تاپیک چهل و دوم: از راه اندازی تاکسی هوایی شهری اوبر تا معرفی قدرتمندترین مدیران کسب‌وکار جهانی

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته دوم از پنجمین ماه سال اخبار متنوعی در رسانه‌های جهانی در خصوص راه‌اندازی و پیشرفت کسب‌وکارهای جهانی مختلف منتشر شد. از جمله خبر راه‌اندازی تاکسی هوایی شهری اوبر تا دو سال آینده. این خبر به خصوص برای افرادی که از ترافیک و مشکلات آن در جوامع شهری امروزی رنج می‌برند اهمیت بسیاری داشته است و نظر آن‌ها را تا حد زیادی به خود جلب کرده است. خبر دیگر معرفی مدیران برتر کسب‌وکارهای جهانی بود که در صدر این مدیران نام جف بزوس مؤسس و مدیر سایت خریدوفروش اینترنتی آمازون به چشم می‌خورد.

اوبر تا دو سال آینده تاکسی هوایی شهری خود را راه اندازی خواهد کرد. اوبر از طرح اولیه تاکسی‌های هوایی شهری خود رونمایی کرد و اعلام نمود که این طرح تا ۲ سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. مسافران به ازای هر مایل سفر با تاکسی‌های هوایی اوبر باید ۱/۸۴ دلار بپردازند. شرکت اوبر برای اولین بار در اجلاسی در شهر لس آنجلس آمریکا از طرح اولیه Uber Air رونمایی کرد. تاکسی هوایی اوبر عمود پرواز است و برای حمل و نقل مسافر در شهرهای شلوغ طراحی شده است. اوبر قصد دارد خدمت تاکسی هوایی خود را تا۲۰۲۰ میلادی ارائه کند و نمونه خودران این تاکسی نیز تا ۱۰ سال آینده آماده بهره برداری شود.  دارا خسروشاهی (مدیرعامل شرکت اوبر) در مورد این موضوع گفت: ما می‌خواهیم شبکه‌ای از این وسایل نقلیه را به وجود آوریم تا مردم عادی در مسافت‌های طولانی‌تر بتوانند از تاکسی‌های هوایی استفاده کنند و با هزینه‌ای مناسب از ترافیک شهرهای پرجمعیت در امان بمانند. مدل‌هایی که در کنفرانس اوبر رونمایی شدند، نشان می‌دهند این تاکسی‌های هوایی، وسیله نقلیه‌ای شبیه بالگرد هستند که با استفاده از چند پروانه به طور عمودی از زمین بلند می‌شوند. البته وسایل نقلیه الکتریکی سروصدای کمتری نسبت به بالگرد دارند.

اپل قصد دارد تا کارت اعتباری اختصاصی صادر کند. اپل کارت اعتباری اختصاصی خود را با همکاری گلدمن ساکس ارائه خواهد کرد. این شرکت قصد دارد این کارت اعتباری را برپایه سرویس اپل پی (Apple Pay) عرضه کند. وال استریت ژورنال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد اپل قصد دارد با همکاری مؤسسه‌ خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس، اقدام به ارائه کارت اعتباری کند و این یعنی همکاری اهالی کوپرتینو با مؤسسه‌ بانکداری و سرمایه‌گذاری بارکلیز به اتمام می‌رسد. این کارت اعتباری که از برند Apple Pay استفاده خواهد کرد، احتمالا از اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی عرضه می‌شود. اعطای وام‌های فروشگاهی به دارندگان این کارت‌ها به عهده مؤسسه مالی گلدمن ساکس است. موسسه گلدمن ساکس چندی پیش تیم سازنده استارتاپ فاینال را به خدمت گرفت. تمرکز فعالیت‌های فاینال بر کارت‌های اعتباری متمرکز بود. ظاهرا گلدمن ساکس با این اقدام قصد دارد به یکی از بازیگران اصلی در حوزه کارت اعتباری مبدل شود. البته قبلا نیز این موسسه چندین سال با امریکن اکسپرس (American Express) همکاری می‌کرد و کارت‌های Platinum امریکن اکسپرس (یک کارت اعتباری ویژه) را به دارندگان حساب‌های بانکی گلدمن ساکس عرضه می‌داد. اما این دفعه گلدمن ساکس پا را فراتر گذاشته است و قصد دارد که کارت‌های اعتباری را به افرادی غیر از مشتریان خود ارائه می‌دهد.

