دسترسی به محتوای پیام، کلید رفع فیلتر تلگرام در روسیه

دسترسی به محتوای پیام، کلید رفع فیلتر تلگرام در روسیه

سازمان نظارتی مخابرات روسیه مجددا تمایل خود را برای رفع فیلتر پیام رسان تلگرام در این کشور اعلام کرد. البته براساس حکم دادگاه این کشور، رفع فیلتر این اپلیکیشن منوط به امکان دسترسی محتوای پیام‌های رمزنگاری شده برای مقامات قضایی روسیه است.

به گزارش اکوسیستم، به نقل از دیجیاتو، سال گذشته دادگاهی در روسیه، حکم داد که تلگرام باید کلیدهای رمزگشایی را برای خواندن پیام های یک گروه تبهکاری در اختیار آنها قرار دهد، ولی تلگرام پاسخ داد که چنین کاری ممکن نیست، چون عملیات رمزگذاری و رمزگشایی روی دستگاه کاربران نهایی انجام می‌شود. بر همین اساس سازمان نظارتی مخابرات روسیه موسوم به (Roskomnadzor RKN) دستور داد تا زمانی که سیاست‌های محرمانه این پلتفرم ارتباطی تغییر نکند، این سرویس در روسیه مسدود شود.

پاول دورف (بنیانگذار تلگرام) در کانال تلگرام روسی زبان خود، خبر از تغییر سیاست محرمانگی تلگرام به خاطر سازگاری با قانون GDPR داد. در قسمت 3 و 8 از این سند نوشته شده است: اگر تلگرام حکم قضایی دریافت کند که نشان دهد شما مظنون به انجام عملیات تبهکارانه هستید، ما آدرس آی پی و شماره تلفن شما را به مقامات مربوطه خواهیم داد. این اتفاق تابه حال نیفتاده است و اگر حکمی دریافت کنیم، حتما در گزارشات دوره‌ای شفافیت به آن اشاره خواهیم کرد.

رفع فیلتر تلگرام در روسیه درصورت دسترسی به محتوای پیام‌ها

البته دورف ادعا کرد حتی با تغییر سیاست محرمانگی، روسیه باز هم نسبت به رفع فیلتر تلگرام اقدام نخواهد کرد. چون دولت این کشور به دنبال رصد تمام پیام‌ها است.

وی گفت: تلگرام در روسیه غیر قانونی اعلام شده، هر روز صدها آدرس آی پی در این کشور بلاک می‌شوند تا دسترسی به سرویس را از بین ببرند. سیاست محرمانگی ما ارتباطی به روسیه ندارد و به مقاومت خودمان ادامه می‌دهیم.

با وجود اعلام تمایل رسمی RKN برای رفع فیلتر تلگرام، به نظر نمی‌رسد طرفین این دعوی به توافق برسند، مگر اینکه دولت روسیه به آدرس آی پی و شماره تلفن اکتفا کند و یا اینکه به شیوه دیگری با هم کنار بیایند.

    نظرات