ارائه مدل جدیدی از پرداخت با بستر تلفن همراه توسط بانک مرکزی

ارائه مدل جدیدی از پرداخت با بستر تلفن همراه توسط بانک مرکزی

محمد بیگی (مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی) ضمن اشاره کردن به انجام تراکنش با تلفن همراه، بیان نمود: این تراکنش‌ها آنلاین هستند و به منظور حفظ منافع و صیانت از اطلاعات مشتریان باید مدل‌های جدیدی از پرداخت با تلفن همراه را ایجاد کرد.

به گزارش اکوسیستم، بیگی از پرداخت‌های ریز به عنوان یکی از مشکلات اصلی پرداخت نام برد و گفت: با در نظر گرفتن هزینه بالای تراکنش‌های آنلاین، باید اقداماتی برای انجام این تراکنش‌ها به صورت آفلاین انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در میان مردم به عنوان ابزاری هوشمند و در دسترس، برنامه ریزی‌هایی برای حداکثر استفاده از این زیرساخت با معرفی تراکنش‌های مبتنی بر نشان گذاری در سال جدید صورت گرفته است، ولی گسترش و تعمیم این ابزار مستلزم به وجود آمدن هماهنگی میان همه ذینفعان و تدوین استانداردها است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه مسئله هوشمند سازی کارت‌های بانکی از دو جهت حائز اهمیت است، گفت: اول اینکه زیر ساخت‌های شبکه بانکی کشورمان باید توان تولید و پردازش تراکنش‌هایی که توسط ابزار هوشمند انجام می‌شود را داشته باشند. دوم اینکه ایجاد تعامل و همانگی بین ذینفعان برای پردازش تراکنش‌های دیگر، مستلزم تدوین استاندارد‌های واحد و یکسانی در شبکه پرداخت است.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از گوشی‌های هوشمند قادر است به سرعت پیشرفت هوشمند سازی کارت‌ها کمک کند، زیرا می‌توان از فضای ایمن آن برای نگهداری از اطلاعات مهم و حساس استفاده کرد. به علاوه انجام تراکنش‌های آفلاین به سادگی امکان پذیر خواهد بود. البته باید به این نکته توجه کرد که بانک مرکزی در سال جاری با معرفی بازیگران جدید از جمله پرداخت ساز و پرداخت بان در تلاش است که چهار چوب‌های کلان فعالیت در این زمینه را ترسیم کند.

بیگی اظهار داشت: گوشی‌های هوشمند محیط مناسبی به منظور به وجود آوردن کیف پول الکترونیک برای مشتریان شبکه بانکی هستند، زیرا در این صورت دیگر احتیاجی به همراه داشت کارت برای پرداخت‌های آنلاین و آفلاین وجود ندارد، البته این موضوع بدان معنی نیست که در آینده نزدیک کارت‌ها کنار گذاشته می‌شوند، بلکه به مشتریان حق انتخاب داده خواهد شد.

وی افزود: موضوع امنیت در پرداخت از خط قرمزهای بانک مرکزی و شبکه پرداخت کشور است و همواره به دنبال این هستیم که در پرداخت و ارائه خدمات جدید و امنیت در پرداخت تعادل ایجاد کنیم. برای ایجاد امنیت، ابزار و زیر ساخت باید همزمان مورد توجه قرار گیرند.

    نظرات