راهاندازی مرکز توسعه فناوریهای مالی بانک انصار
چند سالی است که بانکداری دیجیتال در سراسر دنیا توجهات بسیاری را جلب کرده است، و به نظر میرسد حرکت از بانکداری سنتی به دیجیتال اجتناب ناپذیر باشد. از اینرو بانک انصار اقدام به راه اندازی مرکز توسعه فناوریهای مالی کرده است.
به گزارش اکوسیستم، بانکداری دیجیتال یک روش جدید بانکداری است که به منظور رفع نیازهای جدید مشتریان شکل گرفت. این روش بانکداری از بحثی تحت عنوان بانکداری باز و در حالت کلیتر از بحث دسترسی آزاد به اطلاعات تشکیل شده است.
این روش بانکداری جدید، یک تحول در بانکداری سنتی و ضرورتی غیرقابل انکار است، اما این موضوع که بانکهای ایرانی و فرهنگ سازمانی آنها تا چه حد پذیرای این تحول باشند و چه زمانی بهطور جدی اقدام به بازآفرینی خود کنند، یک چالش بزرگ است.
مصطفى ثابتی (مدیر مرکز توسعه فناوریهای مالی بانک انصار) اعتقاد دارد که بانکداری دیجیتال تا 5 الی 6 سال آینده، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. زیرا نسلی در جامعه شکل میگیرد که به شعب بانک مراجعه نخواهد کرد و سرویسهای خاص خود را میطلبد.
علت راهاندازی مرکز توسعه فناوریهای مالی بانک انصار
بانک انصار پا را از حرف فراتر گذاشت و با راه اندازی مرکز توسعه فناوریهای مالی بانک انصار یا فین تک سنتر در روند دیجیتالی شدن سیستم بانکداری خود، گام بزرگی برداشت. این مرکز با هدف کمک به توسعه اکوسیستم فین تک تاسیس شده است.
فینتک سنتر انواع سرویسها و خدمات مورد نیاز برای رشد و توسعه فینتکها را برای آنها فراهم میکند و خدماتی از جمله تامین مالی استارتاپهای حوزه فینتک، دسترسی به بازار، ارتباط با اکوسیستم، تسهیل رگولاتوری، اختصاص فضای کار اشتراکی، امکان دسترسی به سرویسهای بانکی، خدمات مشاوره و منتورینگ، برگزاری دورههای تخصصی فینتک و… را برای آنها مهیا میکند.
ثابتی در مورد این مرکز گفت: ما نه VC هستیم و نه شتابدهنده، ما یک مرکز فینتک راه انداری کردیم و قصد داریم که واقعا در حوزه فینتک و با هدف توسعه کسب و کار فعالیت کند.
وی ادامه داد: تفاوتی که ما با VC یا شتابدهنده داریم، در این است که آنها روی استارتاپها سرمایهگذاری میکنند که بعد از طی یک یا چند مرحله با خروج از آنها چند برابر سرمایه اولیه را برداشت کنند، ولی زمانی که ما از بانکداری دیجیتال صحبت میکنیم استراتژی خروج نداریم و در مسیر دیجیتال شدن چنین پلتفرمی را ایجاد کردیم. در حقیقت هدف ما از ورود به این عرصه تکمیل زنجیره ارزش محصولات مبتنی بر بانکداری دیجیتال با همکاری و مشارکت فینتکها است.
شناخت بانک اولین نیاز استارتاپهای فینتکی
ثابتی ادامه داد: مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادیم، حاکی از آن بود که نیاز استارتاپهای فینتک برای رشد، لزوما پول و سرمایه نیست، بلکه آنها به شناخت بیزینس بانکی بیشتر احتیاج دارند. بخشی از فعالان این عرصه، یک نمونه خارجی را الگو قرار دادهاند یا قصد دارند از نمونههایی که در داخل پیشرفت داشتهاند، کپی کنند. به همین علت یک سمت بازار فشرده شده و در بخش دیگر فعالیتی نداریم، علت این است که شاید بسیاری از دوستان فعال در این حوزه از مشکلات و نیازهای بانک اطلاع ندارند.
وی گفت: بنابراین به این نتیجه رسیدیم که مشاوره بانکی یکی از نیازهای استارتاپهای فینتکی در کشور است، کارشناسان خبره بانکی کسب و کار و ساختار بانک را برای استارتاپها تبیین میکنند و در ادامه با تکمیل آموزشهای مورد نیاز امیدواریم نیروهای فعال در اکوسیستم فینتک بیش از پیش به سوی برآورده کردن نیازهای مشتریان حرکت کنند.
