حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها باید متمایز باشد

«عبدالرضا نوروزی» نائب رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با تاکید بر خلط بحث بین شرکت‌‏های دانش‌‏بنیان و استارتاپ‏‌ها و مات شدن مرزهای بین این دو پدیده در کشور، اعلام کرد که نوع حمایت از این دو باید متفاوت از یکدیگر باشد.

به گزارش اکوسیستم به نقل از دیجیاتو، به گفته نوروزی میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان بسته به نوع فعالیت متغیر است و می‌تواند بسیار زیاد باشد اما شرکت‌های استارتاپی معمولا سرمایه اولیه خیلی کمی دارند. از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان عموما تولیدکننده هستند و شرکت‌های استارتاپی، خدمات ارائه می‌دهند. او با اشاره به اینکه عموما حمایت از این دو بیشتر جنبه مالی دارد، گفت:

«خلط بحث باعث شده تا شرکت‏‌های استارتاپی نیز دانش‌‏بنیان محسوب شده و از سهم حمایتی دانش‌‏بنیان استفاده کنند. این امر باعث تضعیف شرکت‌‏های دانش‌بنیان و گم کردن مسیر اصلی حمایت‌‏های این حوزه می‏‌شود. درحالی‌که استارتاپ حمایت دولتی از جنس تنظیم سازوکارها و قوانین و مقررات نیاز دارد تا حمایت مالی دولتی. در واقع این هم‌پوشانی جز اینکه باعث تضعیف حوزه اقتصاد دانش‌‏بنیان شده‌است چندان به کار استارتاپ‌‏ها و رشد اکوسیستم استارتاپی هم نمی‏‌آید.»

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها

نائب رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران معتقد است که به‌طورمعمول حمایت‌های مالی مستقیم در هر حوزه‌ای بیش از آنکه مفید باشد، ایجاد رانت می‌کند. او می‌گوید حمایت‌های مالی مستقیمی که در سال‌های گذشته ارایه شده، نشان داده که معمولا این سبک حمایت‌ها برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است، چندان مفید فایده نیست:

«اگر دولت بتواند با تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از طریق ارایه تخفیف‌های مالیاتی، تسهیل سرمایه‌گذاری و صادرات گمرک آن‌ها را تشویق به ورود به حوزه دانش‌بنیان‌ها کند می‌تواند موجب شکوفایی صنعت کشور و ایجاد پیوندی عمیق‌تر بین دانش و صنعت شود.»

    نظرات