تاپیک پنجاه و پنجم: از بهکارگیری هوش مصنوعی در اوبر تا توقف خصوصیسازی تسلا
طبق روال یکشنبههای گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای خبرگزاریهای مختلف جهانی فعال در حوزه کسبوکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت.
به گزارش اکوسیستم، اخبار خارجی منتشر شده در رسانههای فعال در حوزه کسبوکار در هفته سوم ماه آگوست حول اخبار دو شرکت اوبر و تسلا منتشر شده است. از جمله خبرهای مهم از این دو شرکت که در بیشتر رسانهها به عنوان پرمخاطبترین خبرها شناخته شده است، یکی خبر استفاده اوبر از هوش مصنوعی برای دستهبندی سفرهای کاری و غیر کاری کاربران است. در این خبر آمده است که اوبر امکان جدید به کاربران خود ارائه داده است که توسط آن، سفرهای کاری از سفرهای غیر کاری آنها بدون تعویض پروفایل جدا میشود. خبر دیگر مربوط به خصوصیسازی تسلا است. با وجود توییتها و خبرهای داغی که از خصوصیسازی تسلا در رسانههای مختلف جهان منتشر شده بود، آخرین خبرها حکایت از توقف روند خصوصیسازی تسلا میکنند.
اوبر از هوش مصنوعی برای دستهبندی سفرهای کاری و غیر کاری کاربران خود، استفاده میکند. چند روز پیش اوبر قابلیت جدیدی را با عنوان Profile Recommandation معرفی کرد. این قابلیت جدید از هوش مصنوعی برای کاهش خطاهای کاربران در هنگام ورود و خروج به حسابهای شخصی و حسابهای مربوط به کسب و کار، کمک میگیرد. کاربران اوبر میتوانند در اپلیکیشن اوبر، دو نوع حساب کاربری شخصی و کسب و کار را همزمان ایجاد نمایند و از هر دو آنها استفاده نمایند. حسابهای شخصی بیشتر برای مواقعی که فرد برای کارهای شخصی خود از خدمات اوبر استفاده میکند، کاربرد دارد. حساب کاربری مربوط به کسب و کار نیز برای مواقعی کاربرد دارد که شخص از خدمات و سرویسهای اوبر برای انجام کارهای مربوط به کسب و کار خود استفاده مینماید. مدلهای پرداخت و درخواست سرویس در این دو نوع حساب کاربری متفاوت است. بسیاری از کاربرانی که از هر دو نوع حساب کاربری در اوبر استفاده میکنند، هنگام استفاده کردن از یک حساب کاربری، فراموش میکنند تا از آن خارج شوند و به همین دلیل ممکن است کارهای شخصی خود را با حساب کاربری مربوط به کسب و کار خود انجام دهند. از این رو اوبر با ارائه این قابلیت جدید و با بهره کیری از هوش مصنوعی، به این کاربران برای استفاده درست از حسابهای کاربری، کمک میکند.
توییتر قابلیت جدید، اولویت بندی پیام ها را در اختیار کاربران خود قرار داد. به تازگی شبکه اجتماعی توییتر قابلیتی را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند پیامهای دایرکت را با استفاده از فیلتر دستهبندی کنند. به نقل از دیجیاتو، پیامهای دایرکت توییتر در اینباکس یا در قالب درخواست (Request) به دست کاربران میرسند. اگر از کسی که دنبال میکنید پیامی برای شما ارشال شود، این پیام در قسمت اینباکس قابل مشاهده خواهد بود، اما اگر فرد ارسالکننده پیام را نشناسید، پیام او به شکل درخواست به دست کاربر میرسد و در صورت پذیرفتن، گفتگو ادامه پیدا خواهد کرد. شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که از این پس در اپلیکیشنهای iOS و اندروید این سرویس درخواستهای گفتگویی که به عقیده این شبکه احتماعی از اهمیت کمتری برخوردار هستند به طور خودکار از چشم کاربر پنهان خواهند شد.
والمارت با پرداخت 16 میلیارد دلار، خرید فلیپ کارت را کامل کرد. هفته گذشته والمارت با پرداخت ۱۶ میلیارد دلار، سرمایهگذاری خود در فیلیپ کارت را کامل کرد و عنوان بزرگترین مالک فیلیپ کارت را از آن خود کرد. والمارت ماه می گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد به عنوان بزرگترین مالک فیلیپ کارت فعالیت خود را ادامه دهد. بعد از گذشت چند ماه، والمارت با پرداخت ۱۶ میلیارد دلار و عبور از مراحل قانونی توانست تصمیم خود را در خصوص خرید بخش عمدهای از فیلیپ کارت محقق کند. بر اساس اخبار منتشر شده، والمارت در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد از سهم فیلیپ کارت را از آن خود کرده است. به عقیده کارشناسان والمارت با خرید بخش عمدهای از سهام سایر سرمایهگذاران، وارد رقابت تازهای با آمازون شده است. والمارت همچنین ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری با هدف رشد و گسترش شرکت فیلیپ کارت انجام داده است. این در حالی است که سهام فیلیپ کارت همچنان در بازار بورس به صورت عمومی عرضه میشود. با وجود اینکه بخش عمدهای از سهام فیلیپ کارت در حال حاضر از آن والمارت است اما گفته میشود که این شرکت کار خود را با رهبری تنسنت و تایگر گلوبال ادامه خواهد داد. این دو سرمایهگذار در کنار بنیانگذاران اصلی فیلیپ کارت از جمله بینی بنسال و مایکروسافت همچنان کار خود را ادامه میدهند. شرکت فیلیپ کارت، یک شرکت هندی است. والمارت در خصوص برنامههای خود برای هند به این موضوع اشاره کرده است که این برنامه شامل سرمایهگذاریهایی است که از نوآوریهای ملی حمایت میکند. همچنین در این برنامه از سرمایهگذاریهایی که برنامههایی برای ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از کسب و کارهای کوچک در کنار حمایت از کشاورزان و توسعه زنجیره تأمین و کاهش زبالههای غذایی دارند، حمایت میشود.
تسلا فعلا خصوصی نمیشود. ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا) اعلام کرد که فعلا قرار نیست این شرکت خصوصی شود و همچنان به عنوان یک کمپانی عمومی به کار خود ادامه میدهد. به نقل از دیجیاتو، ماسک در پستی که منتشر کرده بود، دلیل منتفی شدن خصوصیسازی تسلا را احساسات سهامداران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگرچه بسیاری از سهامدارانی که با آنها صحبت کردهام، مخالفتی با خصوصیسازی این شرکت نداشتهاند و اعلام کردهاند که همچنان در کنار این شرکت خواهند ماند، اما قلبا موافق این مسئله نبودند. وی معتقد است که خصوصیسازی تسلا بسیار وقتگیر بوده و الان زمان مناسبی برای آن نیست چرا که این شرکت باید روی مهمترین فعالیت خود یعنی تولید تسلا مدل ۳ تمرکز کند. مدیرعامل تسلا باور دارد تولید مداوم و بینقص ماشینهای الکتریکی جدید از مهمترین اهداف فعلی است و به همین دلیل هم هفتهای ۱۲۰ ساعت در هفته کار میکند تا بر این روند نظارت داشته باشد. همچنین ماسک در این پست اعلام کرد که طی بررسی گزینههای موجود متوجه شده است که در حال حاضر سرمایهی کافی برای خصوصی کردن تسلا وجود دارد. ماه گذشته مدیرعامل تسلا در توییتی از قصد خود برای خصوصی کردن تسلا گفته و اعلام کرده بود که اگر سرمایهگذاران ناراضی باشند، سهامهای آنها را وقتی به قیمت ۴۲۰ دلار برسد، خواهد خرید چرا که مبلغ مورد نیاز برای این کار را کنار گذاشته است.
نظرات