اکوویک بیست و دوم: از از راه اندازی کسب وکارهای کوچک و نوپا به عنوان بخشی از فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی تا تاکید رئیس جمهور بر توسعه فضای مجازی

اکوویک بیست و دوم: از از راه اندازی کسب وکارهای کوچک و نوپا به عنوان بخشی از فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی تا تاکید رئیس جمهور بر توسعه فضای مجازی

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ های ملی خواهیم پرداخت. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته چهارم و آخر دی ماه اخبار مختلفی در خصوص راه اندازی استارتاپ های مختلف، حمایت های دولتی و همچنین تاکید دولت بر راه اندازی استارتاپ های مختلف در خبر گزاری های داخلی منتشر شد. خبرهایی از جمله ورود دانشگاه آزاد اسلامی به مقوله راه اندازی کسب و کارهای کوچک و نوپا و قرار دادن آن در بخشی از برنامه این دانشگاه برای رونق کسب و کار ر داخل کشور و همچنین تاکید رئیس جمهور بر گسترش فضای مجازی و استفاده از آن،  مهم ترین خبرهایی بودند که توجه بسیاری از مخاطبان رسانه های مختلف داخلی را به خود جلب کرده اند.

دانشکاه آزاد اسلامی راه اندازی کسب وکارهای کوچک و نوپا را به عنوان بخشی از فعالیت های دانشگاه آزاد قرار داده است. حبیب‌الله آراسته راد (رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان) اعلام که راه اندازی کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های نوپا ماموریت ویژه این باشگاه است. آراسته ‌راد با اشاره به این موضوع که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان راه اندازی کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های نوپا را در دستور کار خود دارد، بیان کرد: این امر با شناسایی صنعت، توانمندی‌ها و نخبگان هر استان در دانشگاه آزاد اسلامی محقق خواهد شد. وی با خاطر نشان کردن اینکه هم افزایی دولت، صنعت و دانشگاه باعث رشد و پیشرفت کشور خواهد شد، گفت: دانشگاه آزاد از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی توانمند و غنی است و می‌تواند در حوزه‌های مختلف با صنعت ارتباط برقرار کند و نیازمندی‌های آنها را رفع نماید. وی با اشاره به حمایت جدی دانشگاه آزاد اسلامی از نخبگان، تاکید کرد: این دانشگاه وظیفه خود می‌داند که در جهت رفع مشکلات مردم و کشور، از نخبگان صاحب ایده حمایت و پشتیبانی کند.

بستر نامناسب اقتصاد باعث عدم تصمیم گیری های درست شده است. غلامحسین شافعی (رئیس اتاق بازرگانی ایران) اعتقاد دارد که بستر نامناسب اقتصاد سبب سلب تصمیم گیری‌های درست شده است و نمی‌توان با نادیده گرفتن این موضوع، بر اقدامات گذشته پافشاری کرد و باید به منظور حل مسائل به سمت شفاف سازی گام برداریم. شافعی امروز در نشست هیئت نمایندگان بیان کرد: با نگاهی به اقتصاد کشور درمی‌یابیم که حال اقتصاد خوب نیست و ناکارآمدی‌ بسیاری در عرصه‌های اقتصادی وجود دارد و این ناکارآمدی‌ها خود را به حوزه‌های اجتماعی و محیط زیست نیز رسانده‌اند و باعث کاهش اعتماد به مسئولان شده‌اند. وی اضافه کرد: اما این به معنای ناامیدی نیست و قطعا می‌توان به یمن وجود کارشناسان فداکار و فعالان اقتصادی با اراده‌ای که در کشور داریم و با فراهم کردن ابزارها، افق بلند مدت و بهینه‌تری را برای اقتصاد کشورمان ترسیم کرد و بر مشکلات فائق آمد تا در یک بازه زمانی ۱۰ ساله اقتصاد کشور به یکی از اقتصادهای برتر جهان تبدیل شود. رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: شرایط فعلی و انباشته شدن مشکلات در طول زمان باعث نارضایتی شده است و نمی‌توان با نادیده گرفتن آن بر اقدامات گذشته اصرار ورزید و در شرایط کنونی برای غلبه بر مشکلات باید به سوی شفاف سازی حرکت کرد. باید واقعیت‌ها را دید و از آنها سخن گفت، زیرا در غیر این صورت در دام مشکلات باقی می‌مانیم و شاهد افزایش فساد، فقر و عقب ماندن از توسعه اقتصادی خواهیم بود.

