ریپل، سومین ارز دیجیتال قدرتمند جهان

ریپل، سومین ارز دیجیتال قدرتمند جهان

ارز رمزپایه ریپل به عنوان بستری برای جابجایی سریع، معتبر و ارزان‌تر از دیگر ارزهای دیجیتال عمل می‌کند، به همین دلیل احتمال دارد که آینده تبادلات ارزشی را تغییر دهد.

به گزارش اکوسیستم، در سال 2017 میلادی ریپل (XRP) از نظر قیمت توانست عنوان دومین ارز دیجیتال دنیا را به دست آورد و در حال حاضر نیز بعد از بیت کوین و اتریوم، سومین ارز رمزپایه قدرتمند جهان است. هر توکن این ارز حدود 2/14 دلار قیمت دارد، تعداد توکن‌های در گردش این ارز دیجیتال به 38/7 میلیارد می‌رسد که در مجموع ارزشی معادل 82/2 میلیارد دلار دارند. حدود یک هفته قبل شرکت خالق ریپل که نام آن نیز ریپل است، مشارکت خود را با شرکت ارسال و تراکنش آنلاین پول مانی‌گرم اعلام کرد و در نتیجه بیشترین اعتبار تاریخ خود را به دست آورد.

چه ویژگی‌هایی ریپل را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند

مهمترین ویژگی ریپل، سرعت بالای آن است. XRP به گونه‌ای طراحی‌ شده است که بسیار سریع‌تر از بیت کوین و با هزینه‌ای کمتر عمل می‌کند. شرکت حامی ریپل، محصولی به نام xRapid را برای خودکار سازی انتقال بین المللی پول برای موسسات مالی بزرگ ارائه داده است. این محصول علاوه بر افزایش سرعت جریانات، الزامات سرمایه را نیز کاهش می‌دهد. به بیان ساده‌تر xRapid یک فرآیند سریع برپایه XRP است که این امکان را برای مردم فراهم می‌کند تا معادل با پول نقد خود، هر ارز دیجیتالی که می‌خواهند مثل بیت کوین را برای مخاطب‌شان ارسال کنند و مخاطب نیز قادر است ارز فوق را به واحد پول کشور خود دریافت کند.

ریپل، سومین ارز دیجیتال قدرتمند جهان

آشیش بیرلا (مدیر محصول شرکت ریپل)، مثال دیگری برای تشریح این ارز رمزپایه ارائه می‌دهد، وی گفت: یکی از مشتریان شرکت کوالیکس (Cuallix، شرکت تسهیل کننده‌ انتقال بین المللی پول) را در نظر بگیرید؛ تا قبل از این کوالیکس مجبور بود به منظور انتقال پول به کشور مکزیک، یک حساب بانکی در این کشور افتتاح کند، فرایندی که مستلزم چند ماه زمان است؛ پس از آن باید واسطه‌ای در مکزیک استخدام می‌شد تا پول‌های واریز شده به این حساب را به واحد پزو تبدیل کند تا در ادامه بتوانند پرداخت‌های محلی را انجام دهند.

بیرلا معتقد است که مصرف کنندگان به خدمات مالی سریع‌تری احتیاج دارند که شرایط فعلی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد. در وضعیت موجود انتقال وجه نه تنها زمان زیادی بطور می‌انجامد، بلکه هزینه زیادی را نیز به مردم تحمیل می‌کند. وی در ادامه تشریح می‌کند که ریپل چگونه بر این مشکل غلبه کرده است: ارز رمز نگاری شده ریپل با استفاده از صرافی‌های دیجیتال دیگر نیازی به واسطه‌ها ندارد. مراکز تبادل دیجیتال ابتدا پول را از فرستنده دریافت می‌کنند مثلا دلار آمریکا یا واحد پولی هر کشور دیگری، سپس آن را به XRP تبدیل می‌کنند. در طرف مقابل، بسته به اینکه دریافت کننده در چه کشوری است و تمایل دارد پول خود را به چه واحدی دریافت کند، xRapid ارز دیجیتال XRP را به واحد پول همان کشور تبدیل می‌کند.

اگر چه این فرایند ساده و شفاف به نظر می‌رسد؛ ولی ریپل هنوز یک ارز دیجیتالی بحث برانگیز محسوب می‌گردد. مردم هنوز مطمئن نیستند که آیا مؤسسات مالی قبول می‌کنند که از xRapid یا XRP استفاده کنند؟

ناتانیل پاپر، (خبرنگار مالی نیویورک تایمز)، در توئیتی نوشت که منابع اطلاعاتی‌اش در بانک‌ها، استفاده از ریپل را منتفی دانسته‌اند.

شرکت مانی‌گرم نیز طی بیانیه‌ای نوشت: ارز رمزپایه ریپل یکی از پیشگامان فناوری بلاک چین است و ما مشتاق هستیم که هرچه زودتر از xRapid استفاده کنیم. امیدواریم توسط این سیستم کارایی ما افزایش پیدا کند.

دومین دلیل منتقدان برای زیر سوال بردن این ارز رمزپایه، این است که شرکت ریپل (تولیدکننده‌ی محصولات xRapid) اگرچه هدف خود را کمک به مؤسسات مالی عنوان می‌کند، ولی عملیات آن بیش از حد به توکن‌های ریپل وابسته است.

وب‌سایت Investopedia در این رابطه می‌نویسد: برخلاف بیت کوین که از پردازش کامپیوتری معادلات پیچیده استخراج می‌شود، ریپل از هیچ نوع عملیات استخراج یا استخراج کننده‌ای استفاده نمی‌کند و برای سرعت و اعتبار بخشیدن به تراکنش‌ها، از یک بلاک چین متمرکز بهره می‌برد.

شرکت ریپل کنترل کامل XRP را در اختیار خود گرفته است، به همین دلیل از نظر طرفداران آزادی بی قید و شرط و عدم کنترل متمرکز ارزهای رمزپایه، مزیتی بر پول‌های دولتی ندارد. علاوه بر این حجم ریپل محدود نیست و با توجه به میزان تقاضا، این ارز تولید می‌شود. این موضوع قابلیت تجمیع و ذخیره‌ ارزش یک دارایی غیر تورمی را از بین می‌برد؛ قابلیتی که نقطه قوت بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید.

اما شرکت ریپل تحت تاثیر شکایت منتقدان قرار نگرفته است. بیرلا در این رابطه گفت: ما نمی‌دانیم چقدر طول می‌کشد تا دنیا برای این تبادلات آماده شود.

ریچارد لارسن (مدیرعامل سابق این شرکت) نیز خاطر نشان کرد: ارزش واقعی تبادلات پولی و مالی به تدریج بیشتر خواهد شد و اگر ما بتوانیم اجرای این روند را ادامه دهیم، اتفاقات فوق العاده‌ای رخ می‌دهد و دنیا را تغییر خواهیم داد.

    نظرات