سایپا سال 96 را با 1000 میلیارد ضرر به پایان رساند

سایپا سال 96 را با 1000 میلیارد ضرر به پایان رساند

صورت‌های مالی سال 1396 خودروسازی سایپا به تازگی منتشر شد. این گزارش مالی نشان می‌دهد که علیرغم مساعد بودن نسبی شرایط مالی در سال گذشته، این شرکت بالغ بر 1000 میلیارد ضرر داشته است.

به گزارش اکوسیستم، ضررده بودن سایپا بعد از 4 سال سودهی، ابهامات بسیاری را در خصوص شرایط کارکرد سایپا و به طور کلی خودروسازان دولتی به وجود آورده است. جالب آنکه براساس این اطلاعات، زیان سایپا به پروسه ساخت خودرو ارتباط ندارد.

در حقیقت خودروسازی جزو صنایع پربازده از نظر مالی قرار دارد، اما اطلاعات ارائه شده رشدی 33 درصدی را در هزینه‌های اداری و فروش شامل حقوق کارمندان و هزینه بازپرداخت وام‌های دریافتی توسط این شرکت نشان می‌دهد، این درحالی است که میزان افزایش دستمزد کارمندان در سال گذشته 10 درصد اعلام شده بود و هزینه بازپرداخت وام‌های بانکی نیز در اثر کاهش نرخ سود سپرده‌ها، نباید نسبت به قبل افزایش داشته باشد و شاید در مواردی در مقایسه با سال 95 کاهش را نیز تجربه کرده باشد.

البته در این میان چند احتمال برای توجیه این زیان وجود دارد. نخست اینکه در سال 96 به سبب تغییرات مدیریتی در شرکت سایپا، شرایط خاصی به وجود آمده که منجر به افزایش هزینه‌ها شده است. احتمال دوم به انتشار صورت مالی زیان ده با هدف ایجاد فشار مضاعف برای افزایش قیمت خودرو برمی‌گردد. افزایش قیمت خودرو این روزها تقریبا مورد مخالفت دولت و شورای رقابت قرار گرفته است و علیرغم افزایش حداقل 20 درصدی نرخ ارز، این نهاد تنها مجوز افزایش 5 الی 7 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل را صادر کرد.

فارغ از این مسائل، می‌توان گفت که زیان مالی سایپا در یک سال نسبتا کم چالش (حداقل نسبت به سال 97) بار دیگر نشان دهنده این موضوع است که صنعت خودروسازی ایران، به غیر از آباد کردن قبرستان‌ها و ایجاد شغل برای جماعت مکانیک و جلوبندی ساز، فایده دیگری برای جامعه ایران ندارد و حتی با وجود تعرفه‌های بالا برای خودروهای وارداتی، ممکن است در صورت حذف کمک‌های دولتی با ورشکستگی و فروپاشی روبرو شود. در این صورت با تعداد کثیری از کارمندان و مدیران گران قیمت اما کم بازده روبرو خواهیم بود.

    نظرات