دفتر اسنپ در قزوین با دستور دادگستری پلمپ شد. حکمت‌الله داودی (رئیس شورای شهر قزوین) گفت: با دستور دادگستری دفتر اسنپ در استان قزوین پلمب شده است، ولی هنوز شاهد فعالیت غیرقانونی آن در سطح شهر هستیم. داودی در جلسه شورای شهر قزوین، بیان نمود: در همایش شهر ایده آل که در کیش برگزار شد، موضوع تاکسی‌های اینترنتی مطرح گردید و مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت مقرر شد وزارت کشور طرح جامعی را ارائه دهد که براساس آن رانندگان تاکسی در اولویت قرار داشته باشند. رئیس شورای شهر قزوین اضافه کرد: متاسفانه مجموعه آژانس‌ها توافق نکردند، زیرا هر کدام از آژانس‌ها احساس می‌کنند که باید خودشان اینکار را انجام دهند. احد چگینی (رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر قزوین) در این جلسه ضمن اشاره به تاکسی اینترنتی شهرداری، گفت: در کمیسیون حمل و نقل تصمیم گرفته شد که ظرف ۶ ماه، فعالیت تاکسی اینترنتی بر اساس آیین نامه انجام شود.

وزارت صنعت معدن و تجارت طرح ضربتی برای ایجاد 450 هزار شغل تایید کرد. صادق نجفی (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی) از تهیه و تدوین طرحی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که بر اساس آن ۴۵۰ هزار شغل به صورت ضربتی درسال ۹۷ ایجاد خواهد شد؛ از این بین ایجاد حدود ۸۰ هزار شغل به عهده مجموعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است. نجفی در دیداری که با استاندار البرز داشت، با اشاره به اینکه در نواحی صنعتی به تدریج تعدادی واحد صنعتی کوچک و تخصصی ایجاد می‌شود، بیان کرد: این اقدام در نهایت باعث پویایی، ماندگاری و رونق روستاها خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این موضوع که استات البرز گام‌های ارزشمندی در جهت رفع موانع تولید برداشته است، اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در کشور به ویژه با روند بارندگی‌های امسال، لزوم برنامه ریزی صحیح در مورد مصارف صنایع بیش از پیش وجود دارد، بر این اساس باید در جهت ارائه الگوهای خاص برای استقرار صنایعی که کمتر از آب استفاده می‌کنند و از مزیت بالایی نیز برخوردار هستند، حرکت کنیم.

شرکت های دانش بنیان در طرح های پژوهشی با ایده ژنتیک وارد می شوند. سورنا ستار (معاون علمی فناوری رئیس جمهور) اعلام کرد: آینده پزشکی متعلق به علم ژنتیک است و این هدف را دنبال می‌کند که با ثروت آفرینی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بتواند ایده‌های جدید را به مرحله اجرا برساند. ستاری در مراسم افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: در حال حاضر با پزشکی مبتنی بر فرد اتفاقات حائز اهمیتی در دنیا افتاده است و هر روز تغییرات و تحولاتی را در علم ژنتیک شاهد هستیم. وی ادامه داد: با تولید دستگاه‌های ژنتیک و فعالیت محققان ایرانی خارج از کشور، چندین رشته علمی از قبیل مهندسی، پزشکی، هنر و ریاضی با یکدیگر ادغام شده‌اند و در نتیجه آن، ژنتیک توانسته است رشته‌های مختلفی را به خدمت بگیرد. معاون علمی فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اما این سرمایه انسانی است که قادر خواهد بود با بکارگیری علم ژنتیک هزینه‌ها را از میلیون‌ها دلار به هزاران دلار کاهش دهد. روند تولید و ارتقای دستگاه‌های و تجهیزات حوزه ژنتیک آنقدر سریع است که یک دستگاه حتی بعد از دو سال قدیمی و به درد نخور می‌شود.

20 هزار واحد صنعتی کوچک برای رسیدن به حداکثر توان تولید نوسازی می شوند. صادق نجفی (معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) اعلام کرد که با هدف رسیدن به ظرفیت کامل تولید، دولت دوازدهم نوسازی ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک را تامین مالی می‌کند. نجفی در نشست تخصصی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دهیاران زن سراسر کشور، اضافه کرد: در حال حاضر ۴۱ هزار واحد صنعتی کوچک و خرد در شهرک‌های صنعتی وجود دارند، که بعضی از آنها تنها با  ٣٠، ۵٠ و شاید ٧٠ درصد ظرفیت فعال هستند. وی گفت: در دولت دوازدهم برنامه داریم که ٢٠ هزار واحد صنعتی را که با ظرفیت پایین فعالیت دارند؛ با تامین مالی نوسازی کنیم و با به وجود آوردن بازار کار به ظرفیت کامل برسیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زمانی که این اقدام اجرا شود، ١۶١ هزار فرصت شغلی به وجود خواهد آمد، البته در این چهار سال ۴۵٠ هزار شغل ایجاد خواهد شد که از این تعداد ٨٠ هزار مورد آن مربوط به صنایع کوچک است.

جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت خبرهای خوشی برای استار آپ ها داشت. محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با بیان این موضوع که رئیس جمهور با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات کسب و کارهای نوپا موافقت کرده است، اعلام نمود: تلاش داریم تا ظرف ۶ ماه آینده در کشور سند توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم. جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: امروز در این جلسه تصمیم گرفته شد که شکایت بدنه دولت از کسب و کارهای نوپا، پیش از مطرح شدن در مراجع قضایی، در کمیته‌ای به مسئولیت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و عضویت نمایندگان وزارت ارتباطات، وزارت کار و معاونت علمی ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن به دستور قضایی ارجاع شود. این تصمیم می‌تواند تضمینی برای فعالیت کسب و کارهای نوپا باشد. وی اظهار داشت: با موافقت رئیس جمهور مقرر گردید مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در دو سال آتی، برای توسعه خدمات کسب و کارهای نوپا که در زمینه شبکه ملی اطلاعات فعالیت دارند، در نظر گرفته شود که این منابع می‌تواند مستقیم به این بنگاه‌ها اعطا گردد یا به صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر تزریق شود. در سه هفته آینده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه به جمع بندی نهایی خواهد رسید.

وب سایت های کاریابی رفع فیلتر شدند. وب‌سایت‌های کاریابی جابینجا و سه‌ سوت جابز که چندی پیش مسدود شده بودند، فعالیت خود را از سر گرفتند. وب‌سایت‌های کاریابی اینترنتی Jobinja.ir و ۳sootjobs.com چند روز قبل پس از دریافت ایمیلی از سوی کمیته فیلترینگ، از دسترس خارج شدند. امروز محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) از رفع فیلتر شدن وب‌سایت‌های کاریابی خبر داد. وی ابراز امیدواری کرد با تصمیم نامه امروز هیئت وزیران این قبیل تعارضات با کسب و کارهای نوپا به حداقل ممکن برسد. وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت بیان کرد: امروز در این جلسه تصمیم گرفته شد که شکایت بدنه دولت از کسب و کارهای نوپا، قبل از آنکه در مراجع قضایی مطرح گردند، در کمیته‌ای به مسئولیت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و عضویت نمایندگان وزارت ارتباطات، وزارت کار و معاونت علمی ریاست جمهوری بررسی شود و بعد از آن به دستور قضایی مراجعه گردد.

رئیس جمهور بر توسعه فضای مجازی تاکید کرد. رئیس جمهور با اشاره به این موضوع که فضای مجازی با سرعت زیادی زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر خواهد گرفت و مفاهیم اشتغال به خصوص در عرصه خدمات را تغییر می‌دهد، بیان نمود: دولت باید تلاش کند در حوزه توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نماند. دکتر روحانی در جلسه هئیت دولت که روز چهارشنبه برگزار شد با بیان اینکه درک دقیق از اثرگذاری گسترده فضای مجازی در اقتصاد، فرهنگ، توسعه کسب و کار، اشتغال و دگرگونی زندگی مردم بسیار مهم است، گفت: بهره‌مندی مؤثر از فضای مجازی با تاکید بر تقویت حاکمیت ملی و تلاش برای افزایش ظرفیت‌های بومی و جلوگیری از آسیب‌ها، به سرمایه گذاری بیشتری احتیاج دارد. رئیس جمهور با خاطر نشان کردن این موضوع که عدم درک صحیح از سرعت تحولات فضای مجازی و تاثیرات آن می‌تواند باعث شکاف نسلی شود، بیان کرد: دولت باید تلاش کند در حوزه توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نماند. وی با تاکید بر لزوم تحرک بیشتر در این حوزه از جمله توسعه خدمات الکترونیک و به خصوص دولت الکترونیک، خواستار افزایش این قبیل خدمات با استفاده از ظرفیت‌های آن به منظور کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها شد.

 

    نظرات