حضور زنان کارآفرین حوزه فین‌تک در فیناپ

حضور زنان کارآفرین حوزه فین‌تک در فیناپ

پنجمین رویداد از سلسله رویدادهای فیناپ با نام Finup Women چهارشنبه، ششم تیرماه ۱۳۹۷ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. بانوان صنعت فین‌تک در این رویداد حضور بسیار پررنگی داشتند به‌طوری‌که تمام سخنرانان و مهمانان پنل از بانوان فین‌تکی بودند و اکثر حضار نیز از بانوان فعال یا علاقه‌مند به صنعت فین‌تک بودند.

به گزارش اکوسیستم، فیناپ نخستین رویداد آموزشی-تعاملی فناوری‌های مالی (فین‌تک) با هدف آموزش و توسعه فین‌‌تک در سراسر کشور است. از شهریور 96 تاکنون چهار رویداد فیناپ برگزار شده و پس از فیناپ شیراز نوبت به فیناپ بانوان رسید تا برای نخستین بار دغدغه‌ها و تجارب بانوان عرصه فین‌تک موردبررسی قرار گیرد.

معرفی فیناپ بانوان

در ابتدای مراسم علیرضا هوشمند هم‌بنیان‌گذار فیناپ ضمن خوش‌آمدگویی به حضار در خصوص رویداد از فیناپ توضیحاتی داد و گفت: شروع کار فیناپ در الکامپ سال گذشته بود و از تابستان 96 بود که ایده نخستین رویداد تعاملی آموزشی فین‌تک شکل گرفت.

هوشمند ادامه داد: آشنایی کافی با فناوری مالی حتی در شبکه بانکی وجود ندارد لذا این رویداد با هدف ایجاد ارتباط بین فعالان قدیمی و جدید این حوزه و انتقال تجربه بین آنها شکل گرفته است. ایده فیناپ بانوان نیز از سال گذشته شکل گرفت و با برخی از فعالان این حوزه همفکری صورت گرفت و مقرر شد این رویداد در تابستان 97 برگزار شود.

رگ‌تک چیست؟

نخستین برنامه فیناپ پنجم ارائه‌ای با موضوع رگ‌تک بود. شکوه حسین‌آبادی، کارشناس حقوقی و مشاور حقوقی در امور بانکی که سال‌ها تجربه فعالیت حقوقی در نظام بانکی دارد به بیان مفهوم رگ‌تک و برخی ابعاد آن پرداخت.

حسین‌آبادی صحبت‌های خود را با بیان مفهوم تطبیق آغاز کرد: ارائه خدمات مالی به کسانی که پول نامشروع دارند همواره دارای ریسک است. مکانیسمی که برای کاهش این ریسک در مؤسسات مالی به کار گرفته می‌شود تطبیق نامیده می‌شود.

وی با بیان اینکه تطبیق ریسک‌های حقوقی را کاهش می‌دهد گفت: یکی از کارهای مهم تطبیق جلوگیری از جرائم مالی است که برای شبکه مالی بسیار بااهمیت است. این ریسک‌ها حتی می‌توانند منجر به پایان عمر موسسه مالی و تعطیلی کامل آن شوند.

حسین‌آبادی ادامه داد: شناسایی و ارزیابی ریسک حقوقی از نخستین گام‌ها در کنترل ریسک حقوقی است. ابتدا باید میزان ریسک و ابعاد آن ارزیابی شود و هزینه‌های ریسک و مقابله با آن به‌درستی سنجیده شود. زیرا ممکن است ریسکی اصلاً ارزش مقابله نداشته باشد البته در قالب موارد این‌چنین نیست.

ایشان در ادامه به بیان رابطه دوسویه و تعاملی تکنولوژی و تطبیق پرداخت و ادامه داد: تکنولوژی به تطبیق کمک می‌کند تا رعایت مقررات صورت گیرد و ریسک کاهش یابد. تکنولوژی همچنین در زمان صرفه‌جویی زیادی می‌کند و با دقت بالا منجر به رعایت قوانین می‌شود.

حسین‌آبادی ادامه داد: تکنولوژی می‌تواند ضامن سلامت و استمرار عمر سازمان و موسسه مالی باشد زیرا بدون تکنولوژی امکان تطبیق سریع و دقیق قوانین وجود ندارد و فعالیت سازمان با ریسک بالایی مواجه است که حتی می‌تواند زیان‌هایی به موسسه مالی وارد کند که منجر به ورشکستگی آن شود.

رونمایی از پلتفرم سکو

دومین بخش رویداد فیناپ بانوان رونمایی و معرفی پلتفرم سکو بود. در این بخش برای نخستین بار از سکو، پلتفرم مجازی حمایت از استارتاپ ها رونمایی شد. سرور ابن علی به‌عنوان یکی از اعضای تیم راهبری سکو با حضور در فیناپ به معرفی پلتفرم سکو پرداخت و قابلیت‌های متنوع آن را برای حضار شرح داد.

