سند نظام ملی نوآوری تدوین می‌شود/ دانش‌بنیان‌ها بهترین مسیر ایجاد شغل برای تحصیل کرده‌ها هستند


مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تخقیقات و فناوری، دکتر محمد مهدی نژاد نوری، معاون راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر خیرالدین، معاون وزیر به همراه مسئولین حوزه وزارت روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان مراسم تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تخقیقات و فناوری، دکتر محمد مهدی‌نژاد‌نوری، معاون راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر خیرالدین، معاون وزیر به همراه مسئولین حوزه وزارت روز شنبه ۲۴  اردیبهشت ۱۴۰۱  برگزار شد.

در این جلسه محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: ایجاد شغل برای افراد تحصیل کرده هزینه بسیاری دارد و به همین دلیل شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین مسیر برای ایجاد اشتغال افراد تحصیل کرده به شمار می‌روند و پارک علم و فناوری با ایجاد بستر سخت افزاری می‌تواند شرایط فعالیت بهتری برای خدمت‌رسانی به جامعه را فراهم آورد.

وی افزود: بیکاری بنیان همه نابسامانی‌ها است و شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فکر و ایده خود در راستای تولید دانش‌بنیان شرایطی ایجاد می‌کنند که سبب ایجاد شغل می‌شود و هر کس امروز زمینه ایجاد شغل برای جوانان را فراهم کند،کار جهادی انجام داده است

حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی مطلق، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: مجموعه پارک علم و فناوری خراسان وظیفه سنگینی بر عهده دارد. مقام معظم رهبری نیز نگاه ویژه‌ای به بخش فناوری دارد و دولت انقلابی انتظارات خود از جوانان را افزایش داده که از فناوران تقاضا داریم شبانه‌روزی تلاش کرده و تنها به شعار بسنده نکنند. نگاه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور به خراسان رضوی است تا ببینند در اینجا چه اقداماتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: طی سال جاری نه تنها برای جمعیت دانشجویی مشهد بلکه دانشجویان کل کشور با حمایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای ازدواج آسان و پایدار دانشجویان برنامه‌ریزی خواهیم کرد. همچنین در این طرح مشترک مقرر شده مسکن متاهلی برای دانشجویان نیز فراهم شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: چندین سال است که در کمیته‌های انضباطی بابت مساله حجاب حضور پیدا می‌کنیم. امروز روشن شده سفارش‌های ما در مورد حجاب اثرگذار نبوده و بهترین راهکار این است که زمینه مهم‌ترین نیازهای اساسی دانشجویان که ازدواج است، فراهم شود. امیدواریم تامین مسکن دانشجویان متاهل از مشهد و با اسم امام رضا(ع) آغاز شود تا شاهد ادامه این طرح در تمام کشور باشیم.

در ادامه دکتر مسعود میرزائی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ایرادی که به عنوان یک مدیر می‌توان از اکوسیستم اقتصادی کشور گرفت، این است که سهم پارک‌های علم و فناوری از اقتصاد کشور بسیار ناچیز است. ما باید کاری کنیم تا بتوانیم سهم‌مان را در اقتصاد کشور افزایش دهیم.

مسعود میرزائی شهرابی، با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های ما در کشور با توجه به رقیب برنامه‌ریزی شود، اضافه کرد: دنیا دنبال پیشرفت است؛ به عنوان مثال در حال حاضر متخصصان دنبال ساخت انسان سیلیکونی هستند و ما نیز با توجه به این پیشینه باید به دنبال رقابت با دنیا باشیم. همچنین در کنار این موضوع باید دنبال ثروت‌آفرینی برای مملکت باشیم و برای سیل عظیمی از جوانان مدرک به دست شغل ایجاد کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های انجام گرفته، روشن شد چهار درصد از ذخایر معدنی دنیا متعلق به کشور ماست که ۶۷ درصد این ذخایر در پهنه شرق کشور قرار گرفته است؛ شهرهایی مانند خراسان‌ها، یزد، کرمان و سیستان بلوچستان مناطقی است که این ذخایر را در خود جای داده‌ است.

میرزائی ادامه داد: با توجه به این موضوع متاسفانه نتوانسته‌ایم کانسپت‌های فناوری را در حوزه ذخایر معدنی مورد استفاده قرار دهیم و دنیا هم از این موضوع متعجب است که چگونه با این همه ذخایر معدنی هنوز نتوانسته‌ایم زنجیره‌ ارزشی معادن‌مان را تکمیل کنیم.

وی عنوان کرد: به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ایم با توجه به ذخایری که در این مناطق وجود دارد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با منطق می‌توان شرکت‌های دانش‌بنیان این منطقه را ۲ برابر کرده تا جوانان بیشتری مشغول کار شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان افزود: در همین راستا پردیس صنایع معدنی در منطقه خواف با مشورت با مسئولان مربوطه در دست ایجاد است که دفتر آن در مشهد بوده و آزمایشگاهی نیز در خواف برای این منظور ایجاد خواهد شد. البته پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۰ شرکت با تخصص‌های متفاوت بتوانند در این منطقه مستقر شوند که این موضوع باعث ایجاد اشتغال برای افراد زیادی می‌شود.

میرزائی خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد، این است که ۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی در کلاسیک‌ترین حالت ممکن در حال حرکت هستند. با این حال تاسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی که تمام مدیریت کار به پارک علم و فناوری استان سپرده شده، اقدام و گامی مثبت جهت پویایی فعالیت‌ها در عرصه کشاورزی است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات به این مورد می‌توان اشاره کرد که سامانه آنلاینی وجود ندارد که اطلاعات به روز شده شرکت‌هایی که در پهنه شرق فعالیت دارند را در دسترس قرار دهد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان بیان کرد: در نهایت ما تلاش‌ می‌کنیم نقش‌مان را در اقتصاد افزایش داده و وقت‌مان را صرف حوزه‌ها و شرکت‌هایی کنیم که یا درخواست‌های‌شان پاسخ داده نشده و یا نادیده گرفته شده‌اند. به عقیده من تمام شرکت‌هایی که می‌توانند در بخش‌های مختلف نقش ایفا کنند، باید مورد توجه قرار گیرند تا شرکت‌هایی که ایده دارند، در اولویت باشند.

همچنین در این مراسم دکتر رضا قنبری رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان گفت: پارک علم و فناوری خراسان پردیس علم و فناوری را به لغت‌های توسعه فناوری اضافه کرد. این پارک اجازه داد بخش خصوصی به هیات امنای آن ورود کنند. مهندس چمنیان و دکتر سحرخیز به ما آموختند که یک شرکت می‌تواند وارد بورس و ۴۵۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شود که ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن از طریق دانش حاصل شده باشد.

قنبری گفت: بسیار خرسندم در جمعی حضور دارم که معتقد بودند ۲ دوچرخه‌ساز هم می‌توانند هواپیما بسازند و قرار نیست فقط از یک محل توسعه شکل بگیرد. شرکت‌هایی که فناوران آن فعالیت‌های بزرگی انجام می‌دهند، بدون آنکه چشم‌داشت‌های بزرگ مالی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فرهنگ نوآوری را در اختیار داریم. فرهنگ نوآوری باعث شده زیرساخت‌ها به بخش خصوصی نیز ورود یابد. در حال حاضر آب شرب پنج میلیون نفر در ایران به وسیله سیستم‌هایی که توسط فناوران و دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شده، تامین می‌شود.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات