اکوویک بیست و یکم: از دشواری در تامین مالی از سوی بانک ها به عنوان مهم ترین مانع برای کسب و کارها تا خسارت مسدود سازی یکباره شبکه های اجتماعی به اقتصاد کشور

اکوویک بیست و یکم: از دشواری در تامین مالی از سوی بانک ها به عنوان مهم ترین مانع برای کسب و کارها تا خسارت مسدود سازی یکباره شبکه های اجتماعی به اقتصاد کشور

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ های ملی خواهیم پرداخت. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته سوم دی ماه اخبار منتشر شده در دنیا کسب وکار اخباری معمول و عادی بوده است. اما بازار اخبار در خصوص مسدود سازی شبکه های مجازی پر کاربر و کساد شدن بازار بسیاری از کاربرانی که از این شبکه اجتماعی برای در آمد زایی استفاده کرده بودند، اخباری بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بر اساس آمار منتشر شده مسدود سازی یک باره این شبکه اجتماعی باعث شد تا کسب وکارهای بسیاری از کاربران که بر بستر این شبکه اجتماعی شکل گرفته بود دچار خسارت های زیادی شود. اما خبر دیگری که باعث شد توجه فعالان صنعت و به خصوص افرادی که از وام بانکی برای راه اندازی کسب وکار استفاده می کنند جلب شودف خبر مربوط به دشواری های تامین مالی از سوی بانک ها و موانعی که بر سر راه کسب و کارها ایجاد می شود بود.

دشوار بودن تامین مالی از سوی بانک ها مانع بزرگی بر سر کسب وکارهای داخلی است. حسین سلاح ورزی (نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران)، دشواری تامین مالی از طرف بانک‌ها را مهمترین مانع بر سر راه کسب و کارها از دید فعالان بخش خصوصی دانست. سلاح ورزی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد: در ایران رتبه سهولت کسب و کار باید هر ساله ۱۰ پله بهبود پیدا کند، اما در سال جاری در رتبه بندی جهانی چهار پله نزول داشته‌ ایم. وی در ادامه افزود: در دنیا موسسات متعددی وجود دارند که در حوزه سهولت کسب و کار فعالیت دارند؛ آخرین بررسی‌هایی که این موسسات انجام داده اند، نشان می‌ دهد که دشواری تامین مالی از طرف بانک‌ها به عنوان مهمترین مانع کسب و کار از دیدگاه فعالان بخش خصوصی مطرح بوده است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: وضعیت کسب و کار در کشور خوب نیست و در استان‌ های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان اوضاع به مراتب بدتر است.

فین تک ها اشتغال زایی می کنند. محمدرضا حسین زاده (رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی) ضمن اشاره به اشتغالزایی از طریق خدمات حوزه فین تک، بیان کرد: حضور بانک‌ها در این زمینه امری ضروری است. حسین زاده در خصوص تاثیر ورود کسب و کارهای نوین به صنعت بانکی، گفت: جامعه کنونی تغییر کرده است و با ٢٠ سال قبل قابل مقایسه نیست. وی با خاطر نشان کردن حضور جوانان تحصیلکرده در فین تک‌ها و استارتاپ‌ها، افزود: در حال حاضر بخش خدمات در جامعه ما جان تازه‌ای پیدا کرده است. مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر ضرورت اختصاص قسمتی از منابع بانک‌ها به حوزه خدمات، اظهار داشت: هم اکنون بیشترین اشتغالزایی در بخش خدمات است؛ به همین علت حضور بانک‌های کشور در این مسیر، امری ضروری است. رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با اشاره به این موضوع که امروزه فین تک‌ها در حال رقابت با بانک‌ها هستند، بیان کرد: بانک‌ها باید را برای همکاری با فین تک‌ها بطور مناسبی برنامه ریزی کنند، البته تا کنون در این خصوص اقدامات مطلوبی را شاهده بوده‌ایم.

فیلترینگ در جهانی که سوی کسب و کارهای نوین حرکت می کند، جواب نمی دهد. مسعود خوانساری (رئیس اتاق بازرگانی تهران) ضمن اشاره به اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برخی از کسب و کارهای نوین را تحت الشعاع قرار داده است، بیان کرد: جهان درحال حرکت به سوی کسب و کارهای نوین است و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد. خوانساری در نشستی که با خبرنگاران داشت، به بیان برنامه اتاق بازرگانی تهران در مورد اعطای نشان امین الضرب پرداخت و بیان کرد: هدف اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران از اعطای این نشان به فعالان اقتصادی، به وجود آوردن امید و کارآفرینی در جامعه است و دریافت کنندگان آن از افرادی هستند که کار خود را از صفر شروع کرده‌اند و با تلاش و زحمت وارد عرصه تولید و تجارت شده‌اند. وی ادامه داد: سال گذشته افرادی که نشان امین الضرب را دریافت کردند، جزو پیش کسوتان عرصه کسب و کار در ایران بودند. ولی امسال این نشان به جوانانی اعطا می‌شود که کارهای خلاقانه‌ای را انجام داده‌اند و به اصطلاح امروزی یک استارتاپ ایجاد کردند. تلاش ما به عنوان بخش خصوصی این است که در شرایط اقتصاد کنونی ایران با کارآفرینی و خلاقیت، مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه کارا را راه اندازی کرد. روز گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه کارا را به منظور ثبت طرح‌ های توجیهی اشتغال زا رونمایی کرد. روز گذشته در حاشیه نشست مطبوعاتی معاون توسعه کارافرینی و اشتغال، سامانه کارا رونمایی شد. با شروع به فعالیت این سامانه متقاضیان راه اندازی کسب و کار که کارافرینان و سرمایه گذاران (اعم از خرد و کلان) هستند، قادر خواهند بود طرح توجیهی خود را ثبت کنند.

