بیت کوین اتم، زیرشاخه ای از بیت کوین با کارایی بهتر

بیت کوین اتم، زیرشاخه ای از بیت کوین با کارایی بهتر

بیت کوین اتم (Bitcoin Atom) که شاخه‌ای از بیت کوین است به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، بعضی از کارشناسان حوزه ارزهای رمزپایه معتقد هستند که این ارز بهینه‌ترین و بهترین زیر شاخه بیت کوین است.

به گزارش اکوسیستم، بیت کوین‌ اتم با هدف رفع مشکلات اساسی در عرصه ارزهای رمزپایه به وجود آمده است، این ارز که از مبادلات اتمی (atomic swaps) استفاده می‌کند به کاربران اجازه می‌دهد که توکن‌های خود را با هزینه‌ای کم و بدون نیاز به واسطه‌ یا مبادلات متمرکز، مبادله کنند؛ به علاوه این ارز دیجیتال قصد دارد مبادلات موسوم به لایتنینگ را رایج کند تا بدین ترتیب سرعت معاملات بیشتر شود.

اگر چه بیت کوین اتم راه حلی را برای مشکلات مقیاس پذیری بیتکوین ارائه می‌کند، اما جذابیت‌های دیگری نیز دارد. این ارز دیجیتالی دو الگوریتم متفاوت Proof of Work یا POW و Proof of Stake یا POS را ترکیب کرده است تا به این نتیجه برسد که یک معامله معتبر است یا خیر؛ تا قبل مدل ترکیبی فوق، اینکار را بلاک چین انجام می‌داد. این مدل ترکیبی باعث افزایش ثبات شبکه و کاهش احتمال خرابکاری توسط ماینرها خواهد شد.

بیت کوین اتم، زیرشاخه ای از بیت کوین با کارایی بهتر

فرایند کنونی معاملات در ارزهای رمزپایه از چندین مرحله از جمله مبادله و هزینه‌های شبکه تشکیل شده است؛ بطور مثال برای مبادله بیت کوین با اتریوم باید حسابی را در یک محل مبادلاتی مثل بیترکس بسازید و از این طریق مبادله مورد نظر را انجام دهید؛ ولی اگر از بیت کوین اتم استفاده کنید بطور مستقیم و بدون نیاز به واسطه می‌توانید این مبادله را انجام دهید.

روند مبادلات اتمی شامل دو مرحله است، قرار دادن سفارش شما داخل گره و سپس دریافت ارز رمزپایه مورد نظرتان. با حذف واسطه، کاربران این ارز می‌توانند هویت خود را مخفی نگه دارند، مبادلات سریع‌تری انجام دهند و هزینه‌های مبادله را نیز کاهش دهند.

مشکلات مربوط‌ به مقیاس پذیری بیتکوین، مانع بزرگی بر سر راه استفاده از آن است، در چند ماه گذشته هزینه هر معامله بیت کوین حدود 30 دلار بود، از اینرو افراد خبره به دنبال راه حلی برای آن هستند.

بیت کوین با کمک SegWit (یک آپدیت برای پروتکل اصلی) از نظر تئوری تا 6 معامله در ثانیه را می‌تواند انجام دهد، همچنین اتریوم که درحال‌ حاضر رتبه دوم در سرمایه گذاری بازار ارزهای مجازی را دارد، در هر ثانیه ۲۰ معامله انجام می‌دهد. این نرخ برای توکن بیت کوین که قصد متحول کردن پرداخت‌های جهانی را دارد، کافی نیست.

بعضی ‌از شاخه‌های بیتکوین بارها برای رفع مشکلات مقیاس پذیری این ارز تلاش کرده‌اند، ولی تمرکز اصلی آنها بر گسترش اندازه‌ بلوک یک مگابایتی بیت‌کوین بوده است. بطور مثال بیت کوین کش اندازه‌ بلوک را به ۸ مگابایت افزایش داد و این اقدام باعث کاهش هزینه‌ معاملات شد؛ اما مشکل اینجاست که راه‌ حل‌ها برای اندازه‌‌ بلوک نیز محدود هستند؛ در این مرحله است که بیت کوین اتم وارد میدان می‌شود.

بیت کوین اتم، زیرشاخه ای از بیت کوین با کارایی بهتر

بیت کوین اتم (با نشانه ارز BCA) شاخه‌ای از بیت کوین است که سگویت در آن فعالیت دارد. این ارز دیجیتال اندازه بلوک را افزایش نمی‌دهد، بلکه الگوی عملکرد توکن را تغییر می‌دهد. بیتکوین‌ اتم در عوض افزایش اندازه‌ بلوک بیت کوین از ۱ مگابایت به ۱۰۰ مگابایت، نحوه‌ی اجرای معاملات را بطور اساسی تغییر می‌دهد.

یک مبادله اتمی به عنوان قراردادی هوشمند قدرتمند از نظر رمزنگاری، مبادله‌ای مستقیم و بدون نیاز به اعتماد را به وجود می‌آورد. مفهوم مبادله اتمی از سال ۲۰۱۳ میلادی وجود داشت، ولی راه زیادی را باید طی می‌کرد تا به مرحله استفاده برسد. چارلی لی (بنیانگذار لایت کوین) در سپتامبر سال ۲۰۱۷، نخستین مبادله اتمی لایت کوین-بیت کوین بین زنجیره‌ای را انجام داد و با اینکار ثابت کرد که مبادله اتمی می‌تواند عملکرد مفید و خوبی داشته باشد. در حقیقت این اقدام یک محرک برای پروژه بیت کوین اتم شد.

در دنیایی که تمام کاربران بیت کوین را به عنوان سرآمد پروژه‌های بلاک چین می‌شناسند، این ارز دیجیتال به مرور به یک کشتی جنگی قدیمی تبدیل شده است که کشتی‌های سریع‌تر و قوی‌تر جای آن را گرفته‌اند. در همین حال که بیت کوین قدرت غالب خود در بازار ارزهای رمزپایه را از دست می‌دهد، رقبای آن در در حال قدرتمند شدن در این عرصه هستند. این رقبا شاخه‌ها، اسکلت و ساختار بلاک چین بیت کوین را از آن خود کرده‌اند و امکانات جدیدی را نیز به آن افزوده‌اند.

در حال حاضر مهمترین چالش برای ارزهای مجازی، باقی ماندن در صحنه رقابت است. شاخه‌هایی مثل بیت کوین اتم به دنبال فناوری‌هایی هستند که در این چالش به آنها کمک کند و مزایای رقابتی‌شان را ارتقاء دهد؛ البته در این میان یافتن راه حلی که بتواند معتبر و دائمی باشد، خود چالش مهمی است. فعلا نمی‌توان گفت این شاخه از بیت کوین تا چه اندازه ارزشمند خواهد بود و باید آن را در عمل ارزیابی کرد.

    نظرات