تعدیل نیروهای شرکت روکولند توسط دیجیکالا

در یک بازار سالم، کسب و کارها با احترام به یکدیگر، رقابت را می‌پذیرند و دنبال سوددهی هرچه بیشتر خود هستند، اما دیجیکالا به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی، ساده‌ترین اصول و قوانین را رعایت نمی‌کند. اگر اکوسیستم کشور را به حوضچه‌‌‌ای کم آب و کوچک تشبیه کنیم، بعضی از شرکت‌ها نقش ماهی بزرگی را دارند که برای ادامه حیات خود از دیگر ماهی‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش اکوسیستم، روکولند یک سامانه خرید آنلاین ملزومات روزمره خانگی است که با عنوان «سوپر مارکت آنلاین روکولند»، در شهر تهران مشغول به سرویس‌دهی بود. روکولند جزو اولین شرکت‌هایی بود که در عرصه سوپر مارکت آنلاین وارد شد و توانست در این بازار دوام بیاورد و به سهم بازار خوبی دست یابد.

25 تیرماه 1397 دیجیکالا تصمیم ورود به عرصه بازار آنلاین فروش گرفت و به منظور اضافه کردن کالاهای تندمصرف به محصولات خود، آغاز به همکاری با روکلند کرد. از دلایل ورود مجموعه دیجیکالا به حوزه کالاهای تند مصرف، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات در تمامی حوزه‌های فروش آنلاین بود. دیجیکالا قصد داشت که مقصدی برای تمامی نیازهای کاربر باشد، برای همین وارد شدن آنها به این صنعت کاملا قابل پیش‌بینی بود. روکولند و دیجیکالا در کنفرانسی مطبوعاتی، از قرار به همکاری مشترک بین این دو برند خبر دادند و بر اساس گفته دیجیکالا در این همکاری، روکولند ماهیت مستقل خود را حفظ خواهد کرد و همکاری با دیجیکالا به معنی پایان برند روکولند نیست.

خلف وعده دیجیکالا

بر خلاف بیانیه‌ها و کنفرانس مطبوعاتی که در آغاز کار برگزار شد، اینطور به نظر می‌رسد که مدل همکاری این دو شرکت به هیچ عنوان همکاری مشترک نبوده و دیجیکالا با این همکاری باعث حذف شدن یکی از بزرگترین و موفق‌ترین فعالان حوزه کالاهای تندمصرف یعنی روکولند شده است. بنا به گفته یک منبع آگاه، دیجیکالا بعد از حذف روکولند با ادغام منابع این شرکت در دیجیکالا، برند جدیدی به نام «دیجی فرش»(digi fresh) را پایه‌گذاری خواهد کرد و نتیجه این اتفاقات همگی به این معناست که روکولند فقط تا پایان مهر ماه به حیات خود ادامه می‌دهد و پس از آن نقطه پایان این مجموعه است. همچنین یکی از مدیران سابق روکولند در توئیترش اعلام کرده که مجموعه روکولند دارای 180 پرسنل رسمی و غیر رسمی بود که برخلاف اظهارات و وعده‌های قبلی مدیران دیجیکالا مبنی بر جذب تمامی پرسنل با حداقل حقوق قبلی، دیجیکالا اقدام به تعدیل حدود 100 نفر از نیروهای روکولند کرده است.

رقابت با اسنپ‌مارکت به چه قیمتی؟

100 نفر از نیروهای روکولند با مصاحبه و دلایل گوناگون تعدیل شده‌اند و نزدیک به 80 نفر از باقی نیروها در بخش‌های متفاوت دیجیکالا مشغول به کار شده‌اند. تعدیل نیرو در یک مجموعه به مانند اعلام عقب‌نشینی فرماندهان در جنگ، آخرین گزینه مدیران است. درحالی که دیجیکالا خیلی زود تسلیم به این اقدام شد. باید از مدیران دیجیکالا پرسید که آیا ورود به حوزه کالاهای تندمصرف و رقابت با اسنپ‌مارکت، ارزش بیکاری 80 نفر و نابودی یک برند موفق را داشت؟

    نظرات