اروپا برای ممانعت از تحریم‌های آمریکا پیشنهادات ویژه‎ای برای ایران دارد. به منظور ممانعت از تحریم‌های آمریکا، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد که پول نفت ایران به طور مستقیم از کشورهای اروپایی به بانک مرکزی ایران منتقل شود. از آنجایی که اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافق نیست، این اتحادیه پیشنهاد انجام نقل و انتقالات مالی کشورهای اروپایی با ایران به طور مستقیم از طریق بانک مرکزی ایران را مطرح کرد. یک مقام ارشد اروپایی با اشاره به این موضوع که جزئیات این طرح هنوز مشخص نشده است، گفت: با انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران این امکان برای شرکت‌های اروپایی فراهم می‌شود تا پول نفت ایران را پرداخت کنند و ایران نیز می‌تواند منابع ارزی خود را از اروپا به داخل منتقل کند. این مقام اروپایی خاطر نشان کرد که تحریم ولی‌الله سیف (رئیس‌کل بانک مرکزی ایران) از سوی آمریکا به معنی تحریم بانک مرکزی نیست. در همین رابطه میگل آریاس (کمیسر انرژی نفت اروپا) قرار است در هفته جاری به تهران سفر کند و در مورد طرح انتقال مستقیم پول نفت ایران به حساب بانک مرکزی ایران را با مقامات ایران گفت‌وگو کند. البته دولت‌های اروپایی هنوز موافقت یا مخالفت خود با این پیشنهاد را اعلام نکرده‌اند.

قدرتمندترین مدیران کسب‌وکار جهان معرفی شدند. نشریه فوربز به رسم هر سال، فهرستی از قدرتمندترین مدیران جهان را منتشر کرد. این فهرست شامل تعدادی مدیر آمریکایی، آسیایی و تنها یک مدیر اروپایی و یک مدیر آفریقایی است. ملاک انتخاب این مدیران از سوی نشریه فوربز، تأثیرگذاری فعالیت‌های آنها بر مردم جهان است. ۷۵ مدیر در فهرست قدرتمندترین افراد سال ۲۰۱۸ قرار گرفتند و این یعنی در جهان به ازای هر ۱۰۰ میلیون نفر، یک فرد قدرتمند وجود دارد. از این فهرست ۷۵ نفری، ۳۵ نفر در سمت مدیریت کسب‌وکارهای مختلف مشغول به‌ کار هستند. در ادامه ۱۰ نفر از مدیران قدرتمند این فهرست معرفی شده‌اند. مجموع دارایی‌های تحت مدیریت این افراد حدود ۵ تریلیون دلار است که با تولید ناخالص ملی کشور ژاپن (سومین اقتصاد بزرگ جهان) برابری می‌کند. جف بزوس که ثروتمندترین فرد جهان  است در صدر این فهرست قرار دارد. ثروت وی در زمان انتشار این فهرست، حدود ۱۳۳ میلیارد دلار گزارش شده است. بزوس مدیرعامل و بنیانگذار بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در جهان یعنی آمازون است، وی در سال ۲۰۱۷ میلادی با خرید شرکت غذایی Whole Foods و راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی کتاب توانست روند رو به رشد آمازون را حفظ کند. همچنین، این فروشگاه اینترنتی در حال گسترش کسب‌وکار خود در حوزه‌ خدمات ابری نیز است. در حال حاضر کسب‌وکار آمازون بیش از ۷۸۰ میلیارد دلار ارزش دارد. ارزش سهام این شرکت نیز در سال گذشته میلادی با بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشت.

    نظرات