نشست رئیس پارک علم و فناوری خراس...

نشست رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی با برخی از مدیران استانی برگزار شد

رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در نشست با جمعی از مدیران استانی، درباره راهکارهای چگونگی حمایت از اقتصاد دانش بنیان، گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی، صبح سه شنبه ۳۰فروردین ماه، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی، رییس اتاق بازرگانی استان، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان، نماینده بانک ملی استان، نماینده سازمان برنامه و بودجه استان و نماینده سازمان صمت استان، در این نشست حضور داشتند.

پیش از این نشست، مدیران استانی به همراه رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی، از شرکت های آریا یورد، آسا اکسیژن آرکا، آرا صدر توس، الگوریتم زیست حشرات و پردازش هوشمند ترگمان که در این پارک مستقر هستند، بازدید کردند.

معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی در این نشست اظهار داشت: در راستای تحقق شعار سال و از آنجایی که این پارک به عنوان متولی اقتصاد دانش بنیان محسوب می شود، از دوهفته پیش جلساتی را با مدیران سایر دستگاه های اجرایی استان برگزار کردیم.

رضا فیض آبادی افزود: هم اکنون چهار مرکز رشد در استان مجوز گرفته اند که در شهرهای شیروان، آشخانه، اسفراین و بجنورد مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در مرکز شکوفایی خلاقیت، به تبدیل ایده ها به محصول کمک می کنیم، گفت: در این مرکز به ایده هایی که نمی توانند وارد کار تجاری سازی شوند کمک کرده و سعی می شود تا آنها را به مرحله تولید برسانیم.

معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی بیان داشت: در استان ۱۲۷ واحد فناور داریم که ۶۱ واحد در فضای پارک علم و فناوری استان مشغول به فعالیت هستند؛ با اینکه در دو سال گذشته، فضای پارک از یک هزار به ده هزار متر مربع توسعه یافته اما هنوز هم یکی از مشکلات ما، محدودیت های فضایی است.

فیض آبادی از فعالیت حدود ۳۰ شرکت دانش بنیان در خراسان شمالی خبر داد و گفت: از این تعداد، ۱۸ شرکت در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند؛ لازم به ذکر است که استان ما از لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان در بین استان های کشور جایگاه مناسبی نداشته و در رتبه ۲۷ کشوری قرار دارد.

وی در ادامه گفت: هم اکنون ۲۱ شرکت خلاق در استان فعال هستند که دراین زمینه، همواره جزو ۱۰ استان برتر کشور بوده ایم‌.

این مسئول با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان استان تاکنون موجب اشتغال زایی حدود ۷۰۰ نفر شده اند، بیان کرد: ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیرساخت ها، تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری استان، شناسایی و اجراکردن روش های جدید تامین مالی و توسعه کیفی و کمی شرکت های دانش بنیان، از مهم ترین برنامه های امسال ما برای محقق کردن شعار سال است.

فیض آبادی یادآور شد: بیشترین روش جذب منابع مالی توسط پارک علم و فناوری خراسان شمالی در سال های اخیر، دریافت تسهیلات بوده که این امر باید به سمت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی حرکت کند و ما برای این کار برنامه ریزی کرده ایم.

وی تصریح کرد: برای شناسایی شرکت های سرمایه پذیر فراخوانی دادیم تا از اول خردادماه و بعد از شناسایی این شرکت ها‌، سرمایه گذار جذب کنیم.

این مسئول ادامه داد: پارسال از محل تبصره ۱۸ توانستیم ۶۳میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان تسهیلات بگیریم که عدد واقعا خوبی بود.

معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی با اشاره به اینکه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان باید در جامعه گسترش یابد، تصریح کرد: در همین خصوص با ائمه جماعت، سازمان صدا و سیما، دانشگاه ها و آموزش و پرورش، رایزنی های لازم صورت گرفته تا این امر، فرهنگ سازی شود.

وی گفت: پیشنهاد دادیم تا با تدوین سند توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان، سهم هر دستگاه اجرایی مشخص شود تا با همکاری همه آنها در این مسیر گام برداریم.

فیض آبادی با اشاره به اینکه باید جذب خیرین فناوری در اولویت قرارگیرد، خاطرنشان کرد: دراین راستا می توان از ظرفیت خوب اتاق بازرگانی استان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان ۱۰۲ خدمت دولتی می گیرند، برای همین با همکاری با سایر دستگاه ها می توانیم صنایع فرد محور را به دانش بنیان تبدیل کنیم.

مدیر امور موسسات پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: طبق سند چشم انداز ۲۰ساله، در سال۱۴۰۴ باید ۲۰هزار شرکت دانش بنیان تشکیل می شده درحالی که هم اکنون فقط ۶هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که نیمی از آنها نیز غیرفعال هستند.

ناصر لطفی تصریح کرد: باتوجه به شعارامسال، اکنون فرصت خوبی برای حمایت از صنایع دانش بنیان ایجاد شده که باید از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در مناطق مختلف این شهر مرکزهای نوآوری ایجاد کرده که در شهرستان های استان ما چنین مراکزی وجود ندارند؛ باید با تعامل با شهرداری ها، سعی در راه اندازی چنین مراکزی کنیم.

لطفی افزود: اتاق های بازرگانی برخی شهرها، شتاب دهنده های صادراتی ایجاد کرده اند که جای خالی آنها در اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز حس می شود؛ در این صورت می توان به سمت صادرات این محصولات حرکت کرد.

این مسئول با بیان اینکه ساخت برج های IT نیز باید در دستور کار قرارگیرد، تاکید کرد: بیشترین ظرفیت استان ما در بخش های IT و کشاورزی است و درهمین راستا می توان چنین برج هایی را در شهرک های صنعتی و پارک علم و فناوری استان تاسیس کرد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در این نشست بیان کرد: برای حمایت از صنایع دانش بنیان با سرمایه گذاران مختلف ارتباط گرفته ایم؛ با چندین سرمایه گذار که خارج استان هستند صحبت هایی شده تا به خراسان شمالی بیایند و طرح های ما را ببینند.

سعید پورآبادی تصریح کرد: باید سعی کرد تا طرح های بیرون از این پارک را، به داخل پارک هدایت کرده و سپس از آنها حمایت کنیم.

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی ادامه داد: برای تفاهم و همکاری با پارک علم و فناوری خراسان شمالی آماده ایم و در این باره از انجام هیچ کاری دریغ نمی کنیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی در این نشست بیان کرد: برای حمایت از ایده هایی که در حوزه روستایی قراردارند، آماده ایم.

امین کلاته گفت: امسال حتی تا سقف ۲میلیارد تومان نیز می توانیم از این ایده ها حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: حاضریم تا با شرکت هایی که طرح هایی برای اشتغال زایی روستاییان دارند، شراکت کنیم‌.

وی در پایان پیشنهاد کرد: سامانه جذب سرمایه راه اندازی شود تا سرمایه گذاران در این سامانه، طرح های سرمایه پذیر را مشاهده کرده و در پروژه موردپسند خود سرمایه گذاری کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: سازمان هایی مانند بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید، همکاری خوبی را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ما داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد؛ تعداد شرکت های دانش بنیان استان در سه سال اخیر، پنج برابر شده که حمایت های مالی در این روند صعودی نقش داشته است.

وی بیان کرد: بخش مهم کشاورزی استان زمانی پیشرفت می کند که همگام با تکتولوژی روز حرکت کند، از این رو دستگاه های اجرایی باید با پارک علم و فناوری تعاملات خوبی داشته باشند تا بتوانیم این امر را محقق کنیم.

سیده سمیه هاشمی/روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

پارک علم و فناوری خراسان شمالی یک پارک علم و فناوری در شهر بجنورد می باشد

    نظرات