در راستای به‌کارگیری توانمندی‌های استانی در مسیر توسعه؛ اولین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد

در راستای به‌کارگیری توانمندی‌های استانی در مسیر توسعه؛ اولین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد

در ابتدای این جلسه دکتر قادرزاده گفت: بر اساس درخواست وزارت علوم و به دستور وزیر کشور، ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها ایجاد خواهد شد تا زمینه‌ی به کارگیری توانمندی‌های استانی در مسیر توسعه استفاده شود و در این راستا با همت و تعامل استانداری، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های مرتبط کردستان و با نظارت پارک علم و فناوری در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان، کمیته‌هایی در بخش‌ها و حوزه های مختلف جهت پیشبرد سیاست تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تشکیل می‌شوند.

دکتر قادرزاده با اشاره به اهمیت تشکیل این ستاد جهت جلوگیری از موازی کاری، گفت: ارتقای دانش و نوآوری واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان باید به صورت جدی دنبال شود.

رییس پارک علم و فناوری کردستان تصریح کرد: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به منظور تسهیل در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری تشکیل می‌شود. استان کردستان با توجه به ظرفیت این زیست‌بوم در حوزه معادن، کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و.... می‌تواند با استفاده از فناوری در زمینه تجاری‌سازی و همچنین بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فناورانه و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

وی همچنین اظهار داشت: اعتقاد وزارت عتف دردوره جدید بر این است که برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، همه شهرستان‌ها باید مرکز رشد یا نوآوری داشته باشند و در زمینه صدور مجوز برای این مراکز هیچ مشکلی وجود ندارد.

دکتر قادرزاده با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال گذار از اقتصاد نفتی به دانش بنیان است، افزود: ۴۰۰ هزار شغل مستقیم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است و ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارند. و در پارک علم و فناوری کردستان بیش از ۱۲۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان فعال هستند که بیش از ۸۰۰ جوان نخبه و فارغ‌التحصیل دانشگاهی در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت زیرساخت و ماموریت‌گرایی سرلوحه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری است، افزود: خوشبختانه طرح‌هایی در وزارت عتف و معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری در حال تدوین و اجراست که برخی از آنان می‌تواند به تغییر بنیادین در نگرش به اقتصاد دانش‌بنیان منجر شود. از جمله این طرح‌ها طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)، شبکه‌سازی بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فناوری و نوآوری و ایجاد سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) است که همه این طرح‌ها در راستای حمایت از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری می‌باشد.

در این جلسه مهندس کمال حسینی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان نیز گفت: تقویت رابطه صنعت، دانشگاه و دولت برای نهادینه سازی اقتصاد دانش‌بنیان ضرورت دارد و این ستاد باید ضمن تسهیل‎‌گری و انجام هماهنگی های لازم زمینه تحقق این مطلوب را فراهم نماید.

وی افزود: همه ادارات موظف هستند با پارک علم و فناوری به عنوان دبیرخانه همکاری لازم را داشته و حمایت ویژه‌ای از کسب و کارهای دانش‌محور و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در عرصه تولید داشته باشند.

در ادامه مهندس حسینی تشکیل این ستاد راهبردی و عملیاتی را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نهادینه سازی اقتصاد دانش بنیان راهبردی موثر و بسیار کلیدی و کاربردی برای رفع مشکلات اقتصادی استان است و باید به صورت عملیاتی در این راستا قدم برداریم.

معاون استاندار کردستان در پایان خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق شعال سال، ضمن تداوم حمایت‌های اثر بخش از فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند هماهنگی و هم‌افزایی مطلوب هستیم و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی باید برای آینده تداوم بخش باشد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات