فیسبوک با استفاده از هوش مصنوعی متون داخل تصاویر را می‌خواند

فیسبوک با استفاده از هوش مصنوعی متون داخل تصاویر را می‌خواند

مردم در فضای مجازی نه تنها با کلمات، بلکه با تصاویر هم با یکدیگر صحبت می کنند. برای پلتفرمی مثل فیسبوک با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، این بدان معناست که انبوهی از تصاویر، که memeها را نیز شامل می شود به صورت روزانه منتشر می شوند.

به گزارش اکوسیستم به نقل از دیجیاتو، فیسبوک نیازمند سیستمی برای تشخیص متون بود که قادر به پردازش حجم عظیمی از محتوی باشد تا از شبکه اجتماعی خود محافظت کند. به گفته این کمپانی، روزتا به صورت روزانه قادر به استخراج متونی به زبان های مختلف از میلیاردها تصویر و فریم های ویدیویی است. حالا برای اینکه تصاویر درج شده در متون قابل جستجو باشند و نیز برای اینکه از انتشار محتویات تنفرجویانه و نژادپرستانه جلوگیری شود، فیسبوک سیستم یادگیری ماشینی تازه ای به نام «روزتا» ساخته است.

کمپانی مورد اشاره در بلاگ پست اخیر خود چگونگی کارکرد هوش مصنوعی روزتا را شرح داده است: همه چیز با تشخیص بخش هایی در تصویر آغاز می شود که احتمالاً متونی را در خود جای داده. سپس با استفاده از شبکه عصبی، متون داخل آن بخش ها تشخیص داده شده و رونویسی می شوند؛ حتی کلمات غیرانگلیسی و زبان های غیر لاتین مانند عربی و هندی. برای آموزش این سیستم، فیسبوک از تصاویری استفاده کرده که برخی از آنها توسط انسان و برخی دیگر به صورت ماشینی ساخته شده اند.

تیم های مختلفی در فیسبوک و ایسنتاگرام هم اکنون مشعغول استفاده از هوش مصنوعی روزتا برای پایش محتویات قرار گرفته در پلتفرم های خود هستند. فیسبوک قصد دارد زبان های پشتیبانی شده را به مرور افزایش دهد و ضمناً مهارت های روزتا در استخراج متون از فریم های ویدیویی را بهبود ببخشد.

حالا که صحبت از زبان های گوناگون شد، در خبری دیگر فیسبوک اخیراً 24 زبان تازه به سرویس ترجمه خودکار خود افزوده که صربی، بلاروسی، اردو، پشتو و مغلی از جمله آنها هستند. فیسبوک اعتراف می کند که سیستم ترجمه این زبان ها هنوز در مراحل نخست توسعه است و به همین خاطر ممکن است اشتباهات فراوانی رخ دهد.

    نظرات