توافقنامه توسعه و گسترش پلتفرم سرمایه‎گذاری دارندگان IP در استارتاپ‌ها

توافقنامه توسعه و گسترش پلتفرم سرمایه‎گذاری دارندگان IP در استارتاپ‌ها

شرکت آکوآ لایسنسینگ، یک پلتفرم سرمایه‎گذاری دارندگان IP به منظور ارتباط میان شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها راه اندازی کرده است.

به گزارش اکوسیستم، آکوآ لایسنسینگ (AQUA Licensing) یک شرکت فعال در زمینه مدیریت دارایی‌های فکری و معاملات پتنت است که موافقنامه محرمانه‌ای با شرکت‌های AT&T ،Entegris ،Rambus و Lenovo امضا کرده است که بر طبق آن نوعی پلتفرم سرمایه‎گذاری دارندگان IP، توسعه و راه‌اندازی می‌شود. اساس این توافق بر پایه به وجود آمدن ارتباط بین کمپانی‌های بزرگ دارنده پتنت و استارتاپ‌های در حال توسعه است.

کارشناسان معتقدند که این توافقنامه می‌تواند نقطه عطفی در چشم انداز آینده پتنت به حساب آید. شرکت‌های مذکور که در مجموع صاحب امتیاز بالغ بر ۶۰۰۰۰ پتنت هستند، حق استفاده از این دارایی‌های فکری با ارزش را، با هزینه‌ی منصفانه‌ای در اختیار استارتاپ‌های در حال رشد و توسعه قرار خواهند داد و در ازای آن نیز بخشی از سهام استارتاپ‌ها در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد. روال این کار برای هماهنگ سازی اقدامات صورت گرفته از سوی صاحبان پتنت، مدیران استارتاپ‌ها و نیز سرمایه‌گذاران خطرپذیر به عنوان سه ضلع اصلی این توافق، از سوی شرکت آکوآ انجام می‌شود. این سرمایه‌گذاری ارزان قیمت می‌تواند در سال‌های آتی با شکوفا شدن شرکت‌های استارتاپی، دسترسی به سرمایه‌های جدید را برای شرکت‌های بزرگ آسان نماید.

به گفته مارک مک میلان (Mark McMillan)، مدیر عامل آکوآ تعداد زیادی از استارتاپ‌ها در ابتدای دوره عمر خود اقدام به جذب سرمایه با وعده توسعه فناوری با امکان پتنت شدن می‌نمایند. با این وجود، با توسعه فناوری و قرار گرفتن در مراحل نهایی تست و آزمایش، محافظت از فناوری در حقیقت به یک اقدام توام با ریسک‌های مالی و زمانی تبدیل می‌شود. وی با تاکید بر این نکته که استارتاپ‌ها نیاز دارند که نوآوری‌هایشان به پتنت تبدیل شود، محافظت از دستاوردهای فکری ناشی از اختراعات را عاملی بسیار مهم در موفقیت شرکت ذکر کرد.

    نظرات