کمپین استارتاپ پادپرس برای مقابله با بحران آب

کمپین استارتاپ پادپرس برای مقابله با بحران آب

این روزها بحران آب یکی از موضوعات داغ در ایران است. به همین دلیل استارتاپ پادپرس در کمپینی از پتانسیل‌های فکری و جمعی پادپُرس استفاده کرده است تا راهکاری را برای مقابله با این بحران پیدا کند.

به گزارش اکوسیستم، گزارشات حاکی از آن است که سطح زیر کشت برنج استان خوزستان با استان گلستان برابری می‌کند، کشاورزان استان فارس و اصفهان علی‌رغم اقلیم خشک این استان‌ها هنوز اقدام به کاشت برنج می‌نمایند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که کشاورزان برای انتخاب محصول چه پارامترهایی را در نظر می‌گیرند؟

از طرف دیگر، تعداد بازدیدهای مختلف از موضوع «میزان آب در بخش کشاورزی» در سه ماه اخیر، افزایش چشمگیری داشته است و این موضوع به این معناست که افراد در جستجوی روش‌های مناسب کشاورزی هستند.

به همین منظور استارتاپ پادپرس تصمیم گرفت تا در کمپین "اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی" پتانسیل‌های فکری و جمعی کاربرانش را مورد استفاده قرار دهد تا راهکاری جمعی برای یکی از مشکلات مطرح در کشاورزی یعنی الگوی مصرف آب پیدا کند.

صورت مسئله

کشاورزها برای انتخاب محصولی که می‌خواهند کشت کنند با چالش‌های فراوانی روبرو هستند. این چالش‌ها به شرح زیر است:

  • شناسایی محصولات متناسب با خاک و هوای منطقه
  • انتخاب محصولی که با میزان آب در اختیار کشاورز سازگار باشد
  • مدت زمان به بار نشستن محصول
  • میزان درآمدزایی محصول
  • بازار فروش محصول

در میان این چالش‌ها، وضعیت آب در ایران در حال مبدل شدن به یک بحران جدی است، از اینرو  اهمیت ویژه‌ای دارد. برای عبور از این بحران باید همه ما در نقش خودمان به عنوان کشاورز، مصرف کننده محصولات کشاورزی، کارآفرین، واسطه، … مشارکت داشته باشیم.

در همین راستا پادپرس مسئله مورد بررسی را اینگونه طرح کرد که چطور می‌توانیم الگوی کشت محصولات کشاورزی در یک منطقه را متناسب با وضعیت آب آن منطقه اصلاح کنیم؟

راهکارهای ارائه شده

راهکارهای مختلفی برای اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی مطرح گردید. اما در این بین دو راهکار در حد قابل قبولی قابلیت پیگیری از سوی افراد جامعه (نه نهادها و سازمان‌ها) و نقد و بررسی از طرف جمع نوآوران را داشتند.

راهکار اول

در راهکار اول تغییر عادت‌های غذایی به سمت محصولات با ردپای آب کمتر پیشنهاد شده بود. ارائه دهنده این راهکار نوشته بود: به تازگی غذاهایی را می‌خورم که عمدتا بر پایه سیب زمینی و گندم هستند و به تدریج برنج از برنامه غذایی من حذف شده است. به این فکر می‌کردم که چه طور می‌شود این عادت را در میان مردم نیز ترویج داد.

زمانی که محصولات با ردپای آب بالا از سفره‌‌های مصرف کنندگان حذف شود، کشاورزان نیز تمایلی به کشت آنها نخواهند داشت. برای اجرای این راهکار پیشنهاد شده است یک روز در هفته انتخاب شود و کمپینی باعنوان ردپای آب کمتر در سفره برای همان روز در هفته به راه انداخته شود. همچنین دستور پخت غذاهایی که با محصولاتی با ردپای آب کم تهیه می‌شوند، منتشر گردد. پس از چند ماه نیز کتابی از دستور پخت این غذاها تهیه و منتشر شود.

راهکار شماره دو

در راهکار دوم پیشنهاد شده است که میکروکتابی با هدف آگاهی دادن به کشاورزان و مصرف کنندگان منتشر شود. در نگارش این کتاب می‌توان از گفت‌وگوهایی که در مورد اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی در پادپرس مطرح شده‌‌اند نیز بهره برد.

این راهکارها از آن جهت اهمیت دارند که برای اجرای آنها به بودجه زیاد یا پیگیری از سوی نهادها و سازمان‌های مربوطه نیاز نیست و با همکاری کشاورزان و مصرف کنندگان قابل اجرا هستند. نتایج حاصل از این راهکارها باعث خواهد شد که مصرف کنندگان به سوی استفاده از محصولات کشاورزی که با آب کم کشت می‌شوند، بروند و کشاورزان نیز این محصولات را کشت کنند.

    نظرات