مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان یک مرکز رشد در شهر رفسنجان می باشد
ساختار سازماني و جايگاه مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه ولیعصر (عج) در سازمان مؤسس
دوره رشد مقدماتی (Preincubation period)
دورهـای است حداکثـر 6 ماهه، که در آن به افراد یا گروههای مستعدی که دارای ایدههای نوآورانه صنعتی یا خدماتی هستند، مشاوره لازم جهت آشنایی با بازار، تشکیل گروه کاری، تثبیت ایده و کسب هویت حقوقی مستقل عرضه میشود. زمان این دوره تا 9 ماه قابل افزایش است. به واحد پذیرش شده در دوره رشد مقدماتی، "هسته فنآور" گفته میشود.
• حداکثر بودجه قابل اختصاص در این مرحله در صورت ارائه توجیه اقتصادی طرح و تأیید آن در شورای مرکز تا 40 میلیون ریال میباشد.
• مکان اختصاص داده شده به هر واحد مشترک با سایر واحدها در یک سالن بوده و با پارتیشن از هم جدا میشوند.
• اعتبار مذکور جهت کارهای کارگاهی و آزمایشگاهی، ثبت شرکت، ثبت اختراع یا ابتکار، تبلیغات و خدمات میشود.
دوره رشد (Incubation period)
دورهای است حداکثر 3ساله، که طی آن واحدهای فنآور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشدیافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز خارج میشوند. زمان این دوره در شرایط خاص تا 5سال قابل افزایش است. به واحد پذیرش شده در دوره رشد "واحد فنآور" میگویند.
• حداکثر بودجه قابل اختصاص 250 میلیون ریال بوده و در صورت توجیه اقتصادی و تأیید شورای مرکز تا 300میلیون ریال قابل افزایش است.
• مکان اختصاص داده شده به صورت مجزا ميباشد.
• اعتبار اختصاص داده شده جهت کارهاي کارگاهي و آزمايشگاهي، توليد، شرکت در نمايشگاهها، آموزش نيروي متخصص مورد نياز و ... قابل مصرف ميباشد.
اهداف و ضرورت ایجاد مرکز رشد
افزايش روز افزون فاصله بخشهاي اقتصادي با دانشگاهها و مؤسسات فنّاوري موجب پيدايش سازمانهاي جديدي در چند دهه اخير با هدف كاهش اين فاصله و عينيت بخشيدن به نتايج تحقيقات در جامعه گشته است. در اين سازمانها كه در ابعاد مختلف و با طيف گستردهاي از شرح وظايف ايجاد شدهاند، يك هدف مشترك يعني كمك به تكميل حلقههاي واسط مابين بخشهاي اقتصادي جامعه يعني صنايع، كشاورزي و خدمات، و بخشهاي علمي و آموزشي جامعه يعني دانشگاهها و موسسات پژوهشي تعقيب ميشود. علاوه بر اين افزايش ضريب موفقيت واحدهاي فنّاوري از طريق ايجاد ارتباط مابين آنها و كاهش هزينهها به كمك ارائه خدمات پژوهشي متمركز از ديگر اهداف اصلي اين سازمانها به شمار ميروند.
از سال 1959 ايده راهاندازي مراكز رشد با هدف توسعه فنّاوري و ايجاد شرايط مناسب جهت دستيابي سريعتر به نوآوريها و فنّاوريهاي برتر، در ايالات متحده سربرآورد و از آن سال به بعد به سرعت گسترش يافت. به گونهاي كه از حدود 800 مركز در سال 1990 ميلادي به حدود 3500 مركز در سال 2000 ميلادي، يعني در حدود 400 درصد رشد يافت.
مراكز رشد غالباً به صورت محلي و يا منطقهاي عمل نموده و تنها امكان پوشش بخش اندكي از جامعه محيطي خويش را دارا هستند. از ديگر سو محدوديتهاي فيزيكي، تسهيلاتي و تجهيزاتي و همچنين محدوديتهاي مطرح در زمينه اطلاعرساني بازار و جذب سرمايه از ديگر مشكلات اين مراكز هستند. بنابراين لازم است اين مراکز در تعامل مستمر با دانشگاهها، جامعه، بازار و ... باشند.
در حقیقت طی چند دههی اخیر ضرورت ارتقای بهره وری نظامهای آموزش عالی و برقراری ارتباط مستمر و نظاممند میان بخشهای اقتصاد جامعه و مراکز علمی و پژوهشها درکشورهای مختلف جهان مورد توجه ویژه واقع شده است و تلاشهای بسیاری برای ایجاد ساختارهای نوین ماموریت گرا نظیر پارکها و مراکز رشد علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر در فرایند توسعهی فناوری و به تبع آن، حمایت از ایجاد اشتغال مولد صورت گرفته است.
