راز موفقیت اپلیکیشن‌های مشهور (قسمت دوم)

در مطلب گذشته در خصوص راز موفقیت 3 اپلیکیشن مشهور اینستاگرام، اسنپ چت و اورنوت صحبت کردیم. هر کدام از این اپلیکیشن‌ها با استفاده از استراتژی‌های منحصر به فردی توانسته بودند در دنیای رقابت با اپلیکیشن‌های مشابه به موفقیت‌های چشم‌گیری برسند. در این مطلب قصد داریم تا در ادامه مطلب گذشته به بررسی راز موفقیت دو اپلیکیشن مشهور دیگر بپردازیم.

اکوسیستم - اپلیکیشن‌های مشهور برای رسیدن به موفقیت و مجاب کردن مخاطب برای استفاده از آن‌ها راه زیادی را طی کرده‌اند که اغلب با راز و رمزهای زیادی همراه بوده است. برای مثال در قسمت قبلی اشاره شد، یکی از رازهای موفقیت اینستاگرام ارائه هم‌زمان با گوشی جدید اپل در آن زمان یعنی آیفون 4 بود که از لحاظ صفحه نمایش و نمایش تصاویر تغییرات زیادی با نسخه‌های قبلی خود کرده بود. یا اپلیکیشن اسنپ چت که توانسته بود با افزایش قابلیت‌های خود در ارسال پیام‌های گروهی به یک اپلیکیشن ارتباط جمعی موفق در میان کاربران تبدیل شود.

اپلیکیشن‌هایی که در این مطلب قرار است راز موفقیت آن‌ها را بررسی کنیم دو اپلیکیشن Camera+ و Clear هستند.

اپلیکیشنClear

این اپلیکیشن با شعار منحصر به فرد باش اما ساده، کار خود را آغاز کرد. درواقع طراحی و ساخت این اپلیکیشن نشان‌دهنده جهشی بزرگ در دنیای طراحی و تولید نرم افزار بود. سادگی این اپلیکیشن در این بود که در طراحی آن هیچ دکمه‌ای تعبیه نشده بود. علی رغم اینکه طراحی این اپلیکیشن تا حد زیادی پیچیده بود اما کار با آن برای کاربران بسیار ساده بود و این مسئله امتیاز بزرگی برای این اپلیکیشن محسوب می‌شد. رابط گرافیکی این اپلیکیشن بسیار ساده طراحی شده بود به طوری که این سادگی توانسته بود تأثیر زیادی بر روی مخاطب داشته باشد. از طرفی در این اپلیکیشن خبری از وجود قابلیت‌های پیچیده که کار کردن با آن‌ها بسیار سخت است نبود.

سازنده اپلیکیشن Clear علاوه بر اینکه در طراحی توانسته بود سادگی را تا حد زیاد و قابل توجهی رعایت نماید، توانسته بود از این سادگی را نیز برای در اختیار گرفتن بازار و جذب کاربر نیز بکار گیرد. روش تیم طراحی اپلیکیشن Clear این بود که برای تبلیغ محصول خود از وبلاگ شرکت استفاده کنند. آن‌ها در وبلاگ این شرکت یک دمو اولیه از قابلیت‌های اپلیکیشن و سادگی کار با آن قرار دادند و توانستند در عرض 9 روز تعداد 350 هزار کاربر را جذب نمایند. همچنین آن‌ها از یکسری افراد مشهور خواستند تا به صورت آزمایشی از نسخه بتا این اپلیکیشن استفاده کنند و نظر خود را در رابطه با استفاده از این اپلیکیشن به تیم طراحی انتقال دهند.

بعد از آن بود که سازنده این اپلیکیشن از نسخه اصلی آن در کنفرانس MacWorld 2012 به طور رسمی رو نمایی کرد. ویدیو معرفی این اپلیکیشن بیش از 814 هزار بار توسط مخاطبان مختلف مشاهده شد.

اپلیکیشن Camera+

تأثیرگذاری اجتماعی شعار این اپلیکیشن در ابتدای فعالیت بود. سازنده این اپلیکیشن بر خلاف سازندگان چند اپلیکیشنی که در بالا معرفی شد ترجیح می‌داد که Camera+ را در همان ابتدا برای سطح گسترده‌ای از مخاطبان ارائه دهد. وی توانست در عرض یک ماه این اپلیکیشن را تعداد مخاطب بسیار زیادی معرفی نماید و از همان جا بود که با اخذ استراتژی مناسب استفاده از اپلیکیشن را به طور گسترده‌ای افزایش داد. در همان ماه‌های ابتدای فعالیت، این اپلیکیشن توانست به یکی از سرویس‌های اجتماعی پرطرفدار و مشهور در بین مخاطبان تبدیل شود و این ترتیب توانست حمایت مخاطبان برای معرفی اپلیکیشن را نیز از آن خود کند. آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی مثل فیلیکر، فیسبوک، توییتر و از این دست برای معرفی قابلیت‌های این اپلیکیشن استفاده کردند. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی استفاده ارسال ایمیل نیز یکی از روش‌های طراح اپلیکیشن Camera+ برای معرفی قابلیت‌های و ویژگی‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن به مخاطبان بود.

این اپلیکیشن ابتدا توانست به درآمد بالای 10 هزار دلار برسد. برای جلب نظر مشتری کاربران می‌توانستند در ازای خرید این اپلیکیشن تجهیزات حرفه‌ای عکاسی را نیز در اختیار داشته باشند. خبر این پروموشن از طریق ارسال 700 هزار ایمیل به کاربران و مخاطبان به گوش کاربران بالقوه اپلیکیشن رسید.

سازنده این اپلیکیشن تنها به فروش داخلی اکتفا نکرد و سعی کرد تا این اپلیکیشن را به کاربرانی به غیر از کاربران داخل ایالات متحده آمریکا نیز معرفی نماید. در واقع وی توانست با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های مختلف بازار بین‌المللی را نیز در اختیار خود قرار دهد بعد از آن بود که این اپلیکیشن از طریق فروشگاه اپلیکیشن اپل نیز در دسترس کاربران مختلف قرار گرفت.

نکته مهم در خصوص این اپلیکیشن این است که با وجود شناخته شدن و در دست گرفتن بازار اما همچنان سازندگان این اپلیکیشن برای معرفی قابلیت‌های منحصر به فرد و جدید این اپلیکیشن از وبلاگ خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب که ابتدا ویدیویی از قابلیت‌های ای اپلیکیشن تهیه می‌کنند و سپس آن را وبلاگ قرار می‌دهند تا کاربران آن را ببینند و علاوه بر آموزش کار با آن به استفاده از این اپلیکیشن برای در اختیار داشتن قابلیت‌های منحصر به فرد Camera+ دسترسی داشته باشند.

    نظرات