معاون وزیر علوم: سهم شرکت‌های دانش بنیان در صنعت کشور تنها ۱.۱ درصد است

معاون وزیر علوم: سهم شرکت‌های دانش بنیان در صنعت کشور تنها ۱.۱ درصد است

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سهم شرکت‌های دانش بنیان در صنعت کشور حدود ۱.۱ درصد و در کشاورزی حدود چهار درصد است که این آمار بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی خیرالدین روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس قدیم و جدید پارک علم و فناوری خوزستان در سالن اجتماعات استاد مطهری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه هم اکنون ۴۹ پارک علوم و فناری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱ پارک دانشگاهی است افزود: ۲۲۴ مرکز رشد در کشور فعالیت دارند که در برنامه‌ریزی جدید ایجاد مراکز رشد در تمام شهرستان‌ها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: حرکت در مسیر توسعه مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان در کشور، حرکت از جز به کل تغییر کرده است که بر این اساس ابتدا مراکز رشد، سپس پردیس‌های فناروی و نوآوری و در نهایت ایجاد پارک های علم و فناروی دانشگاهی پیگیری می‌شود.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد فناوری در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها حدود ۱۵ درصد یعنی یک هزار و ۷۰۰ شرکت، دانش بنیان است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون در کشور وجود دارد که با هدفگذاری ایجاد ۴۰۰ هزار شرکت دانش بنیان فاصله بسیار دارد.

وی با اشاره به ایجاد دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در مشهد افزود: سهم کشاروزی در تولید ناخالص ملی حدود ۱۸ درصد است که از این مقدار سهم شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی تنها چهار درصد است.

وی همکاری میان همه بخش‌های خوزستان برای توسعه زیرساخت‌های علم و فناوری این استان را ضروری دانست و ادامه داد: باوجود تلاش صورت گرفته برای توسعه پارک علم و فناوری خوزستان، وضعیت این استان در این زمینه هیچ تناسبی با ظرفیت‌های آن ندارد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه شهید چمران با مشارکت پارک علم و فناوری استان با تخصیص ۶ هکتار زمین و پیگیری احداث برج فناوری از جمله موضوع‌های مهمی است که در خوزستان پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای تحقق شعار سال، ادامه داد: تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها با ریاست استانداران به تمام استان‌ها از طریق وزارت کشور ابلاغ شده است ضمن اینکه پس از نامگذاری شعار امسال توسط رهبر معظم انقلاب، قرارگاه ویژه شرکت‌های دانش بنیان در کشور در حال ایجاد است.

خیرالدین، با اشاره به برنامه ریزی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، برای تشویق اعضای هیات علمی در ورود به حوزه فناوری گفت: برای ترغیب اساتید دانشگاه در ورود به عرصه‌های تولید و فناوری پنج پایه تشویقی مازاد بر آنچه موجود است برای اساتید فعال دراین زمینه ایجاد شده است ضمن اینکه اساتید فعال در حوزه علم و فناوری می‌توانند از این فعالیت ها به عنوان جایگزینی برای مقاله‌های علمی نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های صنعتی، در حوزه علوم انسانی فناوری نرم، و در رشته‌های هنر و معماری شرکت‌های خلاق وجود دارند و این موجب شده تا امکان فعالیت استادان رشته‌های مختلف در حوزه علوم و فناوری دانش بنیان فراهم باشد.

معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به اجرای طرح دستیار فناوری در کشور گفت:  بر اساس این طرح دانشجویان علاقمند به فعالیت در حوزه فناوری می‌توانند همزمان با تحصیل، ۶ ماه در شرکت دانش بنیان یا واحد فناور آموزش ببیند که برای دانشجویان کارشاسی ۱۰ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۲۰ میلیون ریال و دکترا ۳۰ میلیون ریال به عنوان حقوق پرداخت می‌شود که این طرح نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه نگران اشتغال دانش بنیان در کشور هستیم ادامه داد: به منظور هدایت رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد در حوزه فناوری رقمی بین ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال در حوزه فناوری و نوآوری در اختیار پارک هاب علم و فناوری قرار گرفته است که با وجود ابلاغ متاسفانه به دلیل کار رسانه‌ای کم، بخش زیادی از اساتید و دانشجویان اطلاعی از این طرح دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اسفند سال ۱۴۰۰ با صدور حکمی ضمن تقدیر از ایرج کاظمی نژاد رییس سابق پارک علم و فناوری خوزستان، راضی جلالی را به مدت چهار سال به عنوان رییس جدید پارک علم و فناوری این استان منصوب کرد.

محمد راضی جلالی (زاده سوسنگرد _۱۳۴۷) دارای مدرک دکترای تخصصی کلینیکال پاتولوژی، عضو هیات علمی با مرتبه استادی دانشگاه شهید چمران اهواز است و پیش از این تصدی معاونت‌های اداری، مالی و دانشجویی و همچنین عضویت در هیات ممیزه این دانشگاه را برعهده داشته است. اظمی‌نژاد رییس سابق پارک علوم و فناوری خوزستان از تیر ۱۳۹۸ با حکم وزیر علوم وقت ریاست این پارک را به عهده داشت.

در این آیین همچنین از جایگاه علمی و شخصیتی مرحوم حجت الاسلام سیدمحسن شفیعی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌های خوزستان تقدیر شد.




لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خوزستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان یک پارک علم و فناوری در شهر اهواز می باشد

    نظرات