نشست هم اندیشی تبیین شعار سال ۱۴...

نشست هم اندیشی تبیین شعار سال ۱۴...

ارتباط صنعت و دانشگاه باید تقویت شود

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، یکی از مسیر های تحقق شعارسال است‌.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی، دکتر مهران گرمه ای ظهر دوشنبه، ششم اردیبهشت ماه در نشست هم اندیشی تبیین شعار سال ۱۴۰۱ در حوزه توسعه نوآوری و فناوری که با حضور جمعی از شرکت های دانش بنیان استان، استاندار و برخی از مدیران ارشد استانی در استانداری برگزارشد، اظهار داشت: ۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان کشور در پارک های علم و فناوری قراردارند که اگر این اتفاق نیز در استان رخ می داد، چه بسا امروزه ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در استان فعال بودند‌.

وی ادامه داد: برنامه داریم تا امسال، دانشگاه های استان را وارد فضای اقتصاد دانش بنیان کنیم.

دکتر گرمه ای تاکید کرد: به همین خاطر، ناگزیریم تا در مراکز نوآوری این دانشگاه ها سرمایه گذاری کنیم، زیرا نمی توان صبرکرد تا دانشگاه ها چه زمانی هزینه می کنند.

این مسئول با بیان اینکه امسال بیشتر به سمت ارائه تسهیلات بلاعوض خواهیم رفت، گفت: مدیران استانی می توانند، مسائلی که احتمال تبدیل به یک محصول و عرضه آن در بازار را داراست، به شرکت های ما محول کنند.

وی به معرفی اجمالی پارک علم و فناوری خراسان شمالی پرداخت و افزود: با اینکه برخی استان ها بیش از یک پارک علم و فناوری دارند، ما ۱۲۷ واحد فناور در استان داریم که ۷۱ واحد، در بجنورد مشغول به کار هستند.

دکتر گرمه ای تصریح کرد: توزیع واحدهای فناور در استان، همواره مورد انتقاد ما بوده چراکه برای مثال، در شهرستانی مانند راز هیچ واحدی نداریم و یا در گرمه تنها یک واحد فعال است؛ دلیل این امر به نبود زیرساخت های فیزیکی بر می گردد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی با بیان اینکه ۶۱ واحد فناور استان در این پارک مستقرهستند، ادامه داد: قرارداد ۵۵ واحد فناور از سال گذشته تمدید شده و ۱۸ واحد نیز به شهرک های صنعتی یا کارگاه های تولیدی نقل مکان کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۱ واحد خلاق و ۳۰ شرکت دانش بنیان در استان فعال هستند که در زمینه شرکت های خلاق، جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم.

+لزوم حمایت از صندوق نوآوری پژوهشی و فناوری خراسان شمالی

مدیرعامل صندوق نوآوری پژوهشی و فناوری خراسان شمالی در این نشست گفت: با مساعدت های پارک علم و فناوری استان، از اسفند ۹۸ ، این صندوق با سرمایه بسیار کمتری نسبت به صندوق سایر استان ها راه اندازی شد.

طالبی افزود: سال قبل این صندوق را دانش بنیان کردیم اما چون گردش حساب بالایی نداشتیم، امکان حمایت از همه شرکت ها فراهم نشد.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها و ادارات، مبالغی که صرف پروژه های پژوهشی می کنند را از طریق این صندوق پرداخت کنند تا گردش مالی صندوق بالاتر رفته و امکان حمایت از شرکت های بیشتری فراهم شود.

طالبی از پرداخت نشدن مبالغ تخصیص یافته در تبصره ۱۸ خبرداد و گفت: پارسال مبالغ خوبی در این راستا درنظر گرفته شد اما این مبالغ هم اکنون در بانک های استان قرار دارد و بانک ها، در پرداخت آنها همکاری نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ادارات بسیاری برای سرمایه گذاری در این صندوق اعلام کردند اما بعدا پشیمان شده و انصراف دادند؛ امیدواریم این رویه در سال جاری و باتوجه به شعارسال، تغییریابد.

+شرکت های دانش بنیان، رغبتی برای ماندن در خراسان شمالی ندارند

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت پویش مسیر توسعه گفت: ادارات مختلف استان مایل به استفاده از خدمات ما نیستند و فرهنگ حمایت از شرکت های دانش بنیان، هنوز در خراسان شمالی جا نیفتاده است.

وقار موسوی افزود: اگر شهرداری با ما همکاری می کرد، می توانستیم بجنورد را به اولین شهر هوشمند کشور تبدیل کنیم.

این کارآفرین بیان کرد: طبق قانون، اداره مالیات باید شرکت های دانش بنیان را از پرداخت مالیات معاف کند که تاکنون این اتفاق رخ نداده؛ این عامل، چالش بزرگی برای همه ماست.

