را که در آمازون فروخته شده بودند، با نرم‌افزارهای مخرب که به طور پیش فرض روی آن قرار داشت شناسایی کردند. براساس برآوردهای خود آمازون، بیش از 17000 این تبلت به مشتریان در 150 کشور جهان فروخته شده است.

چگونه می‌توان از این ضعف بهره برد؟

باید یک شراکت تجاری بین خرده‌فروشان و تولیدکنندگانی که محصولات با کیفیت تولید می کنند شکل بگیرد تا این محصولات توسط این خرده‌فروشی‌ها که شناخته شده‌تر هستند، به فروش برسد.

 جنس‌های تقلبی

سال‌ها‌ست که آمازون با این خطر به شکل جدی رو به رو است. با وجود تعداد زیاد فروشندگان شخص ثالث و برندهایی که به شکل رسمی و حقوقی به تائید نرسیده‌اند، جای تعجبی ندارد که همچنان اجناس تقلبی در آمازون در دسترس است. گاردین همچنین مدعی شده است که برخی از این فروشدگان شخص ثالث که اغلب کالای بی‌کیفیتی را تولید می‌کردند از انبا‌ر‌های خود آمازون استفاده می‌کردند و یک همکاری ضمنی بین آن‌ها وجود داشته است.

حال چگونه می توان از این ضعف بهره برد؟

در اینجا نیز خرده‌فروشان باید فرصت‌هایی را برای برجسته کردن کیفیت پیشنهادات خود داشته باشند تا در صورت لزوم از این فرصت که آن‌ها از فروشندگان مجاز برای برند‌های خاص استفاده می‌کنند، بهره ببرند و این اعتماد متقابل را ایجاد کنند. همچنین با گنجاندن تضمین کیفیت محصولات در قرارداد، مشتریان از کیفیت کالاهای آن‌ها مطمئن می‌شوند. 

محبوبیت رو به رشد خرده‌فروشی‌های تجربی

آمازون میلیاردها دلار صرف کرده است تا شما با حداکثر کیفیت و سهولت بتوانید یک خرید مطمئن انجام دهید، اما این همه چیزی که مشتریان آن‌ها می‌خواهند نیست. تعداد خرده‌فروشی‌های تجربی به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است و خرده‌فروشی‌هایی که تعاملات کابران در دنیای واقعی را باخود به همراه دارد می‌تواند ترند بعدی خرده‌فروشی باشند.

منظور از خرده‌فروشی تجربی، خرده‌فروشی‌هایی هستند که فعالیت فیزیکی مشتریان را اغلب به شکل سرگرمی دخیل می‌کنند تا فرآیند خرید برای آن‌ها خوشایندتر باشد.

پیشنهاد می‌کنم پیج thisisstory را در اینستاگرام بررسی کنید، نمونه موفق یک خرده‌فروشی تجربی که در منهتن مسقر است.

چگونه می‌توان از این ضعف بهره برد؟

پاسخ این بخش احتمالا بسیار ساده خواهد بود، خرده فروشی شما علاوه بر سرعت در تحویل اگر باعث تعامل مشتری به شکل واقعی و مهیج شود فروش بیشتری خواهد داشت، این موضوع به علت خسته‌کننده شدن فرآیند خرید اینترنتی با آینده روشنی رو به رو خواهد بود.

 

    نظرات