با ایجاد مرکز رشد و فناوری بعنوان محیط هایی مناسب برای استقرار و حضور حرفهای شرکتهای کوچک و متوسط متکی بر دانش صنایع و هستههای پژوهشهای، امکان تجمیع و تعامل سازنده با سایر مراکز تکنولوژی حرفهای فراهم میگردد. هدف نهایی این تجمیع، بهره گیری از شرایط هم افزایی و پیگیری فرایندهای اصلی توسعهی فناوری شامل موارد زیر است :
پژوهشهای کاربردی و ایجاد فناوری
انتقال فناوری، جذب و بومیسازی فناوری
اشاعهی فناوری
مستندسازی فناوری
هدف سنتی پارکها و مراکز رشد علم و فناوری، ارتقای فرهنگ نوآوری و توسعهی رقابت پذیری درمیان شرکتها و سازمانهای دانش محور است. این زیرساختهای هوشمند، شرکتها و بازارهای جدیدی را هدف قرار میدهند که از نظر فناوری پیشرفتهاند و تلاش آنها براین است که شرکتهایی را جذب کنند که بر پایه ی مدلهای پیشرفتهی مدیریتی و براساس تقاضای بازار شکل گرفته و مهارتهای تخصصی بالایی دارند.
به نظر ميرسد كه راهاندازي چنين مراكزي در كشوري با تنوع اقليمي و محدوديتهاي جغرافيايي كشورمان و همچنين عدم گسترش عادلانه مراكز علمي و تحقيقاتي در عرصه پهناور ايران، در شهر رفسنجان با توجه به جمعیت عظیم دانشجو و فارغالتحصیلان بومی، وجود صنایع بزرگ و فعال و قطب پسته کشور از ارزش بيشتري برخوردار باشد. با اين حال با توجه به عدم وجود مرکز مشابه در منطقه، این امر دربردارنده خطرپذيري بالايي خواهد بود. بنابراین حركت به سوي چنين مرکزي بايد با دقت و برنامهریزی و تمرکز بر روي منابع موجود و در تعامل با ديگر مراکز و در طي برنامهاي راهبردي صورت گيرد. با اين هدف طراحي مركز رشد دانشگاه وليعصر (عج) در دستور کار قرار گرفته است.
این مرکز رشد با ارائهی خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه ی حرفههای جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف منتهی به فناوری تشکیل شدهاند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانشوفن دارند، پشتیبانی میکند. این خدمات شامل موارد زیر است:
تامین محل کار(بصورت اجاره)
خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی
خدمات مدیریتی، حقوقی، مالی، اعتباری، پروژهیابی و بازاریابی
آموزشهای تخصصی ویژه و مشاوره
مهمترین اهداف این مرکزعبارتند از:
بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای پژوهش های دانشگاهیان
ایجاد زمینهی کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای پژوهشگر جوان
کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوریهای برتر و بومی
ایجادفضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک ومتوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینههای گوناگون
بسترسازی جهت ایجاد فرصتهای شغلی مناسب جهت جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی درزمینه های فناوری نوین و بومی
تولید و توسعه ی محصولات و فرایندهای فناوریهای جدید و بومی قابل عرضه به بازارمزایای استقرار
شاخصترین مزیت، قرار گرفتن محققان در یک فضای پژوهشی است، که تبادل افکار مستمر با دیگر محققان و موسسات تحقیقاتی در کنار یکدیگر را موجب میشود. افزون بر این استفاده از خدمات اسکان، پروژهیابی، اطلاعرسانی، خدمات آزمایشگاهی و عمومی و اعتبار تحقیقات فرصتهای دیگری است که میتوان از آن بهرهمند شد.
خدمات قابل ارایه در مرکز
تامين فضای کاری مطلوب و خدمات مربوط به زیرساختهای فیزیکی با امکانات اولیه اداری و رایانهای
• ارائه خدمات کارگاهي و آزمايشگاهی
• ارائه خدمات آموزشي به واحدهای فناور
• ارائه خدمات ارتباطی، اطلاعرسانی و اینترنت پرسرعت
• ارائه مشاورههای حقوقی، مالی، اعتباری ،پروژهیابی و بازاریابی
• امکان برگزاری جلسات، سمینار، کنفرانس و نمایشگاه در مرکز رشد
• ارائه محصولات شرکتها به سایر شرکتها و ادارات متقاضي
• تبلیغات کلی مرکز رشد که به معرفی واحدهای فناور منجر میگردد
• تلاش برای فراهم آوردن حمایتهای قانونی جهت تسریع رشد واحدهای مستقر در مرکز
• شناسایی منابع مالی و جذب سرمایهگذاران و دریافت تسهیلات مالی و اعتباری
• تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرحها و پروژههای تحقیقاتی
• برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد
• تسهیل همافزایی شبکهای و افزایش توان رقابت
حمایتها
• حمایت قانونی: یافتن راهکارهای مناسب برای سرمایهگذاری برروی ایدههای موسسات، تخفیفات مالیاتی با استفاده از قانونهای ویژه و تسهیلات اعتباری
• حمایت معنوی : مراکز رشد با تسهیل در ایجاد ارتباط موسسات نوپا با مجامع دانشگاهی، صنایع و سازمانهای اجرایی، مراکز تحقیقاتی و مجامع بینالمللی،نوع دیگری از حمایتها که شاید بتوان آن را حمایت معنوی نامید فراهم مینماید.