استارتاپ‌ها از مالیات معاف می‌شوند

استارتاپ‌ها از مالیات معاف می‌شوند

محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) اعلام کرد که طرح نوآفرین از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفته شده است و به زودی با تصویب این طرح در هیئت دولت، استارتاپ‌هایی که در مرحله بذری هستند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

به گزارش اکوسیستم، جهرمی در خصوص طرح نوآفرین گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور برطرف کردن موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت‌های حقوقی استارتاپ‌ها برای یک دوره سه الی پنج ساله طرحی را به عنوان طرح نوآفرین تنظیم کردیم. هدف از این طرح حمایت از کسب و کارهای نوپا و گسترش حجم بازار و اشتغال در این حوزه تنظیم بود. این طرح که با موافقت دولت و شخص رییس جمهوری مواجه شده بود و در دولت مطرح است و اعتقاد دارم این طرح با بازنگری در برخی پارامتر‌ها از سوی هیئت دولت به تصویب خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به جزئیات این طرح، افزود: در طرح نوآفرین مشوق‌هایی برای برای کسب و کارها در دو دوره بذری و پیش بذری (seed و pre-seed) به عنوان دوره اولیه یا نونهالی کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است. همچنین استارتاپ‌هایی که در این مرحله قرار دارند، از مالیات معاف خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: طرح نوآفرین تنها به منظور حمایت از کسب و کارها در دوره بذری برای گسترش حجم بازار و سرمایه شرکت‌ها تا زمان تبدیل شدن به یک کسب و کار مستقل و تنومند است، بنابراین کسب و کاری مثل دیجیکالا و اسنپ مشمول این طرح نخواهند شد و هیچ علتی ندارد که مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت نکند، زیرا آنها قبلا استارتاپ بودند و در حال حاضر شرکت‌هایی بزرگ و تنومند محسوب می‌شوند.

وی در مورد ادعای رئیس سازمان امور مالیاتی کل کشور مبنی بر این که هیچ کدام از استارتاپ‌ها حتی یک ریال مالیات بر درآمد پرداخت نکرده‌اند و صرفا کسب و کارهای نوپا مالیات بر ارزش افزوده را می‌پزدارند و در عین حال هیچ لایحه خاصی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای سازماندهی مالیات این دسته از کسب و کارها به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده است، اظهار داشت: معتقد هستم که صحبت‌های ایشان صحیح نبوده و نمی‌دانم ایشان با چه استدلالی این صحبت را مطرح کرده است، در صورتی که کسب و کارهای نوپا تا به امروز مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت کرده‌اند. طرح نوآفرین در دولت همچنان مطرح است و وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز آن را قبول و امضا کرده است و به‌زودی مشوق‌هایی برای کسب و کارهای نوپا در دوره بذری در نظر گرفته می‌شود.

    نظرات