جهانی سازی برند از طریق اینستاگرام

جهانی سازی برند از طریق اینستاگرام

امروزه اینستاگرام به عنوان اولین پلت فرم شبکه اجتماعی پر کاربرد و در عین حال مشهور در میان کاربران شبکه اجتماعی شناخته می شود. بسیاری از کاربران از این شبکه اجتماعی برای کشف مکان های جدید، محصولات جدید و حتی تجارب نو و تازه استفاده می کنند. به گزارش اکوسیستم، در حال حاضر در حدود 80 درصد از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام به صورت داوطلبانه فالور حداقل یکی از برندهای مشهور جهان هستند. بر اساس آمار منتشر شده کاربران اینستاگرام در حدود 10 برابر بیشتر از کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک به عنوان فالورهای صفحات انحصاری برندهای معروف و مشهور جهان فعالیت می کنند. از طرفی این آمار نسبت به کاربران شبکه اجتماعی پینترست در حدود 54 برابر و برای توییتر در حدود 84 برابر تخمین زده شده است. از طرفی در حدود 71 درصد از برندهای مشهور جهانی در اینستاگرام دارای صفحات و حساب های کاربری هستند. علاوه بر این بر اساس آمار منتشر شده وقتی کاربران صفحات مجازی برندی را فالو یا همراهی می کنند، احتمال استفاده از خدمات یا محصولات آن برند 75 درصد بیشتر خواهد بود. ایجاد صفحات انحصاری برای برند و حضور مستمر و فعال در این صفحات و همجنین به روز رسانی محتوایی این صفحات می تواند منجر به جذب فالورهای زیادی شود و اگر این حضور و فعالیت در دراز مدت مستمر و با برنامه باشد، باعث می شود تا روابط ایجاد شده با سایر کاربران منجر به افزایش درآمد وسود دهی بالا شود. محتوایی که بتواند باعث شود تا کاربر مدت زمانی حتی در حد یک دقیقه برای مشاهده و یا خواندن آن مکث نماید، در واقع همان محتوایی است که باعث جذب مشتری و مشهور شدن یک برند و موفقیت آن در جلب توجه مشتریان خواهد شد. حدود یکسال پیش استارتاپی برای جذب فالور در اینستاگرام با مشکلاتی مواجه بود. تعداد فالورهای این استارتاپ در اینستاگرام در حدود 6 ماه بعد از ایجاد صفحه در این شبکه اجتماعی تنها هزار نفر بود و به نظر می رسید قرار نیست این تعداد افزایش یابد. در نگاه اول به نظر می رسید این استارتاپ توانسته بود تمامی معیارهای بصری سازی و جلب نظر کرابران را در محتوایی که در صفحه خود قرار می داده است، رعایت کند اما با کمی دقت و بررسی بیشتر می شد به این نتیجه رسید که آنها متاسفانه نتوانسته بودند استراتژی خاصی را برای تولید محتوای صفحه و همچنین قرار دادن محتوای مناسب در صفحه خود دنبال کنند. از طرفی ارتباط فعال و مستمری با مخاطبان در این صفحه وجود نداشت و مخاطبان تصور می کردند که هیچ ارتباط محکم و استواری میان آن ها و صاحبان این صفحات وجود ندارد. اما برای کمک به این برند برای افزایش تعداد فالور و همچنین افزایش شهرت با تحقیق و مطالعه به نکات جالبی دست یافتیم که در ادامه به تشریح آنها  در قالب چند گام اساسی خواهیم پرداخت. گام اول: داشتن استراتژی طراحی، ایجاد و پیروی از یک استراتژی خاص اولین گامی است که هر صاحب برند و یا عنوان تجاری برای معروف تر کردن برند خود باید از آن استفاده نماید. در واقع برای جهانی کردن و به شهرت رساندن یک برند پیروی از یک استراتژی که به صورت اختصاری برای آن برند تعریف و ایجاد شده است می تواند بسیار کارگشا و مهم باشد. از جمله قدم های اساسی که باید برای معرفی یک برند برداشته شود این است که آن برند و محصولات تولیدی آن را باید به نوعی متفاوت و خاص تر از سایر برندها و محصولات مشابه آن به نمایش گذاشت. با این کار در واقع کاربر و مشتری انگیزه بیشتری برای دنیال