چه آینده اى در انتظار اکوسیستم نرم افزاری استارتاپ ها است؟

چه آینده اى در انتظار اکوسیستم نرم افزاری استارتاپ ها است؟

در این مطلب قصد داریم تا 7 پیش بینی انجام شده در خصوص اکوسیستم نرم افزاری استارتاپ ها را بررسی کنیم. موضوع مهم در این پیش بینی ها این است که پیش بینی های انجام شده تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهند بود و امکان رخ دادن آن ها وجود خواهد داشت.

اکوسیستم- تاکنون 7 پیش بینی قابل توجه در خصوص تغییرات و آينده اکوسیستم نرم افزاری استارتاپ ها تا سال 2018 میلادی منتشر شده است که در این مطلب قصد داریم آن ها را معرفی کنیم. البته مواردی که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره خواهد شد تنها پیش بینی است و امکان رخ دادن آن ها تنها بسته به آینده و اتفاقات آینده خواهد داشت.

اولین پیش بینی در خصوص معافیت های مالیاتی است. در طول 10 سال گذشته معافیت های مالیاتی به خصوص در حوزه M&A موضوع بحث بسیاری از محافل فعال در حوزه راه اندازی استارت آپ در این زمینه بوده است. معافیت مالیاتی در حال حاضر بخشی از قانون مالیاتی جدید است. بر اساس این قانون استارتاپ ها می توانند محصولات خود را در خارج از کشور آمریکا به دلار بفروش برسانند و بعد از بازگرداندن پول به داخل آمریکا میزان مالیات کمتری پرداخت نمایند. از آنجایی که شرکت های بزرگ و غول های تکنولوژی از جمله اپل، سیسکو و گوگل در آمد بالایی از فروش محصولات خود در خارج از امریکا کسب می نمایند بنابراین این معافیت مالیاتی می تواند میزان بالا و قابل توجهی باشد. این میزان صرفه جویی در پرداخت مالیات می توان به عنوان سرمایه در این شرکت ها برای خرید لوازم اولیه در تولید محصولات مورد استفاده قرار گیرد. اما بر اساس پیش بینی های انجام این معافیت مالیاتی می تواند باعث شود تا شرکت های بزرگ اقدام به خرید شرکت های کوچکتر کنند. به عنوان مثال گوگل می تواند شرکت Salesforce را خریداری کند. یا مایکروسافت می تواند Workday را خریداری نماید. شرکت اوراکل احتمالا اقدام به خریداری ServiceNow خواهد کرد. در حال حاضر 5 شرکت به روز فعال در زمینه نرم افزار وجود دارد که ارزشی بالغ بر 10 میلیارد دلار دارند. 19 شرکت فعال در حوزه نرم افزار و آی تی نیز وجود دارند که ارزش آن ها بین 2.5 تا 10 میلیارد دلار خواهد بود.

دومین پیش بینی انجام شده در خصوص سرمایه گذاری در اکوسیستم نرم افزاری استارتاپ ها در سال 2018 است. بر اساس این پیش بینی ها تا سال 2018 سرمایه گذاری در این حوزه با تاخیر روبرو خواهد شد. از این رو نقدینگی سرمایه داران در این حوزه تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

پیش بینی سوم در خصوص تغییرات در حوزه یادگیری ماشینی خواهد بود. بر اساس پیش بین های انجام شده از آنجایی که استفاده از یادگیری ماشینی در همه جای دنیا به یکی از ترندهای برتر تبدیل شده است به نظر می رسد این تکنولوژی بعد از مدتی جای خود را به تکنولوژی های جدید تر بدهد. درست همانند گوشی های هوشمند که روز به روز پیشرفته تر خواهند شد و بنابراین بر اساس این پیش بینی ها تا پایان سال 2018 میلادی، از تکنولوژی یادگیری ماشینی تنها یک نام باقی خواهد اند.

بر خلاف یادگیری ماشینی بر اساس پیش بینی های انجام شده، تکنولوژی بلاک چین و استفاده از آن در سال 2018 می تواند به عنوان سلطان تکنولوژی های برتر در تمامی زمنیه ها مطرح شود. بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران به دنبال یافتن راهی مطمئن و قابل اعتماد و غیر متمرکز برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اکوسیستم نرم افزاری هستند. از این رو تکنولوژی های کاربردی از جمله بلاک چین می تواند برای کمک به این افراد در سرمایه گذاری های بین المللی مورد استفاده فراوان قرار گیرد.

در طی 15 سال گذشته تولید نرم افزارهای کد باز به دلیل بازار رقابت و استفاده رقابتی از محصولات کد باز و تشویق کاربران به استفاده از این محصولات و به خصوص نرم افزار ها در میان طراحان و سازندگان برنامه های نرم افزاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در واقع بسیاری از طراحان نرم افزارهای مختلف برای جذب کاربر بیشتر اقدام به طراحی و ساخت نرم افزارهای کد باز می کرده اند. اما بر اساس پیش بینی های انجام شده به نظر می رسد در سال 2018 میلادی طراحی و تولید نرم افزارهای دارای لایسنس جایگاه نرم افزار های کد باز را به خود اختصاص دهد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال 2018 در بسیاری از اکوسیستم های نرم افزاری و گروه های فروش وبازاریابی محصولات توجه به GDPR بسیر مهم و قابل توجه خواهد شد. در واقع از آنجایی که بسیاری از قوانین اروپایی در خصوص ایجاد و شیوه نگهداری و مدیریت داده ها تغییرات زیادی خواهد داشت از این رو توجه به GDPR ها بسیار مهم و قابل توجه خواهد شد.

اما هفتمین و آخرین پیش بینی در حوزه اکوسیستم مربوط به تغییر در صنعت به ویژه در بخش تقسیم بندی صنایع و تثبیت آن ها خواهد بود. در واقع بر اساس پیش بینی ها تغییرات ایجاد شده در صنعت نرم افزاری به خصوص می تواند وظایف محوله به کارمندان را تا سال پایان سال 2018 میلادی تا حد زیادی ساده تر نماید.

هر چند به نظر می رسد موارد ذکر شده به عنوان پیش بینى در بالا تا حد زیادی به واقعیت نزدیک باشد و با توجه به روندی که در واقعیت در اکوسیستم نرم افزاری طی می شود، این پیش بینی ها بیشتر واقعیت باشند تا چیز دیگر اما بايد منتظر بمانيم تا ببینیم در آينده چه اتفاقی قرار است در حوزه نرم افزاری رخ دهد. به هر حال رخ دادن هر اتفاق و رویدادی در آینده امکان پذیر خواهد بود.

 

    نظرات