فیلترشکن‌های دولتی عامل عدم موفقیت پیام‌رسان‌های داخلی

فیلترشکن‌های دولتی عامل عدم موفقیت پیام‌رسان‌های داخلی

عبدالصمد خرم آبادی (دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه) از تلگرام طلایی و هاتگرام به عنوان دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد یاد کرد.

به گزارش اکوسیستم، وی در کانال شخصی خود نوشت: نرم افزارهای هات گرام و تلگرام طلایی به صورت غیرقانونی و برخلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان دسترسی کاربران ایرانی را به پیام رسان فیلتر شده تلگرام فراهم می‌کنند.

خرم آبادی باور دارد که به دلیل وجود این دو اپلیکیشن است که پاول دورف (بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام) در مورد فیلترینگ این پیام‌رسان اعتراضی نکرد.

وی با اشاره به اینکه وجود هات گرام و تلگرام طلایی باعث شده است که پیام‌رسان‌های داخلی به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکنند، نوشت: این اپلیکشن‌ها مانع از مهاجرت 70 درصد از کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌ها داخلی شده‌اند و به نوعی برای تلگرام زمان خریده‌اند. پس از آنکه فیلترینگ تلگرام اجرا شد، تقریبا 30 درصد از کاربران آن به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت کردند. اگر امکانات و پهنای باندی که در اختیار هات گرام و تلگرام طلایی گذاشته شده است به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص داده می‌شود، قطعا خدماتی به مراتب بهتر از تلگرام را ارائه می‌دادند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در ادامه ذکر کرده بود: علیرغم اینکه پیام‌رسان‌های داخلی توان عرضه خدمات به تمام کاربران ایرانی را دارند و می‌توانند به طور کامل جایگزین تلگرام شوند، اما بعضی از مسئولان فضای مجازی در کشور نگاه ناامیدانه‌ای به توان داخلی دارند و به جای تلاش و برنامه ریزی برای مهاجرت تمام کاربران تلگرام، در پی رونق فیلترشکن‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود این دو اپلیکیشن به عنوان اهرمی برای رونق پیام‌رسان‌های داخلی عمل کنند، خاطرنشان کرد: قرار بود که فعالیت کنترل شده نرم افزارهای هات گرام و تلگرام طلایی ملزومات مهاجرت آرام کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی را مهیا کنند و به محض اینکه تعداد کاربران آنها به حدود 10 میلیون رسید، ارتباط آنها با تلگرام قطع و کاربران به یک پیام رسان قوی داخلی منتقل شوند؛ اما درحال حاضر تعداد کاربران این دو اپ بالغ بر 26 میلیون نفر است، ولی تا کنون به این وعده عمل نشده است.

عبدالصمد خرم آبادی در پایان اشاره کرد که اجازه ادامه فعالیت به این دو اپلیکیشن علاوه بر تبعات سوء و آسیب‌های فرهنگی، امنیتی و اجتماعی ناشی از سلطه بیگانه بر فضای مجازی کشور، موجبات نابودی پیام‌رسان‌های داخلی را نیز فراهم خواهد کرد.

    نظرات