کردن آن برند در شبکه های اجتماعی و اطلاع از محصولات آن خواهد داشت. درواقع استراتژی برای معرفی هر چه بهتر و بهینه برند می تواند در به شهرت رساندن آن برند بسیار اثر گذار باشد. گام دوم: طراحی و استفاده از صوت وقتی استراتژی معرفی برند از طریق محتوای قرار داده شده در شبکه های اجتماعی به خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام تعریف و مشخص شد، ایجاد یک طراحی و تون رنگی خاص برای طراحی محتوا بسیار حائز اهمیت است. از طرفی کپشن هایی که در زیر تصاویر قرار داه می شود تا با استفاده از آن بتوان محصول را معرفی کرد از اهمیت زیادی برخوردار است. بر اساس مطالعات انجام شده هر چه رنگ، طراحی و نوع کپشنی که برای یک محتوا انتخاب می شود شادتر، دوستانه تر، الهام بخش تر و انگیزشی تر باشد کاربر و مخاطب بیشتری را می توان بواسطه آن جذب کرد. گام سوم: ایجاد احساس و ظاهر مناسب وقتی تون رنگی و طراحی محتوای تولیدی برای برند در اینستاگرام مشخص شد، ایجاد ظاهر و همچنین روشی برای القای احساسات در مرحله سوم اهمیت می یابد. در واقع ظاهر و حسی که یک صفحه و یا حساب کاربری به مخاطب القا می کند می تواند در جلب توجه و نظر کاربر و دید اولیه نسبت به آن برند بسیار اثر گذار باشد. حتی نوع و سبک عکاسی از محصول و خدمات می تواند در جلب نظر کاربر و ایجاد کشش و رقبت برای فالو کردن صفحه مورد نظر تاثیر گذار باشد. برای ایجاد محتوای مناسب داشتن اطلاعات در خصوص روش های ایجاد زیبایی شناختی بصری و القای احساس مثبت در خصوص یک برند لازم و ضروری است. گام چهارم: تولید محتوای مناسب گام بعدی برای معرفی برند و جهانی کردن آن از طریق شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، ایجاد محتوای مناسب و ایجاد پیوند میان تصاویر و پیام هایی است که می بایست از طریق آن تصاویر به مخاطب عرضه شود. در این مرحله داشتن اطلاعات روانشناسی و شناخت عوامل اثر گذار در جذب یک فرد و مخاطب به شمار می آید. تجربه و تحقیقات ثابت کرده اند که هرچه محتوای پیامی که به عنوان کپشن برای یک تصویر در نظر گرفته می شود الهام بخش تر و انگیزشی تر باشد مخاطب بیشتری برای مشاهده و دنبال کردن محتواهای بعدی جذب خواهد کرد و به این ترتیب تعداد فالورهای یک صفحه و حساب کاربری در اینستاگرام افزایش می یابد. گام پنجم: پیوسته و مداوم بودن فعالیت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین کلیدهای جذب فالور بیشتر در شبکه های اجتماعی و اینستاگرام مداوم بودن و استمرار فعالیت در آن صفحه و شبکه اجتماعی است. در واقع استمرار داشتن فعالیت در شبکه باعث می شود تا این حس به مخاطب القا شود که ارتباط میان او صاحب برند همواره بر قرار است و احساس نزدیکی میان مخاطب و برند ایجاد می شود. گام ششم: ایجاد همکاری اینستاگرام یکی از فعال ترین جوامع است که در آن صفحات و محتواهایی در جلب مخاطب بیشتر موفق تر هستند که خلاق تر، سازگارتر و تاثیر گذار تر باشد. یکی از مهم تری عوامل در جذب فالور بیشتر استفاده از روش های خلاقانه برای ایجاد مشارکت بیشتر میان مخاطبان و صاحبان برند و ارتباط نزدیک با آن ها است. یکی از این روش ها ایجاد کمپین های مختلف با مشارکت مخاطبان است. گام هفتم: ایجاد فضای با نشاط اما گام آخر و شاید یکی از مهم ترین گام ایجاد فضای با نشاط و سرگرم گننده برای مخاطب از طریق صفحه و محتوای آن است. هرچه کاربر و مخاطب با مشاهده محتواها و تصاویر قرار داده شده در صفحه به نشاط درونی و احساس مثبت برسد، احتمال دنبال نمودن محتواها و تبدیل شدن به مخاطب همیشگی صفحه بیشتر خواهد بود.  

    نظرات