رقابت آمازون و مایکروسافت در فروشگاه‌های بدون صندوق‌دار

رقابت آمازون و مایکروسافت در فروشگاه‌های بدون صندوق‌دار

بعضی منابع نزدیک به شرکت مایکروسافت، اعلام کردند که این شرکت قصد دارد فروشگاهی مشابه آمازون گو را راه اندازی کند.

به گزارش اکوسیستم، براساس اطلاعاتی که افراد نزدیک به مایکروسافت اعلام کرده‌اند، ردموندی‌ها مشغول کار روی فروشگاهی هستند که همانند آمازون گو، کاربران در طول خرید خود به وسیله سیستم‌های هوشمند تحت نظر باشند و کالاهایی که می‌خرند، به طور خودکار در حساب آنها منظور گردد تا در زمان خروج بدون نیاز به مراجعه به صندوق‌دار و منتظر ماندن در صف‌های طولانی، از فروشگاه خارج شوند.

خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که مایکروسافت مذاکراتی را با والمارت برای همکاری در پیاده سازی این سیستم انجام داده است. در صورتی که فروشگاه‌های والمارت از این سیستم بهره مند شوند، امکان رقابت با آمازون گو را خواهند داشت.

آمازون گو نام فروشگاه فیزیکی و پیشرفته‌ آمازون است که در ژانویه سال جاری میلادی راه اندازی شد. مشتریان این فروشگاه با اسکن کردن گوشی‌ خود وارد فروشگاه می‌شوند و سپس دوربین‌ها و سنسور‌های تعبیه شده در سراسر فروشگاه با تحت نظر گرفتن آنها، هر چیزی که از قفسه‌ها بردارند و در سبد خود قرار دهند را به طور خودکار شناسایی می‌کنند. در پایان خرید، مشتریان به سادگی فروشگاه را ترک خواهند کرد و صورتحساب برای آن‌ها صادر می‌شود.

آمازون قصد دارد در آینده‌ای نزدیک شعبی از این فروشگاه پیشرفته را در شهرهای سانفرانسیسکو و شیکاگو نیز افتتاح کند. بعضی از رقبای آمازون، سیستم‌هایی از قبیل اسکن کردن کد کالاهای انتخاب شده توسط خود مشتریان را آزمایش کرده‌اند، اما هیچکدام نتوانستند با آمازون گو رقابت کنند.

مایکروسافت بعد از آمازون، دومین سرویس‌دهنده بزرگ در زمینه‌ سرویس‌های ابری است و اکنون قصد دارد در زمینه فروشگاه‌های هوشمند نیز با این شرکت رقابت کند. این موضوع که مایکروسافت قصد دارد به یک تامین‌کننده تکنولوژی‌های نوین برای فروشگاه‌هایی نظیر والمارت تبدیل شود، یک سیاست حائز اهمیت در ادامه راه ردموندی‌ها خواهد بود.

مشخص نیست که غول نرم افزای جهان چه زمانی سرویس جدید خود را به طور رسمی برای فروشگاه‌ها عرضه کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که گروهی متشکل از ۱۰ الی ۱۵ نفر در مایکروسافت مشغول کار روی تکنولوژی‌های مرتبط با این فروشگاه‌ها هستند و آخرین دستاوردهای خود را در اختیار ساتیا نادلا (مدیرعامل مایکروسافت) قرار می‌دهند. یکی از اعضای این تیم که متخصص بینایی ماشین می‌باشد، پیش از این در پروژه آمازون گو فعالیت داشته است.

آمازون به طور سری به مدت 4 سال روی پروژه فروشگاه پیشرفته خود کار می‌کرد تا اینکه اولین فروشگاه پیشرفته آزمایشی را در سال ۲۰۱۶ میلادی برای کارمندان خود راه اندازی کرد. ظاهرا این غول خرده فروشی هیچ برنامه‌ای برای استفاده از این فناوری در فروشگاه‌های Whole Foods که سال گذشته توسط آمازون خریداری شد، ندارد.

اکنون باید دید در رقابت مایکروسافت و آمازون در این حوزه، کدامیک برنده خواهند شد؟

    نظرات