همکاری استارباکس و علی بابا برای ارسال قهوه به مشتریان در چین

همکاری استارباکس و علی بابا برای ارسال قهوه به مشتریان در چین

استارباکس در پی افزایش و گسترش فعالیت‌های خود در چین، همکاری جدیدی را با وبسایت علی بابا آغاز کرده است.

به گزارش اکوسیستم، بازارهای کشور چین، همواره برای شرکت‌های آمریکایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. استارباکس از جمله شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر به دنبال راهی برای نفوذ و گسترش فعالیت‌های خود در کشور چین بوده است. در واقع بازار چین یکی از بهترین مقاصد برای شرکت‌هایی است که در زمینه تولید محصولات قهوه و شکلات فعالیت دارند.

اما اخیراً در کشور چین استارتاپی با نام Luckin Coffee راه‌اندازی شده است که توانسته برای شرکت‌های آمریکایی از جمله استارباکس که فعالیت خود را در چین آغاز کرده بودند، چالش‌های جدید ایجاد نماید. ارزش این استارتاپ بعد از گذشت یک سال به میلیاردها دلار رسیده است.

استارتاپ یک ساله Luckin Coffee که اخیراً توانسته 200 میلیون دلار سرمایه جذب کن، در حال حاضر دارای بیش از 500 شعبه در سراسر کشور چین است. از جمله ویژگی‌های خاص این استارتاپ، ورود آن به دنیای استفاده از موبایل برای سفارش، پرداخت و حتی ارسال قهوه است. از طرفی استارتاپ Luckin Coffee برای کاربران تازه و جدید خود خدمات و سرویس‌های خاصی از جمله تخفیف‌های استثنایی، ارسال غذا و حتی ماشین نیز ارائه می‌دهد. از آنجایی که این استارتاپ با ارائه خدمات متنوع خود توانسته تا حد زیادی جایگاه استارباکس را در این کشور به خود تخصیص دهد، شرکت استارباکس به فکر چاره برای نفوذ هرچه بیشتر و ماندن در جایگاه اولیه خود در کشور چین است.

استارباکس در تازه‌ترین اقدام، همکاری خود با وب سایت چینی علی بابا را آغاز کرده است. در واقع وب سایت علی بابا و استفاده از خدمات آن برای استارباکس می‌تواند حکم برگ برنده را بازی کند.

همکاری علی بابا و استارباکس بسیار گسترده خواهد بود. از جمله خدماتی که توسط این همکاری به مشتریان استارباکس ارائه خواهد شد می‌توان به مواردی از جمله ارسال قهوه، فروشگاه مجازی و استفاده از خدمات فروشگاه‌های خرده فروشی علی بابا به نام Hema اشاره کرد.

شاید بخش ارسال و تحویل قهوه از جمله قسمت‌های بسیار مهم در همکاری علی بابا و استارباکس باشد. بخش مهم ارسال‌های قهوه به مشتریان توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه علی بابا به نام Ele.me انجام می‌شود. وظیفه این پلتفرم که بیش از 9.5 میلیارد دلار ارزش دارد، ارسال غذا برای مشتریان است که به مشتری امکان سفارش و تحویل قهوه را نیز می‌دهد. در واقع مشتری برای سفارش قهوه نیازی به حضور در فروشگاه ندارد و می‌تواند از طریق پلتفرم Ele.me قهوه خود را سفارش داده و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرد. سرویس سفارش و ارسال قهوه قرار است در ماه سپتامبر در دو شهر پکن و شانگهای فعالیت خود را آغاز کند. قرار است در پایان سال بیش از 30 شهر با بیش از 2000 فروشگاه تخت پوشش این سرویس قرار گیرند.

همچنین قرار است استارباکس، اپلیکیشن خود را بر روی وب سایت علی بابا قرار دهد. مدیر اجرایی استارباکس، کوین جانسون، در خصوص استفاده از وب سایت علی بابا و قرار دادن اپلیکیشن استارباکس بر روی این وب سایت، به این نکته اشاره کرده است که کارآیی اپلیکیشن استارباکس بسیار زیاد است و با قرار دادن این اپلیکیشن بر روی وب سایت علی بابا می‌توان 500 میلیون کاربر علی بابا را برای استفاده از خدمات و محصولات استارباکس دعوت و تشویق کرد.

از طرفی قرار است استارباکس، فروشگاه‌های Hema، متعلق به علی بابا را به  سرویس Starbuck Delivery Kitchens خود مجهز نماید که از این طریق به سفارش‌هایی که از طریق ربات‌ها و پایانه‌های تلفن همراه ثبت شده‌اند، ترتیب اثر داده می‌شود. این امر می‌تواند در تعداد و سرعت ارسال سفارش بسیار مؤثر باشد.

هر چند استارباکس برای تقویت و گسترش فعالیت‌های خود در چین نیاز به همکاری با علی بابا دارد اما وب سایت علی بابا نیز دچار چالش‌های بزرگی است. از جمله این چالش‌ها وجود دو رقیب بزرگ برای این وب سایت یکی JD.com و دیگری Meituan است. هر دو این وب‌سایت‌ها در زمینه خرده فروشی فعالیت دارد که دومی‌ توانسته است حدود 4 میلیارد سرمایه برای گسترش فعالیت‌های خود از یک IPO در هنگ‌کنگ جذب نماید.

    نظرات