دستاوردهای علمی باید وارد حوزه ا...

دستاوردهای علمی باید وارد حوزه اقتصاد شوند
رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: یکی از نقدهای وارد بر نظام آموزش عالی کشور، ورودنیافتن دستاوردهای علمی در حوزه اقتصاد است .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی، دکتر مهران گرمه ای در ضیافت افطاری با جمعی از مدیران ارشد خراسان شمالی که شامگاه دوشنبه، پنجم اردیبهشت ماه در پارک علم و فناوری استان برگزار شد، اظهار کرد: زمانی دانشگاه های کشور به حدکافی توسعه نیافته بود و ما برای اجرای طرح های تحقیقاتی کمبود داشتیم، اما در سالهای اخیر این مشکل رفع شده است .
وی افزود: ورود دستاوردهای علمی به عرصه اقتصاد، موضوعی است که مورد تاکید رهبرانقلاب نیز قرارگرفته و باید دنبال شود .
دکتر گرمه ای تصریح کرد: شرایط استان ما به لحاظ فناوری مناسب نبوده و باید تغییر یابد؛ بااینکه تعداد واحدهای فناوراستان در سالهای اخیر افزایش یافته اما همچنان با مشکلاتی نظیر کمبود زیرساخت های فیزیکی مواجه هستیم که لزوم همکاری سایر دستگاه ها، با این پارک را می طلبد .
رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی با بیان اینکه افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان در استان باید دنبال شود، تاکید کرد: زمانی که یک شرکت با نام شرکت دانش بنیان ثبت شود، مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری قرار می گیرد که در این صورت می تواند از تسهیلات مناسب این معاونت استفاده کند .
این مسئول ادامه داد: از طرفی، وقتی یک شرکت دانش بنیان به صنعت دانش بنیان تبدیل شود، به راحتی درمقابل فشارهای اقتصادی سر خم نمی کند و از این رو، تبدیل این شرکت ها به صنایع دانش بنیان که اتفاقا مورد تاکید رهبرانقلاب هم قرارگرفته، باید پیگیری شود .
وی با اشاره به اینکه نیازمند همکاری سایر دستگاه ها با این مجموعه هستیم، گفت: به نظرمن برخی دستگاه ها سخت گیری زیادی دربرابر ما می کنند که تقاضا دارم این رویه ها تعدیل شود .
دکتر گرمه ای بیان کرد: امسال برنامه داریم تا دانشگاه ها و صنایع استان را وارد حوزه اقتصاد دانش بنیان کنیم؛ برای همین، باید قسمتی از بودجه خود را صرف توسعه این بخش در دانشگاه ها کنیم .
این مسئول با اشاره به اینکه اگر صنایع و دانشگاه های استان با یکدیگر هم راستا می شدند، امروزه باید ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در خراسان شمالی فعال می بود، تصریح کرد: از آنجایی که استان کوچکی هستیم، می توان با اجرای پایلوت برخی طرح های کشوری در استان، زمینه رشد این شرکت ها را فراهم آورد .
+
هدف گذاری برای اشتغال زایی در شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی
معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی نیز در این ضیافت اظهار کرد: برای امسال هدف گذاری های خوبی انجام داده ایم که امیدواریم تا پایان سال، آنها را اجرایی کنیم .
رضا فیض آبادی افزود: از آنجایی که یکی از مشکلات این پارک کمبود زیرساخت های فیزیکی است، امیدواریم تا پایان سال، اراضی های پارک را به ۲۰ هکتار توسعه دهیم .
فیض آبادی تصریح کرد: هم اکنون ۱۲۷ واحد فناور در پنج مرکز رشد استان فعال هستند که ۶۱ واحد در اراضی تحت پوشش پارک مستقر هستند .
وی با بیان اینکه هرساله حدود ۵۰ واحد جدید در این پارک پذیرش می شود، تاکید کرد: ۷۱ واحد فناور استان در بجنورد فعال هستند که این نشان دهنده کمبود زیرساخت های فیزیکی ما در سایر شهرهای استان است؛ برای مثال در راز و جرگلان ما هیچ فضایی نداشتیم .
این مسئول ادامه داد: ۲۴ درصد واحدهای فناور استان در بخش الکترونیک و ۲۱ درصد نیز در بخش کشاورزی فعال هستند؛ ما در این بخش ها و به خصوص بخش الکترونیک از ظرفیت های بالایی برخورداریم که باید مورد توجه مسئولین قرارگیرند .
وی بیان کرد: از آنجایی که بخش IT مورد نیاز همه دستگاه های استان است، از آنها انتظار می رود تا با واحدهای فناور استان که در این زمینه فعال هستند، همکاری کنند .
معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۷۰۳ نفر به واسطه واحدهای فناور استان، مشغول به فعالیت شده اند که ۳۵ درصد آنها دارای بیمه هستند .

این مسئول با اشاره به اینکه صنایع فرد محور باید تجاری سازی شود، گفت: در استان در زمینه صنایع خلاق پتانسیل های بالایی داریم، به همین خاطر، می توانیم صنایع فرد محوری را که نسل در نسل در یک خانواده دنبال می شوند را به شرکت تبدیل کنیم؛ در این زمینه دستگاه هایی مانند میراث فرهنگی می توانند کمک حال ما باشند .
فیض آبادی از کمبود خانه های خلاق در استان گلایه کرد و گفت: در استان ۲ خانه خلاق و نوآوری داریم که یکی تحت پوشش ماست و دیگری نیز تحت پوشش جهاد دانشگاهی قراردارد؛ البته اخیرا بخش خصوصی برای احداث یک خانه خلاق در حوزه موسیقی اعلام آمادگی کرده که از این پیشنهاد استقبال کردیم .
وی گفت: استان ما ۳۰ شرکت دانش بنیان دارد که دربین استان های کشور، جزو استان هایی است که کمترین تعداد این شرکت ها را دارد اما در حوزه واحدهای خلاق رتبه یازدهم کشوری را دارا هستیم که نشان از توانایی بالای ما در این بخش است .
معاون پارک علم و فناوری خراسان شمالی افزود: سهم تولید دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی استان باید بالاتر رود که در این راستا، امیدوار به همکاری سایر دستگاه ها با پارک هستیم .
فیض آبادی به مهم ترین برنامه های پارک علم و فناوری خراسان شمالی در سال ۱۴۰۱، اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان دربین مخاطبان اصلی این حوزه و عموم مردم، توسعه زیرساخت های فیزیکی پارک، تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری استان، متنوع سازی روش های تامین مالی و توسعه کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان که برنامه اصلی ماست، از مهمترین برنامه های امسال ما قلمداد می شد .
وی بیان کرد: برنامه داریم تا شرکت های ما از نمایشگاه ها و رویدادهای کارآفرینی دیدن کنند؛ به علاوه، قصد داریم تا توسط پارک، یک رویداد کارآفرینی برگزار کرده و افراد مستعد را به این شکل، جذب پارک علم و فناوری استان کنیم .
این مسئول تصریح کرد: درحال رایزنی با صنایع استان هستیم تا نیازهای آنها را به شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی اعلام کنیم .
فیض آبادی در پایان، تدوین سند دانش بنیان استان را ضروری خواند و افزود: در صورت تدوین این سند، تکلیف هریک از دستگاه ها در این مسیر مشخص می شود و دیگر نمی توانند از مسئولیت خود، شانه خالی کنند .
انتهای پیام/ روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

پارک علم و فناوری خراسان شمالی یک پارک علم و فناوری در شهر بجنورد می باشد

    نظرات