سه روش برای افزایش وفاداری یک برند به مشتریان

سه روش برای افزایش وفاداری یک برند به مشتریان

بر اساس مطالعات بسیاری که محققان و کارشناسان کسب وکار انجام داده اند، حفظ و نگه داشتن مشتریان و وفادار بودن یک برند به مشتریان فعلی بسیار ساده تر و کاربردی تر از جذب مشتری جدید برای فروش محصول است. وفاداری به مشتری نه تنها می تواند به عنوان عاملی برای در آمد زایی محسوب شود بلکه می تواند به رشد کسب وکار و گسترش آن نیز کمک می کند.

به گزارش اکوسیستم، برای حفظ یک کسب و کار وفاداری به مشتری و حفظ مشتریان فعلی عاملی بسیار تاثیر گذار و مهم به شمار می رود. وفاداری به مشتری در واقع همان عاملی است که باعث می شود یک مشتری برای خرید محصول مورد نیاز خود تنها به همان شرکت مراجعه نماید و از همان برند محصول مورد نیاز خود را تهیه نماید.

آریل کایه موسس و مدیر عامل شرکت پاراچوتهف سال ها وقت خود را صرف تحقیق در خصوص گسترش برند و تبلیغات برای معروف کردن برند خود کرده است. او در این طول این سال ها به سه نکته اساسی برای افزایش وفاداری برند پی برده است که در ادامه به بررسی و توضیح این 3 نکته خواهیم پرداخت.

اولین عامل تاثیر گذار در افزایش وفاداری برند به مشتریان، استفاده از شبکه های اجتماعی پر کاربر و معروف است. شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی معروفی است که می تواند در ادامه حیات برندهای مختلف بسیار تاثیر گذار و موثر باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای این شبکه اجتماعی معرفی محصولات از طریق هشتگ گذاری های جدید است. اما این شبکه اجتماعی تنها برای جذب مشتری حدی کاربرد ندارد. بلکه یکی از مهم ترین کاربردهایی که برای عده ای ناشناخته است، معرفی محصولاتی است که مشترین زمان های زیادی از آن استفاده کرده اند و از آن بسیار راضی هستند. از طرفی این شبکه اجتماعی می تواند تخفیف هایی که برندهای مختلف برای مشتریان خود برای حرید محصولات مختلف ارائه می دهند را معرفی نماید . به این ترتیب سایر کاربران نیز می توانند متوجه کنند که این شرکت یا برند  چه خدماتی به مشتریان خود ارائه می دهد و همچنین میزان وفاداری این برندها به مشتریان خود را نشان دهند.

در واقع اینستاگرام و صفحات شرکت های مختلف در این شبکه اجتماعی تنها یک صفحه برای معرفی محصولات نیست بلکه انچه در صفحات اینستاگرام یک شرکت یا برند قرار داده می شود می تواند به عنوان ابزاری ارزشمند برای نشان دادن میزان ارزش مشتریان آن محصولات برای آن برند باشد.

استفاده از تجربیات شخصی مشتریان و ایجاد گروه هایی برای به اشتراک تجارب میان مشتریان نیز می تواند یکی از راه کارهای تاثیر گذار برای نشان دادن و افزایش میزان وفاداری به مشتری از طریق یک برند یا شرکت باشد. در سال های اخیر بسیاری از کسب و کارهای کوچکف خدمات خود را به صورت آن لاین ارائه می دهندو هر چند استفاده از امکانات آن لاین و ایجاد گروه هایی برای به اشتراک گذاری نظرات می تواند در نمایش قابلیت های محصولات و همجنین خدمات ارائه شده از طرف شرکت به مشتریان مهم و موثر باشد اما باید توجه داشت که وجود این گروه های به اشتراک گذاری عقاید و یا حتی گروه های فروش محصول به صورت آن لاین باعث ایجاد شکاف میان دارندگان و صاحبان شرکت و برند و مشتریان ان ها نشود. به عقیده بسیاری از کارشناسان فروش حضور مشتری و ارائه محصول در فروشگاه های فیزیکی و واقعی می تواند باعث ایجاد ارتباط نزدیک میان مشتری و صاحب برند و ارئه دهنده محصول و خدمات باشد و همین امر می تواند باعث افزایش وفاداری و همچنین ایجاد ارتباطی دوستانه میان مشتریان و ارائه دهنده خدمات باشد. البته بسیاری از برندها محصولات خود را تنها از طریق راه های آن لاین به مشتریان خود ارائه می دهند اما این برندها می بایست همواره به نقش ارتباط مستقیم و رودر رو در حفظ و افزایش میزان وفاداری به مشتریان توجه داشته باشند و همواره به صورت دوره ای با راه اندازی نمایشگاه های فیزیکی این ارتباط رو در رو با مشتریان ایجاد و حفظ نمایند.

از طرفی از آنجایی که شبکه های اجتمایع می تواند در حفظ مشتری بسیار کارآمد باشد علاوه بر اینکه برندها ارتباط مستقیم و رو در رو با مشتریان ایجاد می نمایند می توانند از طریق ارائه خدمات خاص و تخفیف های مختلف مشتریان را به همراهی کردن ان ها در شبکه های اجتماعی و از این دست نیز تشویق نمایند.

شریک شدن با برندهایی که توانسته اند وفاداری به مشتریان خود را نشان دهند و همواره در جلب اعتماد مشتریان خود موفق بوده اند نیز می تواند به عنوان راهکار سوم برای افزایش وفاداری برند به مشتری و نمایش آن مفید و موثر باشد. بسیاری از دوستی ها و روابط ما در زندگی از طریق مدرسه، شرکت در مراکز تفریحی عمومی، موسسات مختلف و رویداد های گوناگون ایجاد می شود. در واقع وقتی فردی با کسی که با وی علایق مشترکی دارد برخورد می کند احساس نزدیکی خاصی به وی می کند و سعی می کند رابطه خود را با او حفظ نماید. در واقع بسیاری از مشتریان وقتی می بینند برندی یا شرکتی با برند و یا شرکتی که آنها از محصول او استفاده می کنند اشتراکات زیادی دارد بنابراین از انجایی که احساس می کنند اشتراکات زیادی بین ان ها وب رند جدید وجود دارد سعی می کنند تا از محصولات آن برند نیز استفاده نمایند و این امر می تواند به عنوان راهی برای جلب مشتری بیشتر و همجنین حفظ مشتریان فعلی از طرف برندهای مختلف مورد توجه قرار گیرد.

اما برای اینکه بتوان برندهای معروف و خاصی که میان مشتریان به وفاداری و ارائه خدمات مناسب معروف است ر پیدا کنیم راه های مختلفی وجود دارد. از جمله این راه ها می توان به ارائه لیستی از محصولاتی که یک مشتری می تواند در کنار محصولات ارائه شده توسط برند شما، استفاده کند اشاره کرد. به این ترتیب می توان مشتری را به ادامه خرید از برند شما ترغیب نمود و این یعنی حفظ مشتری. راه کار دیگر بررسی عکس هایی که برند شما در کنار برندهای دیگر در قالب هشتگ به آن پیوند داده شده اند. درواقع این نشان می دهد که مشتریان محصولات برند شما از این محصولات در کنار چه محصولاتی استفاده می کنند و می توانید شراكت خود با آن برندها را شروع کنید.

    نظرات