کاستی در بخش آموزش و محتوا
مدیر مرکز توسعه فناوریهای مالی بانک انصار عدم دسترسی به سرویسهای بانکی و سختیهای دسترسی به بازار را از دیگر مشکلات استارتاپهای فینتکی دانست و ادامه داد: در بخشی نیز تلاش خواهیم کرد محصول مورد نظر را به مشتریان خود معرفی کنیم و بازار مناسبی را برای محصول استارتاپها مهیا کنیم.
وی اضافه کرد: سرمایه یکی دیگر از نیازهای استارتاپهای این حوزه است که ما در این بخش هم با استارتاپها همکاری خواهیم کرد.
ثابتی در خصوص موضوع آموزش و محتوا در حوزه فینتک نیز اظهار داشت کاستیهای بسیاری از نظر آموزش در این حوزه وجود دارد، به همین دلیل یکی از برنامههایی که در این مرکز داریم، پیشبرد برنامههای آموزشی با هدف شناساندن نیازهای سیستم بانکی و کسب و کار بانکی به تیمهایی است که قصد ورود به حوزه فناوریهای مالی را دارند.
وی از ایجاد یک تیم تحقیقاتی قوی در حوزه تحقیقات بازار و طراحی محصول به عنوان یک ویژگی حائز اهیمت این مرکز نام برد و گفت: شاید تاکنون در سیستم بانکی چنین تحقیقاتی کمتر انجام شده باشد. ما سعی کردهایم نیازهای اکوسیستم و مشتریان را دریابیم و براساس آن به سوی توسعه فینتک حرکت کنیم.
بانک فقط یک سرمایهگذار نیست
ثابتی با تاکید به اینکه نباید به بانک فقط به عنوان سرمایهگذار نگاه کرد، افزود: اغلب استارتاپها تنها به منظور تامین مالی به سوی ما میآیند، درحالیکه بانک قادر است آوردههای ارزشمندتری برای آنها داشته باشد. به بیان دیگر اگر سرمایه باشد، اما در کنار آن راهبری و شناخت بازار، دسترسی به بازار و مشتری، حمایت و… وجود نداشته باشد، آن سرمایه ارزشی ندارد و در نهایت به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
وی در مورد ارائه API به فینتکها و ادامه سرویسدهی بر توسن بوم، بیان کرد: بانک انصار یکی از نخستین بانکهایی بود که توسن بوم به آن متصل شد و از آن طریق شروع به ارائه API کردیم. قبل از آن نیز یاقوت را به طور مستقیم ارائه میکردیم. اکنون نیز مشغول آماده کردن مقدماتی برای ارائه سرویس از کانالهایی غیر از توسن بوم هستیم که در آینده نزدیک اطلاعرسانی خواهد شد.
مدیر فینتک سنتر در مورد ارائه دیتا به استارتاپها و حفظ امنیت دادها، اظهار داشت: همواره بانکهای بزرگ با ارائه دیتا به استارتاپها، دغدغههای مدیریت ریسک و امنیت دادهها را داشته و دارند. البته ریسک برند و عملیات نیز از دیگر ریسکها است، اما در این حوزه برای کار با استارتاپها استراتژی خاصی داریم.
وی افزود: در حقیقت اصلیترین موضوع در همکاری میان بانکها و فینتکها و حرکت به سوی بانکداری باز، برقراری تعادل بین ریسکهای موجود و محدودیتهای بانکی و قانونی از یک سو و حفظ خلاقیت و ارائه سرویسهای نوین از سوی دیگر است. بخشی از این ریسکها در فرآیند همکاری با ارائه دهندگان پلتفرم بانکداری باز و بخشی نیز با فرآیندهای داخلی و ساز و کارهای طراحی شده در بانک مدیریت میشوند.
موضوع مالکیت دیتا
ثابتی در مورد مالکیت دیتا گفت: در اصول بانکداری باز، بانک به عنوان نگهدارنده دیتا، شخص ثالث یا فینتکها استفادهکننده دیتا و مشتری صاحب دیتا شناخته میشوند و با مجوز مشتری، بانک مجاز و ملزم است که دادهها را برای ارائه خدمات در اختیار شخص ثالث قرار دهد.
وی در ادامه اظهار داشت، بسته نگه داشتن دیتاهای مشتریان، نه ارزش افزودهای برای بانک و نه برای مشتری خواهد داشت. بانکها به عللی از جمله چابک نبودن یا عدم دسترسی به فناوریهای خاص و یا مقرون به صرفه نبودن از دیدگاه کسب و کاری، برخی از اوقات از دادههای ذخیره شده در بانکهای اطلاعاتی خود، به طور درست و کامل استفاده نمیکنند. مدیر مرکز توسعه فناوریهای مالی بانک انصار ادامه داد: به نظر من با دادن مجوز دسترسی استارتاپها به دیتاها و فراهم کردن محیط مناسب، میتوان از این دادهها برای بانک، کسب و کارها و مشتریان ارزش به وجود آورد.
نظرات