از طراحی واکنشگرا تا توسعه اپلیکیشن های سازمانی و کسب و کار محور
امروزه فعال بودن در بازار موبایل و ارائه دادن سرویس در قالب اپلیکیشنهای موبایل برای موفقیت بیشتر در هر کسب و کاری لازم است. با همهگیر شدن اسمارتفونها و تبلتهای اندرویدی نیاز به ارائهی خدمات بر روی این دستگاههای همراه بیش از پیش احساس میشود. طراحی واکنشگرا نوعی نگاه در طراحی وب است که سعی دارد طرحی جامع ارائه دهد تا کاربر با هر دستگاهی بسته به نیاز و اندازهی صفحه نمایش دستگاهش، وبسایت را مشاهده کند. بدین ترتیب یک وبسایت صرفا با یک طرح ثابت میتواند پاسخگوی نیاز کاربران دستکتاپ، تبلت، موبایل و یا هر وسیلهی دیگری که در آینده وجود خواهد داشت، باشد.
با همهگیر شدن تکنولوژی و استفاده میلیونها کاربر از تلفن های هوشمند، هر شغل و کسب و کاری نیازمند بروزرسانی خدمات و امکانات خود است. شاید تا سالها قبل فقط داشتن یک وبسایت برای معرفی کسب کار کافی بود ولی امروزه وضع تغییر کرده و تلفنهای هوشمند در بورس کار قرار دارند، لذا داشتن یک اپلیکیشن مناسب جهت معرفی خدمات و یا ایجاد بستری برای کسب درآمد کاملا ضروری است. برای داشتن یک اپلیکیشن موفق که میتواند دنیایی جدید برای کسب و کار را فراهم کند نکاتی وجود دارد که توجه به آنها در طول ساخت یک اپلیکیشن میتواند کمک شایانی به نتیجه خروجی آن کند.
روند تولید اپلیکیشن دارای چند رویکرد است که عبارتند از:
1. اپلیکیشنهای بومی (Native Application)
2. اپلیکیشنهای ترکیبی (Hybrid Application)
3. وب اپها یا همان برنامههای تحت وب (Web Apps)
ابزارهای دارای پلتفرم های متقابل و متفاوت می توانند کمک زیادی به طراحی و توسعه اپلیکیشن های موبایل نمایند. این ابزارها شامل موارد زیر می باشند.
Xamarin
زامارين (Xamarin) توسط سازندگان پروژه متن باز Mono Android خلق شد. تاکنون حدود ۷۰۰ هزار توسعه دهنده در بیش از ۱۲۰ کشور جهان بروی این فریم ورک کار کردهاند. زامارين بر پایه زبان برنامه نویسی سی شارپ بنا شده است و کتابخانه آن حدود ۲۰۰۰۰ کامپوننت قابل استفاده دارد، کدهای برنامه قبل از کامپایل شدن در بستر فریم ورک دات نت اجرا میشوند و نهایتا به صورت کدهای بومی آی او اس و آندروید در خروجی پدید میآیند. توسعه دهندگانی که از این ابزار استفاده کنند میتوانند اپلیکیشنهای خود را بروی بیش از ۱۰۰۰ دستگاه مختلف که با تکنولوژی پردازش ابري (Cloud) بنا شده است تست کنند.
در وب سایت زامارين سرویسی تحت عنوان INSIGHT وجود دارد که همانند سرویسهای آمارگیر و تحلیلگر اطلاعات مفیدی در رابطه با میزان ترافیک کاربران، گزارشی از خرابیها را به توسعه دهندگان ارائه میکند.
البته شاید بتوان گفت که نیمی از طرفداران Xamarin برنامه نویسان پیشرفته هستند چون بیشترین آمار استفاده از این فریم ورک در پروژههای تجاری و کارهای تیمی است. محیط برنامه نویسی این فریم ورک Xamarin Studio نام دارد که قابل نصب بروی هر دو سیستم عامل ویندوز و مک خواهد بود و همچنین اخیرا بروی نرم افزار Visual Studio 2015 امکان استفاده از آن وجود دارد.
Phonegap
ایده آن در سال ۲۰۰۹ از یک استارتاپ تحت عنوان Nitobi شکل گرفت و در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت ادوبی خریداری شد که هدف آنها ایجاد فریم ورکی برای تولید اپلیکیشنهای موبایل براساس زبانهای رایج وب مثل CSS و HTML5 و جاوا اسکریپت بود، از آنجایی که قرار بود این پروژه به صورت متن باز مدیریت شود اجرای آن به شرکت حامی اپن سورس یعنی آپاچی واگذار شد.
فون گپ (Phonegap) کدهای برنامه را با توجه به مرورگر هر دستگاه خروجی را به کاربر نمایش خواهد داد و به همین دلیل کیفیت خروجی بروی دستگاههای مختلف یکسان نیست و به هسته گرافیکی دستگاه کاربران بر میگردد. این فریم ورک تقریبا تمام سیستم عاملهای رایج نظیر آندروید، آی او اس و ویندوز موبایل و ... را پشتیبانی میکند.
