رصد شرکت‌های صنعتی تعطیل خوزستان از سوی پارک علم و فناوری

رصد شرکت‌های صنعتی تعطیل خوزستان از سوی پارک علم و فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان خبر داد رصد شرکت‌های صنعتی تعطیل خوزستان از سوی پارک علم و فناوری

ایسنا/خوزستان رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: بیش از نصف شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان خوزستان تعطیل هستند که این شرکت‌ها را شناسایی و مشکلات آن‌ها را رصد کرده‌ایم و آن‌هایی که ظرفیت دانش بنیان شدن دارند را ذیل پارک خواهیم آورد تا از تسهیلات استفاده کنند.

دکتر محمد راضی‌جلالی در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خوزستان که امروز (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در پایان سال ۱۴۰۰ پیشنهاد تشکیل شورای عالی فناوری را به استانداری خوزستان دادم و خوشبختانه شورایی در راستای جلوگیری از موازی‌کاری تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: هفت کارگروه درون این شورا تعریف شد که در موضوعات مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و صنایع فعال هستند. ستاد اقتصاد دانش بنیان نیز به ریاست استانداری خوزستان و دبیری پارک نیز تشکیل شد و علاوه بر آن، قرارگاه تحقق شعار سال را زیر نظر نمایندگی ولی فقیه در استان خوزستان تشکیل داده‌ایم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به فعالیت‌های این حوزه گفت: بر این باور هستیم که تلاش‌های انجام شده، ثمره تلاش‌ مدیران قبلی در زمینه‌های مختلف است.

وی افزود: بیش از نصف شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان خوزستان تعطیل هستند که این شرکت‌ها را شناسایی و مشکلات آن‌ها را رصد کرده‌ایم و آن‌هایی که ظرفیت دانش بنیان شدن دارند را ذیل پارک خواهیم آورد تا از تسهیلات استفاده کنند.

راضی‌جلالی با بیان اینکه در حال پیگیری اصلاح قوانین بالادستی هستیم، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با روسای دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شده و برنامه‌ای برای دانش بنیان کردن صنایع بزرگ داریم و کار را از شرکت‌های نفتی بزرگ آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: برای گسترش فعالیت‌های برون مرزی و تجارت بین‌المللی با توجه به موقعیت حساس استان خوزستان با کشورهای همسایه از جمله کویت و عراق و دیگر کشورها، ظرفیت خوبی وجود دارد تا استان خوزستان از وضعیت بغرنج کنونی خارج شود زیرا واقعا شرایط فعلی، زیبنده امکانات استان خوزستان نیست.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: امیدواریم بتوانیم مهمترین چالش استان خوزستان یعنی اشتغالزایی را در حوزه‌های مختلف مرتفع کنیم.

صنایع بزرگ معضلی برای توسعه فناوری

دکتر ایرج کاظمی‌نژاد رئیس سابق پارک علم و فناوری خوزستان نیز در این مراسم گفت: از تیرماه سال ۹۸ که ریاست پارک علم و فناوری را به عهده گرفتم، تعداد مراکز نوآوری خوزستان رشد دو برابری داشته است و سعی کردیم شهرستان‌ها را نیز پوشش دهیم.

وی ادامه داد: ۱۶۷ شرکت را ۲۹۴ شرکت رساندیم و امیدواریم که این تعداد نیز افزایش پیدا کند. در این مدت تعداد افراد شاغل در پارک علم و فناوری خوزستان به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر رسید که میانگین اشتغال پارک‌های کشور حدود ۱۴۰۰ نفر است و در این خصوص، پارک علم و فناوری خوزستان جایگاه خوبی دارد، اگر چه با معضلاتی از جمله فضای فیزیکی مواجه بودیم.

رئیس سابق پارک علم و فناوری خوزستان گفت: در این مدت تسهیلات بانکی پرداخت شده رشد بسیار خوبی داشت. دو سال گذشته شرایط خاص بود و با وجود شیوع کرونا و تعطیلی مراکز اداری، پارک علم و فناوری حتی یک روز هم تعطیل نشد زیرا اعتقاد داشتیم کرونا وظیفه ما را دوچندان کرده است.

وی عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای منعقد شده در پارک حدود ۱۶ میلیارد تومان با فولاد شادگان بود. بودجه عمومی پارک‌ها یکی از مشکلات بود و در جمع می‌توان گفت که اگر بودجه تمام پارک‌های علم و فناوری را روی هم بگذاریم، به اندازه بودجه یک دانشگاه بزرگ نیست.

کاظمی‌نژاد بیان کرد: نمی‌گوییم که اثرگذاری دانشگاه‌ها در کشور کم است، اتفاقاً اثر بسیاری دارد زیرا فناوران خروجی دانشگاه هستند اما نباید به این معنا باشد که فارغ‌التحصیل دانشگاه را رها کنیم. پدر پارک علم و فناوری وزارت علوم است اما دست خود را به سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دراز کرده است و این یکی از بزرگ‌ترین نقص‌ها است.

رئیس سابق پارک علم و فناوری خوزستان  تاکید کرد: هر کجا که برای پارک تلاش می‌کردیم زمین بگیریم مربوط به نفت و مسائل این چنینی بود. صنایع بزرگ معضلی برای توسعه فناوری استان خوزستان هستند زیرا غالباً اقتصاد دولتی دارند و از آنجا که اقتصادشان دولتی است دغدغه مسئولین نیز صنایع بزرگ است.

وی افزود: فضای کالبدی پارک علم و فناوری خوزستان ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ مترمربع است و این یکی از بزرگ‌ترین معضلات بود. تمام وقت ما را در این دو سال وقف فضای فیزیکی پارک شد و خوشبختانه موفق شدیم زمین ۲۱ هکتاری را برای پارک علم و فناوری بگیریم.

انتهای پیام




لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خوزستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان یک پارک علم و فناوری در شهر اهواز می باشد

    نظرات