تاپیک بیست و پنجم: از تاخیر دو برابری در عرضه محصولات اپل نسبت به زمان مدیریت استیو جابز تا سرمایه گذاری هیوندای در شرکت تاکسی اینترنتی گرب

تاپیک بیست و پنجم: از تاخیر دو برابری در عرضه محصولات اپل نسبت به زمان مدیریت استیو جابز تا سرمایه گذاری هیوندای در شرکت تاکسی اینترنتی گرب

در تاپیک بیست و پنجم نیز طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پرازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته های ابتدایی سال نو میلادی اخبار مختلفی در صدر رسانه های بین المللی و خارجی فعال در حوزه کسب و کار و استارتاپ ها قرار گرفته است. از جمله خبرهای مهمی که به عنوان اخبار مهم این خبرگزاری ها منتشر شده است خبر مربوط به تاخیر در عرضه محصولات اپل پس از دوران مدیریت استیو جابز بوده است. به طوری که بر اساس آمار منتشر شده این تاخیر تا دو برابر افزایش داشته است. اما خبر دیگری که بیشترین بازدید را از سوی کاربران و مخاطبان اخبار حوزه کسب و کار و استارتاپ به خود اختصاص داد اخبار مربوط به سرمایه گذاری شرکت هیوندای در تاکسی اینترنتی گرب بود که برای بسیاری از علاقه مندان و کاربران تاکسی های آنلاین خبر جالب و قابل توجهی بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده مدت زمان ارائه محصولات اپل بعد از مدیریت استیو جابز تا دو برابر افزایش یافته است. وال استریت ژورنال در گزارشی منتشر کرد که طی شش سال گذشته و در دوران مدیریت تیم کوک، فاصله زمانی بین معرفی محصولات شرکت اپل و عرضه آنها دو برابر افزایش پیدا کرده است. افزایش این فاصله زمانی به نفع شرکتی که فناوری‌های جدیدی را عرضه می‌کند، نخواهد بود؛ زیرا هرچه بازه زمانی معرفی تا عرضه محصول کوتاه‌تر باشد، رقبا فرصت کمتری برای عرضه فناوری‌های مشابه خواهند داشت، از طرف دیگر افزایش این فاصله باعث دلسرد شدن مشتریان می‌شود که این امر نیز کمپانی را متضرر می‌کند. طی شش سال گذشته این بازه زمانی بطور متوسط ۲۳ روز بوده است، در حالیکه قبل از آن تنها ۱۱ روز بود. یکی از دلایل اصلی این تاخیر، تفاوت روش‌های مدیریت استیو جابز و تیم کوک است.

سه خودرو ساز معتبر و معروف دنیا در یک استارت آپ، 200 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند. اتحاد شرکت‌های خودروسازی رنو، نیسان و میتسوبیشی از اختصاص بودجه‌ای برای حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه حمل و نقل خبر داد. این خودروسازان بودجه ‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری را برای همگام سازی محصولات خود با تحولات پرشتاب فناوری در صنعت حمل و ‌نقل در نظر گرفته‌ اند. آنها ارائه جزئیات بیشتر در مورد شیوه این سرمایه گذاری را به نمایشگاه لوازم الکترونیک لاس و گاس موکول کردند، در این نمایشگاه کارلوس گوسن (مدیر اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی) شیوه اختصاص این بودجه را شرح خواهد داد. شرکت‌های رنو و نیسان هر یک، ۴۰ درصد از این بودجه را تامین می‌کنند و میتسوبیشی نیز مسئولیت تامین ۲۰ درصد باقیمانده را به عهده دارد. ظاهرا بزرگان خودروسازی جهان، خطر سرویس‌های فناورانه‌ای از جمله اوبر و اشتراک خودرو برای مالکیت شخصی را جدی گرفته‌اند و به دنبال راهی برای به دست آوردن مزیت رقابتی در شرایط تازه هستند.

سهام مدیر عامل سابق اوبر به فروش می رسد. تراویس کالانیک (مدیرعامل سابق اوبر) همیشه ادعا می ‌کرد که سهام شرکتی که خودش آن را پایه گذاری کرده است، نخواهد فروخت، اما اکنون وی اعلام کرده است که بخش قابل ملاحظه‌ای از سهام خود را می‌فروشد. در شرایطی که حدود یک هفته از خرید سهام اوبر توسط سافت بانک می‌گذرد، کالانیک اعلام کرد که قصد دارد حدود ۲۹ درصد از سهام خود را به این کمپانی ژاپنی واگذار کند. وی در یک سال گذشته با مشکلاتی زیادی روبرو شد و حتی مجبور به کنارگیری از سمت مدیرعاملی اوبر گردید، البته همچنان در هیئت مدیره حضور داشت. به همین دلیل می‌توان این تصمیم را اتفاق خوبی برای بنیانگذار اوبر دانست. با توجه به توسعه و رشد سرویس هم سفری آنلاین اوبر، بسیاری بنیانگذار آن را یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می‌دانستند؛ اما قراردی که این کمپانی آمریکایی با سافت بانک منعقد کرد باعث شد که ارزش این کمپانی با افت ۳۰ درصدی از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۸ میلیارد دلار برسد، البته این مساله نیز به تعبیر خیلی ها از اتفاقات ناخوشایندی نشئت می‌گیرد که در یک سال اخیر برای اوبر پیش آمده است.

