معاون استاندار کردستان: ارتباط دانشگاه، پارک علم و فناوری با مدیریت کلان استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

معاون استاندار کردستان: ارتباط دانشگاه، پارک علم و فناوری با مدیریت کلان استان می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، مهدی رمضانی روز چهارشنبه در آیین آغاز بکار طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) در دانشگاه کردستان اظهار داشت: حمایت رهبری از جامعه نخبگان و دانشگاهی کشور، تکلیف را بر ما مسوولان روشن کرده و وظیفه داریم از رشد شتابان علمی حمایت کنیم.

وی بر لزوم جبران عقب‌ماندگی جزئی علمی و عملی در دانشگاه‌ها و کشور تاکید کرد و افزود: باید حوزه های جدید علمی را کاوش کنیم و آنهایی که متناسب به نیازهای اصلی ما در کشور و کردستان است را بکار گیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان از طرح تانا به دلیل به سمت نیازسنجی جامعه و کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: باید بر اساس نیازها و نظام و مسائل حکمرانی، حرکت کنیم و این مهم مطالبه ما از چنین رویدادهایی است.

رمضانی با بیان اینکه در فضای نوآوری باید نوآورانه‌تر عمل کنیم، اضافه کرد: نوآوری نباید صرفا به موضوعات اقتصادی خلاصه شود، بلکه نیاز است قبل از پرداختن به مسائل اقتصادی و رونق کسب و کار، موضوع توسعه فرهنگی را در جامعه نهادینه کرد و سبک فکری، زندگی و مدل اندیشیدن را تغییر داد.

وی طرح تانا را در راستای شتاب‌بخشی به حرکت علمی کشور دانست و ادامه داد: در قالب همین طرح، ۱۰۴ نیاز دستگاه های استان برای عرضه به شرکت های دانش بنیان احصا و ۶۹ راه حل نیز در نظر گرفته شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: ما به عنوان مسوول باید از جامعه نخبگان، نوآوران و فناوران مراقبت کرده و توقع داریم نخبگان و دانشگاهیان نیز به عنوان سرمایه علمی کشور، نسبت به این آب و خاک تعصب داشته و از خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

لزوم ارتباط بین دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری کردستان با مراکز صنعتی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم طرح تانا را طرحی خوب ارزیابی کرد و افزود: شرط موفقیت این طرح، همکاری خوب مجموعه عوامل دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی است.

ارسلان ازهاری بر لزوم تلاش دستگاه‌ها برای ارتقای بهره‌وری در سال جاری تاکید کرد و یادآور شد: در صورتی که دستگاهی در این زمینه برنامه و طرحی نداشته باشد، اعتباری دریافت نمی‌کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: اعتبارات زیادی در حوزه‌های مختلف هزینه شده ولی در سال های اخیر رشد سرمایه گذاری در کشور منفی ۴.۶ درصد بوده است، یعنی در کنار اینکه نتوانسته تحولی ایجاد کند، امکان جبران استهلاک خود را نیز نداشته است.

ازهاری با بیان اینکه در بحث گسترش آموزش عالی نیز توسعه نامتوازن بوده و نظام آموزشی مناسبی نداریم، افزود: باید دانشجویانی توانمند، ماهر و عمگرا تحویل جامعه دهیم و این مهم نیازمند ارتباط دانشگاه، پارک علم و فناوری و مراکز صنعتی است.

اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای دستگاه‌ها به طرح‌های پژوهشی شرکت‌های دانش بنیان، لزوم انجام پژوهش‌های عملیاتی نه کتابخانه‌ای، اختصاص ۶ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ضرورت تبدیل فکر به تولید، از دیگر مواردی بود که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به اهداف طرح تانا گفت: هدف از اجرای این طرح یک روزه، توسعه و تقویت اکوسیستم نوآوری، فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است ولی نباید فراموش کرد که این رویداد باید در طول سال چند بار انجام شود.

گفتنی است در قالب این طرح، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و بر اساس آن، در قالب عقد قرارداد، نیازهای دستگاه‌ها را تامین خواهند کرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات