جستجوی «فن بازار ملی» برای یافتن جای پا در قاره سیاه: دانش بنیان‌ها محصولات خود را به آفریقا صادر می‌کنند

جستجوی «فن بازار ملی» برای یافتن جای پا در قاره سیاه: دانش بنیان‌ها محصولات خود را به آفریقا صادر می‌کنند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صادرات به خاطر ماهیت آن، مسئله‌ای است که باید با مرکزیت و اهتمام بخش خصوصی انجام شود، با این همه بخش‌های مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای وظایف رگولاتوری در حوزه فناوری سعی دارد تا در صورت وجود ظرفیتی در این عرصه آن را به نفع شرکت‌های جوان و خلاق دانش بنیان جهت‌دهی کنند. فن بازار ملی ایران مرکزی است که به خاطر جنس عملیاتی کار در آن، به صورت روزانه با محصولات و خدمات دانش بنیان جدید عرضه شده تعامل دارد. این مرکز اخیراً شرکت‌های دانش بنیان را دعوت کرد تا مشخصات محصولات جدید و بازارپسند خود را به آن واحد ارسال کنند تا در کارگروه اعزام هیئت تجاری به قاره آفریقا مورد بررسی قرار بگیرد.

حوزه‌هایی که این کارگروه از شرکت‌های فعال در آن‌ها دعوت به عمل آورده عبارتند از «معدن، انرژی، دارو و داروسازی، پزشکی، فناوری اطلاعات، مخابرات، کشاورزی». اتاق بازرگانی تهران در نوشته‌ای قید کرده است که: «از سال ۲۰۰۰ تاکنون دست‌کم نیمی از کشورهایی که بالاترین نرخ رشد اقتصادی سالانه در جهان را داشته‌اند، جزو کشورهای آفریقایی بوده‌اند» مجله کسب‌وکار هاروارد در مقاله‌ای نوشته است که بسیاری از فرصت‌های بزرگ و کشف‌نشده جهان را باید در آفریقا جستجو کرد؛ قاره‌ای که با وجود ظرفیت‌های فوق‌العاده‌اش برای سرمایه‌گذاری، هنوز هم در اولویت برنامه‌های کشورهای غربی قرار نگرفته است.

صادرات چین به آفریقا طی دوره ۱۰ ساله ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ با بیش از ۷ برابر افزایش به ۱۰۳ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۳۰ جمعیت آفریقا به ۱.۷ میلیارد نفر خواهد رسید که بیش از نیمی از این جمعیت در کشورهای نیجریه، اتیوپی، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، تانزانیا، کنیا و آفریقای جنوبی ساکن خواهند بود. نکته مهم‌تر این است که در افق ۲۰۳۰ حدود ۴۳ درصد آفریقایی‌ها جزو طبقه متوسط خواهند بود، معاونت علمی و فناوری با درک این دورنما سعی دارد تا توجه مسئولین و دیگر بخش‌ها را به این حقیقت قابل توجه تجاری جلب کند، زیرا  ایران مزیت‌های بسیاری برای تجارت با این قاره دارد و اگر بتواند برای خود جای پای محکمی در آن سرزمین پنهاور بیابد، می‌تواند منافع قابل توجهی کسب کند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات