8 عادت غلط که فریلنسرها باید از آنها اجتناب کنند
زمانی میتوان گفت که شما به عنوان یک فریلنسر موفق هستید که بتوانید به طور پیوسته مشتریان جدیدی جذب کنید، امتیازات بهتری از آنها بگیرید و شهرت خود را در زمینه کاریتان گسترش دهید. متاسفانه تعدادی از فریلنسرها هرگز هیچ گونه رشدی در جایگاه خود ندارند.
اکوسیستم - اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دچار افت کاری شدهاید، وقت آن است که یک قدم به عقب برگردید. موقعیت خود را بدون تعصب ارزیابی کنید، سپس از خود بپرسید که آیا یکی از رفتارهای زیر شامل حال شما میشود یا خیر.
1 – پذیرفتن پیشنهادات سطح پایین برای بقا
تصور کنید که یک ایمیل از طرف یکی از مشتریان بالقوه خود دریافت میکنید. پیشنهاد این مشتری کاملا جدی است و در صورت پذیرفتن کار از طرفتان، با شما قرارداد خواهد بست. اما مشکل اینجا است که این پیشنهاد کاری به جایگاه و امتیاز شما صدمه میزند. همچنین پس از پرداخت مالیات و هزینههای جانبی، پول زیادی از این پروژه برای شما باقی نمیماند. از طرف دیگر پیشنهادات دیگری نیز به شما میشود که آنها نیز از شما میخواهند با دریافت هزینه اندک پروژه آنها را نیز انجام دهید. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ پاسخ این است که هرگز این پیشنهادات را قبول نکنید.
قیمت پیشنهادی از طرف مشتریان به ندرت منصفانه است. اگر شما چند پروژه را با قیمت پایین انجام دهید، این موضوع در بین تمام مشتریان شما جا میافتد که میتوانند، با دادن پیشنهاد قیمتهای پایین با شما به توافق برسند. اگر چنین رفتاری از سوی مشتریان شما ادامه پیدا کند، به شدت به شهرت شما آسیب وارد خواهد شد.
2 – شکست خوردن در مذاکرات
نه تنها شما باید پیشنهادات سطح پایین را رد کنید، بلکه باید بدانید که چه زمانی برای گفتگو کردن بر سر گرفتن پروژه با مبلغ بالاتر مناسب است. آیا برای تکمیل پروژهای که قصد انجام آن را دارید نیاز است تا خارج از ساعت کاری خود وقت بگذارید؟ آیا مشتری از شما میخواهد تا پروژه او را بسیار فوری و در سریعترین زمان ممکن انجام دهید؟ اگر چنین است بنابراین هم اکنون زمان آن است که درخواست پول بیشتری برای انجام پروژه کنید.
البته همه چیز پول نیست. در برخی مواقع شما باید به چیزی فراتر از پول فکر کنید. برای مثال اگر شما زمان اضافی برای تکمیل پروژه یک مشتری اختصاص دادید، انتظار میرود که مشتری شما به نحوی این موضوع را جبران کند. شما میتوانید در ازای کار اضافی که بر روی پروژه گذاشتهاید، درخواستهای زیر را از مشتری خود داشته باشید:
- تجربه خود را درباره بستن قرارداد با شما و انجام شدن موفقیت آمیز پروژه در قالب یک نقد مثبت در وب سایت شخصی خود بنویسد.
- مشتریان دیگر را به شما معرفی کند
- قراردادهای بعدی خود را نیز با شما ببندد.
- حق عضویتهای مختلف و هزینه شرکت در رویدادها را برای شما بپردازد.
3 – عدم توجه به مشتری
گاهی اوقات استعداد یا قیمت پیشنهادی شما نیست که باعث بستن قرارداد با مشتری میشود. در بسیاری از مواقع ارتباطات و پاسخ سریع به مشتریان بالقوه، میتواند به موفقیت شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که مشتریانتان علاوه بر شما، به طور همزمان به چندین نفر دیگر درخواست خود را ارسال میکنند. بنابراین تعلل و دیرپاسخ دادن به آنها میتواند باعث شود که پروژه را از دست بدهید و رقیبانتان کار را به دست بگیرند.
مسئله دیگری که اهمیت دارد، حفظ ارتباطتان با مشتری بعد از به پایان رسیدن پروژه است. بسیاری از فریلنسرها این موضوع را نادیده میگیرند یا آن را به تاخیر میاندازند. شما بعد از تحویل پروژه میتوانید از مشتریان خود موارد زیر را طلب کنید:
- از مشتریان راضی خود بخواهید تا نظرات مثبت خود را در جاهای مختلف بنویسند یا شما را به دیگران معرفی کنند.
- از آنها بخواهید بازخوردهای خود را به شما اعلام کنند، تا شما بتوانید برای رفع نقاط ضعف خود از آنها استفاده کنید.