+مقدار تخصیص یافته در تبصره ۱۸ ، پرداخت شود

مدیرعامل شرکت آذین فورج در این نشست اظهار کرد: ۲۱ شرکت از استان، برای دریافت تسهیلات طبق تبصره ۱۸ معرفی شدند و اتفاقا مبالغی نیز تخصیص یافت اما بانک های استان، از پرداخت این مبالغ سر باز می زنند.

علیزاده ادامه داد: یکی از مشکلات استان، سختی رفت و آمدهاست؛ امیدواریم روزانه یک پرواز از بجنورد به تهران برقرارشود تا شرکت ها بتوانند برنامه ریزی های خود را عملی کنند.

+ زمینه همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه ها با شرکت های دانش بنیان فراهم شود

مدیرعامل شرکت دانشگاهی توسعه فناوری دانشگاه بجنورد در ادامه این نشست گفت: دانشگاه بجنورد حدود ۲۰۰ عضو هیات علمی دارد اما آنها تمایلی برای حضور در شرکت های دانش بنیان ندارند؛ دلیل آن، آیین نامه ارتقای هیات علمی هاست که مانع حضور اساتید شده است.

جودت افزود: باتوجه به الزام معاینه فنی ساختمان های اداری و نبود مراکز تاییدصلاحیت در استان، از آنجایی که ما پتانسیل این کار را داریم، امیدواریم مجوز این کار به ما داده شود.

+دستگاه ها ملزم به خرید محصولات دانش بنیان شوند

رییس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین نیز در این جمع، خاطرنشان کرد: دستگاه ها ملزم به خرید محصولات دانش بنیان شوند؛ برای مثال‌، ماده شوینده ای برای اولین بار تولیدکرده ایم اما متاسفانه تاکنون خریداری برای آن پیدا نشده است.

خرسند افزود: از ۱۲ شرکت دانش بنیان موجود در اسفراین، پنج شرکت در این مجتمع فعال هستند.

وی ادامه داد: زیرساخت های لازم را برای شرکت ها مهیا کرده ایم؛ هم اکنون سوله ای یک هزار متری را برای تاسیس مرکز نوآوری مجتمع اسفراین، آماده و اختصاص داده ایم.

خرسند گفت: در سفر دکتر ستاری به استان، قول مساعدت چهار میلیاردی به ما داده بودند که درحال رایزنی های لازم برای دریافت این مقدار هستیم.

+بانک ها از سخت گیری های بیجا پرهیز کنند

مدیرعامل شرکت آریا یورد خراسان در این جمع، بیان کرد: برای دریافت تسهیلات ۲۵ میلیارد تومانی به یکی از بانک های استان مراجعه کردم که متاسفانه از من وثیقه ۴۵ میلیارد تومانی درخواست کردند؛ طبیعتا اگر من چنین مبلغی را داشتم، به سمت آمدن وام نمی رفتم.

جوادی فر ادامه داد: محصول ما یک پکیج سرمایشی و گرمایشی است که نسبت به سایر نمونه ها، مشکلات آنها را ندارد؛ اگر این محصول وارد فاز اصلی شود، توانایی ایجاد حداقل هزار شغل مستقیم و صادرات یک میلیون دلاری در سال را دارد.

وی افزود: در همین راستا تقاضا داریم تا ادارات استان به این محصول مجهز شوند تا هم مشکل کمبود برق استان مرتفع شده و هم اشتغال زایی شود.

+دستگاه های اجرایی استان، مکلف به خرید محصولات دانش بنیان هستند

استاندار خراسان شمالی در این نشست گفت: دستگاه های اجرایی مکلف به خرید محصولات این شرکت ها هستند تا در مسیر توسعه این شرکت ها گام برداریم.

محمد رضا حسین نژاد افزود: ضروری است تا نیازهای شرکت های دانش بنیان احصا شده و در قالب کتابچه در اختیار تمام دستگاه های اجرایی استان قرار گیرد.

حسین نژاد از تدوین سند اقتصاد دانش بنیان استان نیز خبرداد و گفت: با این کار، شعار سال مقام معظم رهبری در سال جاری را محقق خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات ویژه از منابع ملی به شرکت های دانش بنیان می تواند به توسعه این شرکت ها کمک کند، ادامه داد: تمرکز اصلی شرکت های دانش بنیان باید بر محورهای مورد نیاز کشور باشد.

انتهای پیام/ سیده سمیه هاشمی روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان شمالی

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان شمالی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

پارک علم و فناوری خراسان شمالی

پارک علم و فناوری خراسان شمالی یک پارک علم و فناوری در شهر بجنورد می باشد

    نظرات