بسیاری از کسب وکار های نو پا با مسدود سازی تلگرام تعطیل شده اند. بهزاد رزمگیر (دبیر کنسرسیوم ICT پارک علم و فناوری خوزستان) بیان کرد: با فیلترینگ تلگرام، تمام سرمایه و توان بازاریابی از کسب و کارهای نوپا گرفته شد و زیرساحت دیگری نیز برای فعالیت آنها وجود ندارد. رزمگیر گفت: براساس آمارهایی که در این رابطه ارائه شده است، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰۰ هزار کسب و کار یا شخص توسط پیام رسان تلگرام کسب درآمد می‌کردند، ولی فیلترینگ اخیر باعث شده است که بسیاری از آنها درآمد خود را از دست بدهند. دبیر کنسرسیوم ICT پارک علم و فناوری خوزستان خاطر نشان کرد: برای بسیاری از کسب و کارهای نوپا، اصلی‌ترین راه جذب مشتری، بازاریابی و تبلیغات تنها تلگرام بود و اکنون که این پیام رسان فیلتر شده است، آنها زیر ساخت دیگری برای فعالیت ندارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، پیگیر پرداخت بودجه 100 میلیاردی اشتغال است. محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) از پیگیری‌های این سازمان برای واریز هرچه زودتر بودجه ۱۰۰ میلیاردی اشتغال فراگیر به حساب وزارت کار خبر داد. نوبخت در مورد دلیل عدم پرداخت بودجه طرح اشتغال فراگیر علیرغم گذشت چهار ماه از وعده مسئولان گفت: این بودجه به عنوان مرحله اول کل بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی اشتغال فراگیر، همان زمان از سوی سازمان برنامه و بودجه به حساب خزانه اختصاص یافته است. وی در ادامه افزود: البته برای پرداخت این بودجه به حساب وزارت کار باید پیگیری ‌های لازم انجام شود تا این اقدام صورت گیرد.

صندوق کارآفرینی امید تسهیلات با کارمزد کم ارائه می دهد. حمیدرضا ثابت نژاد (معاون پژوهشی، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) اعلام کرد: به کارآفرینان و دارندگان گواهینامه معتبر مهارت فنی و شغلی تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌گردد. ثابت نژاد گفت: این تسهیلات ارزان قیمت توسط صندوق کارآفرینی امید با کارمزدی کم در اختیار متقاضیان کارآفرینی و جوانان جویای کار که دارای گواهینامه مهارت فنی و شغلی هستند، ارائه می‌شود. وی در ادامه افزود: این تسهیلات به کارآفرینان و نیروهای ماهر فنی کمک می‌کند که وارد بازار کار شوند و در چرخه بهبود کسب و کار قرار گیرند. معاون پژوهشی، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به این موضوع که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای اشتغال بستر سازی می‌کند و امور را تسهیل می‌بخشد نه اینکه شغل ایجاد کند، اضافه کرد: اداره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های خصوصی رسمی که مجوز فعالیت قانونی دارند، آماده‌اند که آموزش‌های لازم را برای نیروهای جویای کار و فاقد مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار ارائه دهند.

مسدود سازی یکباره شبکه های اجتماعی خسارت زیادی به اقتصاد کشور می زند. ناصرعلی سعادت (رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور) گفت: در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مجموعه‌ای متشکل از صاحبان کسب وکار در کشور، استقبال می‌کنیم که مردم از پیام رسان‌های بومی استفاده کنند و طرفدار استفاده از نمونه‌های خارجی نیستیم، اما مسدود سازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را به اقتصاد کشور می‌زند. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای جلوگیری از افزایش خسارت اقتصادی صاحبان کسب و کارهایی که فعالیت آنها در بستر شبکه‌های اجتماعی است، خواستار رقع فیلتر این شبکه‌ها شد. وی ضمن اشاره به این موضوع که آمارها نشان می‌دهد حدود ۴۰ میلیون ایرانی کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند، ادامه داد: در جامعه امروز تولید کنندگان زیادی بر بستر شبکه‌های اجتماعی با توزیع کنندگان ارتباط دارند و در حقیقت این شبکه‌ها ابزاری برای برقراری ارتباط میان کسب و کارها به شمار می‌روند و به این ترتیب شبکه‌های اجتماعی مانند گذشته تنها جنبه سرگرمی و تفریح ندارند و در فرایندهای اقتصادی اثرگذار هستند.

 

    نظرات