- موارد حل نشدهای را که شما از آنها بی خبر بودید، برطرف کنید.
- ارتباط خود را با مشتری برای دریافت سفارشهای آینده از سوی او حفظ کنید.
4 – وابستگیبیش از حد به شبکههای اجتماعی و نادیده گرفتن سایر ابزارها
یکی از روشهای سادهای که شما میتوانید به آسانی توسط آن خود را به دیگران معرفی کنید، استفاده از شبکههای اجتماعی است. فیسبوک و توئیتر نمونههایی هستند که میتوانند به شدت شما را به خود وابسته کنند. به طوری که آرام آرام وب سایت خود را فراموش میکنید.
اما باید به خاطر داشته باشید که همه افراد در شبکههای اجتماعی فعال نیستند. همچنین بسیاری از افرادی که قبلا در این شبکهها فعالیت میکردند، دیگر به آنها سر نمیزنند و حتی حساب کاربری خود را برای حفظ حریم خصوصی خود پاک کردهاند. اینها همان کاربرانی هستند که در وب سایتتان به دنبال شما میگردند. بنابراین اگر سایت شما به روز نباشد، کاربر تصور میکند که شما سایت خودتان را ترک کردهاید.
5 – اختصاص ندادن زمان کافی برای پرورش مهارتها و ایجاد شبکه کاری
یکی از دلایلی که میتواند موجب از دست دادن مشتری شما شود، فقدان دانش و مهارت کافی است. به همین دلیل است که شما به عنوان یک فریلنسر باید مهارتهای خود را به روز کنید. شرکت در سمینارها، گوش کردن به پادکستها و خواندن بلاگهای باکیفیت از جمله این کارها هستند. همچنین به شما پیشنهاد میکنیم تا در دورههای آنلاین بازاریابی و سایر دورههای کوتاه مدت شرکت کنید. کتاب بخوانید و هر هفته زمانی را برای یادگیری ابزارهای جدید کنار بگذارید.
همچنین بسیاری از افراد با وجود این که با اهمیت ساخت شبکههای کاری آشنا هستند ولی آن را نادیده میگیرند. این موضوع به این دلیل است که مزایای شبکه سازی هیچ وقت بلافاصله دیده نمیشود و احتیاج به گذر زمان دارد. به عنوان مثال اگر شما کارت ویزیت خود را در یک شام کاری به یکی از افراد میدهید ممکن است چندین ماه زمان ببرد تا آن شخص با شما تماس بگیرد. بنابراین شبکه سازی بخش جداییناپذیری از کسب و کار فریلنسرها محسوب میشود.
6 – بیش از اندازه کار کردن
یکی دیگر از خطرات موجود بیش از حد کار کردن است. اگر شما تعطیلات خود را کنسل کنید، فقط به فکر بستن قراردادهای متعدد باشید و ساعات طولانی در روز کار کنید، مطمئنا از کار زده و دچار فرسودگی میشوید. این مسئله سبب میشود که نتوانید خدمات باکیفیتی به مشتریان خود ارائه دهید و میزان خطاهای شما افزایش خواهد یافت.
بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم برای این که بتوانید کیفیت کار خود را همیشه حفظ کنید، هر چند وقت یکبار به مسافرت بروید و از تعطیلات آخر هفته لذت ببرید.
7 – عدم استفاده از مهارتهای مدیریت زمان
این موضوع برای فریلنسرهای تازه کار یک چالش محسوب میشود. این که شما بتوانید خودتان مدیریت برنامههایتان به عهده بگیرید مطمئنا جذاب است. اما متاسفانه اگر شما عادت کرده باشید که رئیستان برنامه کاری شما را مدیریت کند، بنابراین انجام دادن این کار توسط شما اندکی نیاز به زمان دارد. استفاده از ابزارهای مدیریت زمان میتواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند.
8 – ناراحت شدن از بازخوردها و نقدها
زمانی که شما به عنوان یک فریلنسر فعالیت میکنید، مردم همیشه از شما انتظار دارند که کارهایشان را با بالاترین کیفیت انجام دهید. اما زمانی که این اتفاق نمیافتد، آنها ناراحتی خود را به صورت مستقیم به شما میگویند یا گلایه خود را در قالب یه نقد در سایت خود مطرح میکنند. انتظار نداشته باشید که آنها نقدهای خود را با نرمی و لطافت مطرح کنند. وظیفه شما این است که این نقدها را بشنوید و به آنها عمل کنید. اگر شما با این موضوع احساسی برخورد کنید و از نقد آنها ناراحت شوید، مطمئنا در مسیر اشتباهی قرار خواهید گرفت.
آیا شما تاکنون دچار این اشتباهات شده اید؟ اگر این چنین است جای نگرانی نیست. کافی است کمی در روند کاری خود تغییر ایجاد کنید. مطمئن باشید به زودی به مسیر درست برمیگردید.
نظرات