سرمایه‌گذاری یک شاهزاده‌ سعودی در اسنپ چت

سرمایه‌گذاری یک شاهزاده‌ سعودی در اسنپ چت

یکی از شاهزاده‌های سعودی بخشی از سهام اسنپ چت را به قیمت 250 میلیون دلار خریداری کرد. این شاهزاده سعودی توانسته است در قبال پرداخت این میزان، 2.3 درصد از سهم اسنپ چت را از آن خود کند.

به گزارش اکوسیستم، اسنپ چت که اخیراً بیش از 353 میلیون دلار از ارزش خود را در سه ماهه اخیر از دست داده است، توانست در حدود 2.3 درصد از سهام خود را به یک عضو از خانواده سلطنتی سعودی با قیمت 250 میلیون دلار بفروشد. شاهزاده الولید تلا و مدیر عامل اسنپ چت، ایوان اشپیگل، در یک پیام ویدیویی در توییتر خبر واگذاری و خرید و فروش 2.3 درصد از سهام اسنپ چت به این شاهزاده سعودی را منتشر کردند. هنوز مشخص نیست چرا یک عضو خانواده سلطنتی سعودی، برای سرمایه‌گذاری در اسنپ چت پیش قدم شده است و هدف او از این سرمایه‌گذاری چه بوده است.

بر اساس اخبار منتشر شده، هر سهم از اسنپ چت با قیمتی در حدود 11 دلار به این شاهزاده سعودی واگذار شده است. ارزش واقعی سهام اسنپ چت در حدود 13.10 دلار قبل از واگذاری آن به این شاهزاده سعودی، تخمین زده شده است. ارزش اسنپ چت بعد از انتشار خبر واگذاری بخشی از سهام این شرکت به یک شاهزاده سعودی، سقوط کرد.

الولید، پیش از سرمایه‌گذاری در اسنپ چت در شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی در آمریکا از جمله Lyft و Twitter نیز سرمایه‌گذاری کرده بود. همچنین این شاهزاده سعودی در ماه‌های اخیر در Deezer یکی از پلتفرم‌های پخش موسیقی در اروپا و همچنین غول تجارت الکترونیک چین یعنی JD.Com نیز سرمایه‌گذاری کرده است. از طرفی اخباری در خصوص سرمایه‌گذاری الولید در شرکت‌های New Corp و Citigroup نیز منتشر شده است. همه این سرمایه‌گذاری‌ها نشان دهنده عزم و علاقه جدی این شاهزاده عرب به سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی است.

در سال 2015، الولید به همراه ایوان اشپیگل، مدیر عامل اسنپ چت و رئیس این شرکت یعنی امران خان برگزار کردند اما خبری در خصوص رسیدن به توافق برای خرید بخشی از سهام اسنپ چت توسط الولید در خبرگزاری‌ها منتشر نشد. بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌های عربستان، قرارداد واگذاری و فروش بخشی از سهام اسنپ چت به این شاهزاده سعودی در روز 25 ماه می سال جاری میلادی منعقد شده است.

الولید در توییتر خود نوشته است: "سرمایه‌گذاری در اسنپ چت نشان دهنده استراتژی ما برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های شخصی در شرکت‌های فعال و برجسته در حوزه تکنولوژی‌های جدید  از جمله JD.Come، Lyft و شبکه‌های اجتماعی مطرح  مثل توییتر است." او در ادامه به این موضوع اشاره کرده است که اسنپ چت یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است که در طراحی آن خلاقیت زیادی به کار رفته است و او بر این باور است که سرمایه‌گذاری در اسنپ چت می‌تواند آغازی برای شکوفای توانایی‌های بالقوه و سرمایه‌گذاری‌های بعدی در این زمینه‌ها باشد.

اسنپ چت می‌تواند با جذب مشارکت بین‌المللی تا حدود عقب‌ماندگی‌های خود را در میان شبکه‌های اجتماعی مختلف و پرکاربرد جبران کند و از طرفی پلتفرم خود را برای کاربران سیستم عامل اندروید نیز کاربردی‌تر نماید. در حالی که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف دنیا از اعتبار و تعداد کاربر فراوانی برخوردار هستند اما اسنپ چت در کشورهایی به غیر از آمریکا توانسته تنها 1 میلیون کاربر فعال در روز را به سمت خود بکشد. اما نکته مهم در خصوص این سرمایه‌گذاری شاهزاده سعودی در اسنپ چت این است که درآمد سه ماهه چهارم اسنپ چت از کاربران غیر آمریکایی برای سال جاری به 0.96 دلار برای هر کاربر خواهد بود که این موضوع نشان دهنده افزایش درآمد اسنپ چت در آینده خواهد بود.

سرمایه‌گذاری خانواده پادشاهی سعودی در اسنپ چت می‌تواند راهی برای افزایش مشارکت از سوی سایر سرمایه‌گذاران در خاورمیانه برای اسنپ چت باشد. افزایش سرمایه‌گذاری در اسنپ چت می‌تواند باعث رونق این پلتفرم شبکه اجتماعی شود. هرچه سرمایه‌گذاری در اسنپ چت افزایش یابد، این پلتفرم می‌تواند به برنامه‌های آینده خود بیشتر جامه عمل بپوشاند. از آنجایی که تعداد کاربران فعال روزانه این اپلیکیشن در حال کاهش است، این شرکت نیاز به استفاده از روش‌های ابتکاری و خلاقانه برای درآمد زایی بیشتر و همچنین افزایش سرمایه گذاری دارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، سرمایه‌گذاری خاندان سلطنتی سعودی می‌تواند راه این سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این پلتفرم شبکه اجتماعی را بازتر و هموارتر سازد.

    نظرات