ساده و راحتترین محیط برنامه برای کدنویسی با فون گپ نرم افزارهای رایج ادیتور متن و افزونههای توسعه دهندگان مرورگر گوگل کروم است، البته در کنار آنها میتوان به نرم افزارهای Xcode ، Visual Studio و نسخه آخر Adobe Dreamweaver اشاره کرد. مهارت در زبانهای HTML5 و CSS و جاوا اسکریپت فرآیند کار در این پلتفرم را برای توسعه دهندگان تسهیل میکند. همچنین پلاگینهای متعددی در سورس کدهای گوناگون برای راحتی کار با فون گپ وجود دارد.
Appcelerator
اپسلريتر (Appcelerator) نام یکی از شرکتهای فناوری حوزه تلفن همراه در کالیفرنیا است که یکی از محصولات متن باز آن تیتانیوم نام داشته و مورد بحث ما است. این پلتفرم هم همانند دیگر رقبای خود از اغلب سیستم عاملهای معروف پشتیبانی میکند. رویکرد تیتانیوم را میتوان به نوعی مثل فون گپ تصور کرد زیرا هر دو از فناوریهای وب برای توسعه برنامه استفاده میکنند.
SDK تیتانیوم توسعه دهندگان را قادر میسازد تا با هر سطحی از دانش به کمک یک پایگاه کد واحد جاوا اسکریپت به همراه بیش از ۵۰۰۰ رابط کاربردی برنامه نویسی اپلیکیشنهای بومی و کراس پلتفرم تولید کنند.
معماری این زبان برپایه MVC است و بیش از ۶۵۰ هزار توسعه دهنده برای بهبود و گسترش این پلتفرم مشغول فعالیت هستند.
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در محیط Eclipse برنامه نویسی کردهاید به راحتی می توانید با تیتانیوم استودیو کار کنید چون محیط آن Eclipse-based است و همچنین حدود ۷۰٪ تا ۸۰٪ از کدهای نوشته شده را میتوان در سراسر برنامه دوباره استفاده کرد.
وب سایت Business Insider در سال ۲۰۱۳ تخمین زده بود که حدود ۱۰٪ اپلیکیشنهای موجود در تلفنهای هوشمند براساس این پلتفرم ساخته شدهاند.
RhoMobile
روموبايل (RhoMobile) یک فریم ورک متن باز است که برای تولید اپلیکیشنهای بومی توسط شرکت موتورولا توسعه یافته و بروی اغلب دستگاههای همراه قابل اجرا خواهد بود. این مساله به این معنی است که این فریم ورک بدون در نظر گرفتن برند تجاری، اندازه صفحه نمایش یا سیستم عامل در چارچوبی مشخص؛ فرآیند تولید یک اپلیکیشن را طی میکند. Rhodes بر اساس یک مدل View-controller based که بر پایه HTML5 و زبان Ruby توسعه یافته است. Rhodes همانند دیگر هم صنفهای خود از سیستم عاملهای رایج و همچنین سیمبین پشتیبانی میکند.
در کل Rhodes دارای چهار قابلیت کلی است. به عنوان اولین قابلیت از RhoElements نام میبریم که کاربرد آن در اپلیکیشنهای تجاری با اطلاعات گسترده است که میتوان از API فراوانی که وجود دارد برای فشرده سازی و یکپارچه سازی اطلاعات استفاده کرد، البته ناگفته نماند که RhoElements فقط یک API نیست بلکه در خیلی موارد ORM (یک لایه مترجم بین زبان برنامهنویسی و پایگاه داده رابطهای است که این دو را به هم تبدیل میکند و در عمل باعث میشود که این دو حیطه کاملا متفاوت زبان یکدیگر را به خوبی بشناسند) بدون احتیاج به استفاده از دستورات SQL اطلاعات را فراخوانی میکند.
Unity
شاید بتوان يونيتي (Unity) را یکی از محبوبترین موتورهای بازی ساز معرفی کرد که برای توسعه بازیهای کراس پلتفرم مورد توجه بسیاری از توسعه دهندگان قرار گرفته و همین طور دارای محیطی ویژوال متشکل از موتور گرافیکی و توسعه یکپارچه خطی است. UnityScript از نرمافزار Mono که یک نرمافزار متن باز است به عنوان ویرایشگر زبان برنامه نویسی استفاده میکند و همچنین از اکثر زبانهای برنامه نویسی بزرگ نظیر جاوااسکریپت و سی شارپ پشتیبانی به عمل میآورد.
Sencha
سنچا (Sencha) با ترکیبی از تکنولوژیهای وب، به خصوص HTML5 به توسعه وب اپلیکیشنها کمک میکند. این فریم ورک با هدف گسترش استفاده از زبان HTML5 در توسعه تولیدات کراس پلتفرم از سال ۲۰۰۸ شهرت زیادی یافت و حدود ۲ میلیون توسعه دهنده در سراسر جهان دارد.
نظرات