پایان یکه‌تازی آمریکا در حوزه استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر

پایان یکه‌تازی آمریکا در حوزه استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر

محققان موسسه مرکز کارآفرینی آمریکا متوجه شده‌اند که ایالات متحده کم کم برتری خود در حوزه‌ی استارتاپ و نوآوری را از دست می‌دهد. بدین ترتیب دیگر این کشور تنها مرکز سرمایه‌گذاری کارآفرینی و نوآوری در حوزه تکنولوژی نیست و ملیت‌های دیگر نیز کم کم دارند فاصله‌شان با آمریکا را کم می ‌کنند.

به گزارش اکوسیستم به نقل از دیجیاتو، تحلیلگران با بررسی جریان سرمایه گذاری‌های خطرپذیر یا جسورانه و ۱۰۰ هزار قرارداد از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷، مشخص کرده اند که آمریکا دیگر یکه‌تاز بخش سرمایه‌گذاری کارآفرینی نیست و این حوزه تقریباً جهانی شده است.

البته آمریکا هنوز هم بیشترین میزان سرمایه گذاری خطر پذیر را انجام می دهد اما سهم این کشور از بازار جهانی روز به روز کم می‌شود و دیگر کشور‌ها سعی می‌کنند در زمینه‌ی یاد شده بیشتر فعالیت نمایند..

اواسط دهه نود میلادی، ۹۵ درصد از سرمایه گذاری های عظیم و ریسکی دنیا در ایالات متحده انجام می‌شد اما این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ درصد کاهش یافت. با در نظر داشتن همین مساله سهم آمریکا از این نوع سرمایه گذاری مرتبا کمتر شد و سال ۲۰۱۷ تنها ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری کارآفرینی در کشور آمریکا صورت پذیرفت.

طی ده سال گذشته میزان ظهور استارتاپ‌ها و سرمایه گذاری خطر پذیر در کشور‌های دیگر روز به روز بیشتر شده و در مجموع از ۵۰ میلیارد دلار به ۱۷۰ میلیارد دلار رسیده است. چین، هند و انگلستان جزو کشور‌هایی هستند که در این زمینه به شدت پیشرفت کرده‌اند و استارتاپ‌های به وجود آمده در آنها موجب شده سهم کشور‌های دیگر از سرمایه‌گذاری‌ های خطر پذیر یا جسورانه ۳ برابر شود.

البته باز هم لازم است خاطر نشان کنیم ایالات متحده هنوز هم در این زمینه به شدت فعال است و استارتاپ‌های آمریکایی زیادی وجود دارند. هم اکنون منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو (Bay Area) فعالترین نقطه‌ی زمین برای سرمایه گذاری‌های خطر پذیر به حساب می‌آید. علاوه بر این شهر‌های نیویورک، لس آنجلس و بوستون همگی جز ده شهری هستند که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی در آنها رخ می‌دهد.

با این وجود در لیست ۲۰ شهر برتر حوزه‌ی سرمایه گذاری‌های جسورانه، تنها ۶ شهر آمریکایی وجود دارد و ۱۴ شهر دیگر در آسیای مرکزی و اروپا قرار گرفته‌اند.

    نظرات