دولت چین فعالیت توسعه دهندگان بیت کوین را محدود می کند. مقامات چینی قصد دارند با بکارگیری دستور العمل جدیدی فعالیت توسعه دهندگان بیت کوین را در این کشور به تدریج از میان بردارند. رگولاتور مالی چین اعلام کرده است که شرایط را برای فعالیت توسعه دهندگان بیت کوین در این کشور دشوارتر خواهد ساخت. به زودی دفتر ریسک مالی اینترنتی، دستور العملی را به دولت‌های محلی ابلاغ خواهد کرد تا عرصه برای فعالیت توسعه دهندگان بیت کوین تنگ ‌تر شود و آنها از را از دور تجارت خارج کنند. بر اساس این دستور العمل دولت‌ های محلی با استفاده از قدرت و بکارگیری قوانین مالیاتی و حفاظت از محیط زیست فعالیت توسعه دهندگان بیت کوین را محدود خواهند سازد.

هوآوی تصمیم دارد تا تمرکز بر رشد پایدار را به عنوان استراتژی جدید خود انتخاب نماید. اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا در مسیر افزایش درآمد در کوتاهترین زمان ممکن گام برمی‌دارند؛ اما ظاهرا شرکت هواوی این روند را دنبال نمی‌کند. یو چندانگ (مدیرعامل شرکت هواوی) اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تمرکز خود را معطوف رشد پایدار کند. چندانگ خاطر نشان کرد که در حال حاضر این شرکت تنها بر رشد پایدار تمرکز دارد و هدف ما تنها فروش بالا نیست؛ بلکه رسیدن به نرخ رشدی پایدار است که منجر به افزایش سود‌‌دهی شرکت نیز می‌شود. مدیرعامل هواوی با رد شایعه تولید ۲۰۰ میلیون گوشی هوشمند توسط این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت: هواوی استراتژی فروش بیشتر را دنبال نمی‌کند؛ بلکه قصد دارد به رشدی پایدار به منظور موفقیت بیشتر شرکت دست یابد.

گوگل Redux را خریداری کرد. شرکت گوگل در ماه دسامبر استارتاپ انگلیسی Redux را بدون انتشار هیچ خبری خریداری کرد. این استارتاپ توسعه دهنده نوعی فناوری است که سطوحی از جمله نمایشگر گوشی ‌های هوشمند یا مانیتور را به بلندگو تبدیل می‌کنند. اطلاعات زیادی در مورد چگونگی عملکرد این فناوری در دسترس نیست؛ ولی براساس گزارش شرکت مشاوره مهندسی    Cambridge Design Partnership  که در پروژه مذکور با استارتاپ Redux همکاری کرده است، این سیستم از تکنولوژی امواج خمیده استفاده می‌کند که بطور مستقیم توانایی ارائه اصوات با کیفیت و حتی بازخورد لامسه‌ای از یک سطح را دارد. این نوع از امواج میکروسکوپی هستند و روی سطح اکثر مواد از جمله شیشه، فلز و پلاستیک حرکت می‌کنند. تاکنون مشخص نشده است که گوگل چرا اقدام به خرید این تکنولوژی کرده است، ولی احتمالا در نسل بعدی گوشی‌های هوشمند پیکسل یا اسپیکرهای هوشمند هوم که دارای نمایشگر هستند، شاهد تکنولوژی Redux خواهیم بود. در آینده نزدیک نمایشگرهایی با تکنولوژی Redux می‌توانند جایگزین اسپیکر گوشی‌های هوشمند شوند و در نتیجه دست مهندسین در طراحی گوشی ‌هایی با حاشیه اندک بازتر خواهد شد.

شرکت هیوندای قصد دارد تا در شرکت تاکسی اینترنتی گرب سرمایه گذاری کند. شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی، با سرمایه گذاری در شرکت گرب قصد دارد تا به بازار تاکسی‌‌های اینترنتی در جنوب‌ شرق آسیا وارد شود. با در نظر گرفتن تنش‌های دیپلماتیک میان سئول و پکن، در حقیقت هیوندای می ‌خواهد با سرمایه گذاری در شرکت تاکسی اینترنتی Grab، وابستگی خود به بازار چین را کاهش دهد. بعد از ایالات متحده آمریکا، جنوب شرق آسیا بزرگ ‌ترین بازار تاکسی‌های اینترنتی در دنیا است، بنابراین هیوندای با این سرمایه گذاری باعث محکم شدن جای پای خود در این بازار می‌شود. شرکت سنگاپوری گرب که در زمینه سفارش تاکسی و خودروهای شخصی فعالیت دارد، در حال حاضر در هشت کشور جنوب شرق آسیا به ارائه خدمات می‌پردازد. از آنجا که احتمالا نوآوری‌هایی مانند تاکسی‌ اینترنتی و خودروهای خودران آینده بازار حمل و نقل دنیا را شکل می‌دهند، هیوندای تلاش دارد تا در این زمینه فاصله خود را با رقبایش کم کند. هیوندای در ایالات متحده و اروپا خدمات اشتراک خودرو را ارئه می‌ دهد، اما رقبای این خودروساز نظیر تویوتا و جنرال موتورز در حال همکاری با تاکسی‌های اینترنتی هستند و این شرکت کره‌ای تا پیش از این سرمایه گذاری، در این زمینه فعالیتی نداشت.

 

    نظرات