مدیریت شهری باید همراه زیست بوم فناوری استان باشد

مدیریت شهری باید همراه زیست بوم فناوری استان باشد

مدیریت شهری باید همراه زیست بوم فناوری استان باشد

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان قم، دکتر سید حسین اخوان علوی گفت: مدیریت شهری ظرفیت ها و توانمندی های خود را در اختیار توسعه زیست بوم  فناوری قرار دهد.
بنابراین گزارش، دو تن از اعضای شورای شهر قم آقای سید محمد حسین دهناد و خانم معصومه آمره و جمعی از کارشناسان و مشاوران  کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای شهر قم و آقای مهندس حجازی، رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، ضمن برگزاری نشست با ریاست پارک، از فعالیت ها و دستاوردهای ۲ شرکت فناور ارزش آفرینان توسعه فناوری پارسیان و شرکت دانش بنیان با سلام پارک بازدید کردند.
نقش موثر پارک قم در توسعه زیست بوم فناوری استان
رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار شرکت فناور در سطح کشور فعالیت دارند گفت: از این تعداد ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در زیست بوم فناوری کشور حضور دارند که ۱۰۸ عضو آن سهم استان قم است.
وی با اشاره به اینکه مغز افزار در شهر قم جایگاه ویژه ای دارد گفت: در زیست بوم فناوری استان ۲۸۰ واحد فناور و ۴۴۰ نخبه رسمی کشوری فعالیت دارند که ۱۰۸ شرکت عضو پارک علم و فناوری هستند.
سید حسین اخوان علوی به تشریح مجموعه فعالیت زیست بوم فناوری استان پرداخت و گفت: در حال حاضر ۵ شتاب دهنده، ۷ مرکز رشد، ۴ مرکز نوآوری دانشگاهی و حوزوی، فن بازار، کارخانه نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری شبکه فناوری استان را تشکیل داده اند که پارک علم و فناوری در ایجاد آنها مستقیم و یا غیر مستقیم نقش داشته است.
رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تاکید براینکه بسیاری از دانشگاه های استان دغدغه فناوری ندارند گفت: خوشبختانه از زمان ورود استاندار جدید مساله فناوری جدی تر گرفته شده اما در کل نمی توان ادعا کرد که فناوری در سطح اول توجه مدیران استان قرار دارد.
ضریب ۱۰ برابری اشتغال زایی شرکت های فناور نسبت به صنایع سنتی


اخوان علوی با طرح این مطلب که ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی با معضل بیکاری مواجه هستند گفت: برای کنترل بیکاری دولت باید سالی حداقل ۸۰۰ هزار شغل برای فارغ التحصیلان ایجاد کند اما درسال های اخیر در نهایت سالی ۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.
این استاد دانشگاه با تاکید براینکه کارایی سرمایه گذاری در توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان در اشتغال زایی بسیار بیشتر و موثرتر از صنایع سنتی است گفت: در استان قم با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد تومانی در حوزه صنعت ۱۴۰۰ شغل ایجاد شده در حالی که در پارک علم و فناوری با حمایت ۵٫۵ میلیارد تومانی از شرکت های فناور بیش از ۳۲۰ شغل فراهم شده که این نسبت در اشتغال زایی واقعیت های پر معنا و مهمی دارد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به مشکلات زمین ۲۰ هکتاری اختصاص یافته در سال گذشته به پارک گفت: متاسفانه این زمین با مشکلاتی چون تامین زیرساخت کافی و راه دسترسی مواجه است که برای تامین آن نمی توان روی توان مالی پارک حساب باز کرد.
وی با تاکید براینکه مدیریت شهری باید سهم خود را توسعه فناوری استان ایفا کند گفت: حضور بخشی از ظرفیت های زیست بوم فناوری در نظام تصمیم گیری و یا پروژه های در دست اقدام و مورد نیاز مدیریت شهری ضروری است.
در بخش دیگری از این نشست، رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با تاکید بر تقویت فضای تعاملی در حوزه فناوری استان قم گفت: فاوا برای حمایت از شرکت های نوپا و استارتاپی برنامه ریزی کرده و در این زمینه باید تعامل سازنده ای با پارک علم و فناوری استان ایجاد شود.
مدیریت شهری آماده حمایت از دانش بنیان هاست

مهندس حسین حجازی گفت: در حال حاضر مدیریت شهری استان در زمینه پسماند، مدیریت ترافیک و توسعه فضای سبز نیازمند طرح ها و ایده های فناورانه است.
در ادامه،  محمد حسین دهناد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه مدیریت شهری حامی شرکت های دانش بنیان خواهد بود گفت: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان د و برخورداری از ایده های فناورانه در ر حوزه مدیریت شهری از مهمترین برنامه های شورای اسلامی شهر قم در سال جاری خواهد بود.
معصومه آمره، رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه آمادگی امضای تفاهم نامه همکاری میان پارک و شورای شهر وجود دارد گفت: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان با تاثیرگذاری شرکت های فناور ضرورت دارد و در این زمینه می توان با شرکت های دانش بنیان استان هم افزایی داشت.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری قم

منبع خبر

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم

پارک علم و فناوری قم یک پارک علم و فناوری در شهر قم می باشد

    نظرات