میز گرد بررسی اثر نوسانات نرخ ارز بر کسب و کارهای حوزه IT (بخش دوم)

در دومین روز نمایشگاه الکامپ بیست و چهارم، میزگردی با حضور فعالان حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار، نمایندگان اصناف و نماینده دولت برای بررسی تاثیر نوسانات نرخ ارز بر کسب و کارهای حوزه IT برگزار شد.

به گزارش اکوسیستم، این نشست با حضور آقای مهندس فرامز رستگار (دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور)، آقای مهندس توسلی (عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنف رایانه‌ای کشور)، آقای مهندس ایروانی (فعال حوزه سخت افزار)، خانم دکتر آریا (رییس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی استان تهران)، آقای مهندس معروفی (رئیس کمیسیون شبکه نصر تهران) و آقای مهندس سلجوقی (مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات)، آقای دکتر ناظمی (عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات)، آقای قدیمی‌فر (عضو هیئت مدیره سازمان نصر تهران) برگزار شد. این نشست در سه بخش برگزار شد. بخش اول، آثار زیان بار نوسانات نرخ ارز بر کسب و کارها، بخش دوم، بیان راهکارهای برون رفت از این مشکل و بخش سوم هم برای پرسش و پاسخ با خبرنگاران در نظر گرفته شده بود. در این مطلب بخش دوم این میز گرد یعنی راهکارهای برون رفت از این مشکل پوشش داده شده است.

آقای سلجوقی عنوان کردند که به عنوان نماینده مردم و نه نماینده دولت در این نشست حضور دارند و با طرح این سوال از بخش خصوصی که "چرا انتظار دارند ارز دولتی یا ارز یارانه‌ای بگیرند؟" سخنان خود را شروع کرد. سلجوقی گفت: "همان روزی که آقای جهانگیری گفتند ارز دولتی 4200 تومانی، این صنف باید اعتراض می‌کرد که ما ارز نمی‌خواهیم و اجازه دهید نرخ ارز آزاد باشد. زیرا هر ارز دولتی، پشت سرش فساد دارد، حتی برای کالاهای اساسی مثل دارو و... . همین موضوع نیز باعث می‌شود که دولتی‌ها با ما بازی کنند، یک روز می‌گویند 4200، یک روز 4300 و همینطور رو به افزایش است. از طرف دیگر، به نظرم اعتماد و سرمایه اجتماعی فاتحه‌اش خوانده شده است. همانطور که دوستان گفتند سه بار تجربه گرانی ارز را داشتیم اما خیالمان راحت بود که افزایش یافت و تمام شد. این ثابت بودن خوب بود، الان این سیستم ارزی مشکل عدم ثبات و نامشخص بودن دارد. هر روز که همکاران ما ارز دولتی را حذف نکنند همین وضع ادامه پیدا می‌کند، نرخ ارز باید آزادِ آزادِ آزاد باشد.

آقای ایروانی عنوان کرد: "این نکته را باید عرض کنم خدمت‌تان که بنده هم در صنف IT مشغول هستم و دامدار و کشاروز هستم. من خواهشم از دولت این است که یارانه را از فرآورده‌های دامی نیز حذف کند و اگر قرار است یارانه‌ای تخصیص داده شود به دامدار بدهند که مردم گوشت واداتی نخورند و این در تمام دنیا انجام می‌شود، غیر از دارو که من صلاحیت اظهار نظر ندارم. ما ارز یارانه‌ای نمی‌خواهیم. آقای جهانگیری روز اول گفتند یک نرخ ارز وجود دارد و هر فردی که ارز وارداتی می خواهد بیاید و بگیرد، بنابراین  تصوری در مورد اینکه ارزی با رانت یا یارانه در اختیار کسی قرار می‌گیرد نداشتیم. دقیقا ارز باید کاملا آزاد شود و در اختیار بازار قرار بگیرد و بازار قیمت را تعیین کند. من 25 سال است که در این صنف هستم و می گویم صنف ما و خیلی از صنف های دیگر قابلیت تطبیق را دارد و می تواند عرضه و تقاضا را تعیین کنند. هیچ سالی ما نتوانستیم بیش از 5 درصد سود بگیریم بنابراین نه نیاز به سازمان حمایت داریم نه چیز دیگری فقط ارز آزاد می خواهیم."