ابن‌علی در ابتدای سخنان خود گفت: سکو امکانات و قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند نیازهای استارتاپ‌ها را در سراسر کشور و به‌صورت آنلاین برطرف کند. درواقع هدف اصلی سکو ارائه خدماتی است که منجر به کاهش ریسک شکست استارتاپ‌ها می‌شوند.

او نداشتن مدل کسب‌وکار، نداشتن تمرکز، محصول ضعیف، مشکل در قیمت‌گذاری، شبکه‌سازی ضعیف، مکان نامناسب، انگیزه ناکافی در طول کار، بازاریابی ضعیف، عدم نیاز بازار و خروج افراد کلیدی را مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ها دانست و به شرح خدمات سکو برای برطرف کردن آن‌ها پرداخت.

عضو تیم راهبری سکو در ادامه فرآیند استفاده از خدمات سکو را شرح داد و گفت: مرحله اولیه و شروع کار عبارت است از ثبت‌نام در سامانه و پاسخ به سؤالات دقیقی که توسط مربی بررسی می‌شوند. پس از تائید مربی وارد مرحله ارزیابی ایده شده، در این مرحله داوران بر اساس ملاک‌های مشخصی ایده را ارزیابی می‌کنند و بر اساس امتیاز کسب‌شده برای سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد. پس از ثبت‌نام تیم‌ها تا پایان طرح و کسب‌وکار و بررسی مالی در سکو حضورداشته و ادامه مسیر منوط به کسب حداقل امتیاز در این مرحله خواهد بود.

پنل فین‌تک و چالش‌های بانوان

یکی از بخش‌های مهم و جذاب فیناپ بانوان، پنل فین‌تک و چالش‌های کارآفرینی و استارتاپی زنان بود. مهمانان حاضر در این پنل ضمن بیان تجربیات خود، پیرامون دغدغه‌ها و چالش‌های فعالیت استارتاپی خانم‌ها مخصوصاً در حوزه فناوری‌های مالی صحبت کردند. این نخستین بار بود که بانوان موفق عرصه فین‌تک کنار هم ظاهر می‌شدند و از بیم و امیدهای فعالیت استارتاپی بانوان سخن می‌گفتند.

این پنل با مدیریت علیرضا هوشمند و حضور خانم‌ها مینا والی؛ مدیرمسئول ماهنامه عصر تراکنش، فاطمه جعفری؛ مدیرعامل سهام یاب، ساراسادات غفوریان ؛ هم‌بنیانگذار مانیار، حمیده حبیبی؛ بنیان‌گذار رانگو و مریم فریدشاد؛ هم‌بنیان‌گذار فیناپ و فعال رسانه‌ای فین‌تک برگزار شد.

اولین موضوعی که هوشمند در پنل مطرح کرد کسب و کار خانوادگی و نقش همسران در فعالیت‌ها استارتاپی بانوان بود. مهمانان پنل از تجارب زندگی خود و مزیت‌ها و معایب فعالیت زن و شوهر در یک عرصه خاص گفتند. درمجموع همه بر مثبت بودن این اتفاق اذعان داشتند اما تأکید کردند که باید دقت‌هایی صورت گیرد تا همسویی زیاد در کارها باعث ایجاد چالش در زندگی شخصی و کار نشود. درواقع باید کار و زندگی شخصی را از یکدیگر جدا کرد.

در ادامه پنل نیز موضوعاتی همچون موانع فعالیت بانوان، تجارب کاری زنان، ابعاد و آثار مدیریت بانوان در شرک‌ها و فین‌تک‌ها، تأثیر فعالیت کارآفرینانه بر زندگی شخصی، دلایل پایین بودن سهم بانوان در حوزه فناوری و فعالیت‌های فناورانه، استفاده فرمایشی و تزئینی از بانوان و... مورد بررسی قرار گرفت.

درمجموع بانوان حاضر در نشست موانع بر سر راه فعالیت بانوان را زیاد می‌دانستند اما همگی بر این باور بودند که نباید ناامید بود و عرصه را خالی کرد. بانوان با تلاش و استفاده از توانایی‌های خود در عرصه کارآفرینی و فین‌تک می‌توانند بر موانع غلبه کنند و به موفقیت دست پیدا کنند. آن‌ها همچنین بر بهتر شدن بستر فعالیت زنان در جامعه و کاهش تدریجی موانع نیز تأکید داشتند.

با توجه به رویکرد تعاملی فیناپ در حین و پایان پنل حضار سؤالات خود را مطرح و به تبادل نظر با مهمانان پرداختند. با توجه به اینکه آقایان نیز در فیناپ بانوان حضور داشتند مباحث از تنوع بالایی برخوردار بود و فعالیت بانوان در حوزه استارتاپی و فین‌تکی از زوایای مختلف از منظر آقایان و بانوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

    نظرات