تاپیک چهل و هفتم: از اعتراض کارمندان گوگل به توسعه یک ابزار امنیتی برای دولت تا پایان دعوای هفت ساله اپل و سامسونگ

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر اخبار خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، خبرهای منتشر شده توسط رسانه‌های جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار در آخرین هفته از ششمین ماه سال جاری میلادی به موضوعات متنوعی پرداختند. از جمله این خبرها می‌توان به خبر اعتراض کارمندان گوگل به توسعه یک ابزار امنیتی برای دولت اشاره کرد. در این خبر آمده است که کارمندان گوگل از کار بر روی یک پروژه توسعه یک ابزار امنیتی امتناع ورزیدند. آن‌ها علت این اقدام را نگرانی از سو استفاده دولت از این ابزار به هدف جنگ افروزی دانسته‌اند. خبر دیگر که برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه به خصوص کاربران گوشی‌های سامسونگ و اپل قابل توجه بود، خبر مربوط به پایان دعوای دو شرکت سامسونگ و اپل بود. بر اساس رأی دادگاه شرکت سامسونگ موظف به پرداخت جریم به شرکت اپل برای استفاده غیر قانونی از قانون حق کپی شده است.

کارمندان گوگل از کار بر روی پروژه توسعه ابزار امنیتی برای دولت سر باز زدند. آن‌ها علت این اقدام را  نگرانی از سوءاستفاده دولت از این ابزار با هدف جنگ افروزی اعلام کردند. براساس خبری که نشریه بلومبرگ به تازگی منتشر کرده است، اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی گروهی از پرسنل گوگل حاضر نشدند روی یک ابزار امنیتی که می‌توانست به قراردادهای نظامی بیشتر برای این کمپانی منجر شود، کار کنند. به نظر می‌رسد این ابزار یک فناوری میانی و کلیدی به منظور توسعه سیستم‌های ابری امن است که برای آژانس‌های دولتی کاربرد دارد. در صورت فقدان این ابزار، گوگل در برنامه‌ای که میزان ریسک‌پذیری ابزارهای توسعه یافته از سوی شرکت‌ها را می‌سنجد، سطح امنیتی متوسط را خواهد داشت. در این میان شرکت‌هایی مثل آمازون و مایکروسافت که به توسعه محصولاتی با سطح امنیتی بالا پرداخته‌اند، می‌توانند قراردادهای بیشتری با سازمان‌های دولتی داشته باشند. کارمندان اسبق و فعلی گوگل به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند، افراد مخالف با این پروژه که با عنوان گروه نه نفره شناخته می‌شوند، از بابت سوءاستفاده دولت از این ابزار و جنگ افروزی نگران هستند.

مایکروسافت به حوزه مراقبت‌های پزشکی و سبک زندگی وارد می‌شود. مایکروسافت در ادامه برنامه خود در حوزه سلامت، تیم جدیدی از متخصصین را تشکیل داده است، تا روی پروژه جدید این شرکت در حوزه سلامت کار کنند. این پروژه قرار است با کمک گرفتن از هوش مصنوعی و پردازش ابری تکنولوژی‌های جدیدی را در حوزه‌های مراقبت‌های پزشکی و سبک زندگی عرضه کند. برای دستیابی به این هدف، مایکروسافت با دو متخصص برجسته برای هدایت این تیم همکاری می‌کند. جیم واین یکی از این دو متخصص است که در حال حاضر دو شرکت Innovation و Health Equity را که در زمینه تکنولوژی‌های مرتبط با سلامت فعالیت دارند، مدیریت می‌کند. شرکت‌های تحت مدیریت وی قرار است در یک برنامه بلند مدت، توسعه پلتفرم‌های ابری را به منظور پروژه‌های سلامت محور تسهیل کنند. نفر دوم، جاشوا مندل است که از وی به عنوان یکی از معماران اصلی پلتفرم‌های ابری متن باز یاد می‌شود. مندل قرار است یکی از اعضای تیم جدید مایکروسافت باشد و به فراهم کردن زمینه توسعه معماری خدمات ابری متن باز برای سیستم های بهداشتی و درمانی کمک کند. این غول نرم افزاری آمریکایی تنها شرکتی نیست که به پتانسیل پردازش‌های ابری و ذخیره سازی و آنالیز داده‌های بزرگ در حوزه فعالیت‌های درمانی و سلامت محور پی برده است.