آقای توسلی به مشکل ثبت سفارش اشاره کرد و اظهار داشت ثبت سفارش پروسه‌ای وقت‌گیر، خسته‌کننده و بی‌نتیجه است. الان کالاهای های-تکنولوژی  در دبی و... منتظر ورود به کشور است. این کالاها مورد نیاز کشور است و اگر هفته آینده این تحریم‌های جدید برقرار شود، ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی می‌افتد. حال ما این پروسه را طولانی کنیم که واردکننده از این اتاق به آن اتاق برود. ما ارز یارانه‌ای نمی‌خواهیم بگذارید کالاهایی که آمده، وارد شود. خواهش ما این است که بحث ثبت سفارش را از دست وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج کنند و به دست اهلش بسپارند. رانت‌ها و تخلفات زیادی بوده است، ما نظام صنفی را داریم که می‌تواند متولی باشد و تشخیص دهد که کدام شرکت واقعا می‌خواهد کالا وارد کند.

خانم آریا در ادامه افزود: "از روز اول گفتیم که ارز یارانه‌ای نمی‌خواهیم. ما با وزیر، سازمان فناوری اطلاعات و وزارت صنعت جلسه داشتیم و جز سرگرم کردن ما، هیچ اتفاق دیگری نیفتاد. الان صنف متولی شده است و در سازمان نظام صنفی کمیته‌ای تشکیل شده است که تشخیص دهد ارز به چه فردی داده شود یا نشود و به سرعت هم سامانه ایجاد شده است، اما دوباره رئیس عوض شد و مدل عوض شده و ثبت سفارش متوقف شد. ما خواستار بازار پایدار هستیم.

آقای معروفی بیان کرد: "آقای ناظمی حرف اول و آخر را زدند و گفتند که به بازار آزاد نیاز داریم. هر کاری به غیر از بازار آزاد دوباره به رانت تبدیل می‌شود و هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. اساس سیستم اقتصادی ما هم براساس بازار آزاد نیست اما اگر بشود، دگرگونی‌های عجیب و غریبی رخ می دهد.

آقای قدیمی فر: "اولا یکی از مشکلاتی که داشتیم و پیگیر حل آن هستیم، مشکل قراردادهایی بوده که شرکت‌ها از قبل با شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ با نرخ ارز قدیمی داشتند و حال مجبور هستند با نرخ ارز جدید کالا وارد و به بندهای قرارداد عمل کنند که این موضوع منجر به این شده که هزینه تمام شده بیش از مبلغی باشد که در مناقصه ذکر شده است. امیدوارم پیگیری‌های انجام شده و دستوراتی که به بانک رسیده، نتیجه داشته باشد. نکته دومی که خوشحالم به آن اشاره کنم این است که امروز مطلع شدم که آقای جهرمی پیگیر هستند که مسئولیت وظیفه تخصیص ارز برای کالاهای حوزه IT از وزارت صنعت به وزارت ارتباطات منتقل شود.

دکتر ناظمی: "ما هر روز برای بقا کسب و کارها در حال جنگ هستم، اما ما اغلب اوقات زمان را برای جنگیدن برای بدیهیات تلف می‌کنیم، مثل اینکه ارز دولتی به پورشه داده نشود و به کالاهای زیرساختی داده شود و یا اینکه کالاهای IT لوکس نیستند و باید ارز به آن تخصیص داده شود. هرچقدر صنف بتواند با صدایی رساتر و مشخص‌تر صحبت کند، بهتر می تواند بجنگد. در حال حاضر هم باید با آقای جهرمی جلسه‌ای با وزارت کشور داریم تا برای تعطیل نشدن اسنپ و تپسی بجنگیم!"

    نظرات