فیسبوک طرح جدیدی را برای جاسوسی از کاربران ثبت کرده است. خبرگزاری مشیبل (Mashable) به تازگی گزارشی را در مورد یکی از پتنت‌های فیسبوک منتشر کرده است. براساس گزارش این خبرگزاری، این پتنت به احتمال روشن کردن میکروفون گوشی موبایل کاربران توسط این کمپانی اشاره دارد. این تصور که فیسبوک مکالمات کاربران را رصد کند تا براساس صحبت‌های آفلاین آن‌ها تبلیغات را نمایش دهد، چندان دور از ذهن و عجیب نیست. اطلاعاتی که کمپانی‌های بزرگ در مورد کاربران خود جمع آوری می‌کنند، گاهی اتفاقی و گاهی برمبنای کوکی‌ها است؛ اما این بدان معنا نیست که فیسبوک نداند چگونه از کاربران خود جاسوسی کند، حتی اگر بنیانگذار آن قسم بخورد که هیچگاه به استفاده از این راهکار روی نمی‌آورد. خبرگزاری مشیبل اخیرا پتنتی متعلق به فیسبوک را پیدا کرده است که از احتمال روشن کردن میکروفون موبایل کاربران از راه دور توسط این شرکت اشاره می‌کند. برای این منظور فیسبوک سیگنال‌هایی غیرقابل شنیدن برای انسان را در محتویات مخابره‌ای از قبیل تبلیغات تلویزیونی قرار می‌دهد، اگرچه کاربران نمی‌توانند این سیگنال‌‌ها را بشنوند، اما از سوی دیواس‌های هوشمند قابل دریافت هستند. این سیگنال‌ها به دستگاه هوشمند دستور ضبط صداهای پیرامون را می‌دهد و سپس اطلاعات را برای تحلیل به این شرکت ارسال می‌کند.

دعوای هفت ساله اپل و سامسونگ بالاخره به پایان رسید. اپل و سامسونگ در نهایت برای پایان دادن به دعوای هفته ساله خود بر سر تولید گوشی‌های هوشمند به توافق رسیدند. اپل و سامسونگ برای پایان دادن به دعوای هفت‌ساله خود که بر سر حق ثبت اختراع و طراحی گوشی‌های هوشمند آغاز شده بود، به توافق رسیدند. پیش از این، یک دادگاه در آمریکا شرکت سامسونگ را موظف به پرداخت ۵۳۰ میلیون دلار به شرکت اپل کرده بود. این میزان جریمه به دلیل رعایت نکردن قانون حق کپی از قابلیت‌های منحصر به فرد گوشی‌های هوشمند اپل توسط سامسونگ برای شرکت سامسونگ تعیین شده بود. جدال میان شرکت‌های سامسونگ و اپل از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. زمانی که شرکت اپل از شرکت کره‌ای سامسونگ به دلیل رعایت نکردن قانون حق کپی درخواست بیش از ۲ میلیارد دلار کرده بود.

استارتاپ فرانسوی taster رستوران‌های آنلاین راه اندازی می‌کند. این استارتاپ که بیشترین فعالیت آن در زمینه غذا و تاسیس رستوران است، در حال تأسیس رستوران‌های آنلاین در شهرهای بزرگ است تا سرویس‌های Deliveroo، UberEats و Glovo بتوانند از غذاهای این رستوران‌ها برای مشتریان خود استفاده می‌کنند. رستوران‌هایی که استارتاپ Taster برای سرویس‌های Deliveroo، UberEats و Glovo  راه اندازی می‌کند هیچ فضای داخلی برای نشستن و سرو غذا ندارند و اساس کار آن‌ها به صورت آنلاین است. Taster قرار است این مجموعه رستوران‌ها را با همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و افراد مشهوری از جمله Sunstone Capital، Global Funder Capital، تیری گیلر و LocalGlob با سرمایه اولیه ۴ میلیون دلار راه اندازی کند. در صورت اجرایی شدن طرح Taster برای راه اندازی رستوران‌ها، کاربران می‌توانند انواع و اقسام غذاهایی که تمایل دارند را از طریق اپلیکیشن موبایلی که ارائه خواهد شد سفارش دهند و آن را در محل دلخواه خود تحویل بگیرند. تفاوت سرویسی که قرار است با همکاری Taster و سرویس‌های Deliveroo، UberEats و Glovo به کاربران ارائه شود با ارسال غذا از طریق رستوران به مشتری در این است که در این طرح حتی رستوران‌های عادی نیز می‌توانند به سیستم سفارش غذای آنلاین متصل شوند و سفارش‌های خود را از طریق یک پلتفرم که بین همه رستوران‌های متصل به طرح یکسان است، دریافت کنند و از طریق همان پلتفرم برای مشتریان خود ارسال نمایند. به این ترتیب مشتریان به جای اینکه بخواهند شماره رستوران را بگیرند، کافی است با استفاده از اپلیکیشن بر روی نقشه تمام رستوران‌هایی که غذا تهیه می‌کنند را مشاهده کنند و بر اساس رتبه بندی و کیفیت رستوران‌ها غذای خود را سفارش دهند. در این میان استارتاپ به عنوان واسط وظیفه کنترل و نظارت بر تحویل غذا و کیفیت آن را بر عهده دارد.

    نظرات