محوریت اقتصاد دانش بنیان غذایی به معنی امنیت غذایی برای یک‌ جامعه است


دومین نشست هم اندیشی با عنوان نخستین پیش رویداد تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) و صنایع غذایی با حضور نامداران صنعت غذایی استان، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و رابطین محترم این حوزه در بیش از یکصد ارگان و دستگاه اجرایی دولتی در تاریخ دوشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ ،ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می گردد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دومین نشست هم اندیشی با عنوان نخستین پیش رویداد تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) و صنایع غذایی با حضور نامداران صنعت غذایی استان، فناوران و شرکت های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و رابطین محترم این حوزه در بیش از یکصد ارگان و دستگاه اجرایی دولتی در تاریخ دوشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ ،ساعت ۹ الی ۱۲ برگزار می گردد.

به این منظور مصاحبه ای با دکتر مسعود میرزائی شهرابی رئیس محترم پارک علم و فناوری خراسان انجام شد.

جناب آقای دکتر میرزائی، بعنوان اولین سوال لطفا برگزار کنندگان این نشست هم اندیشی را معرفی کنید؟

سلام علیکم و عرض تسلیت ایام شهادت آل الله علیهم السلام و ایام سوگواری محرم و آرزوی قبولی عزاداری ها، حقیقتا پارک علم و فناوری خراسان برنامه ریزی و طرح ریزی خوبی برای اجرای صحیح اقدام ملی تانا درلایه استانی داشته و این رویداد با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداری خراسان رضوی، قرارگاه اقتصاد دانش بنیان، پارک علم و فناوری استان خراسان، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی، دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی و با پیگیری ارزشمند موسسه پلکان تشکیل میشود.

جناب آقای دکتر میرزائی، رویداد تانا چیست؟

تانا مخفف توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها، در حقیقت یک اقدام ملی و ماموریت خاص در حوزه توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان هاست. اگر چه محوریت این رویداد پارک‌های علم و فناوری هستند ولی به گونه ای طرح ریزی شده است که تمام اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری استان را به مشارکت فعال میگیرد و یک فرآیند مستمر، دائمی و پیوسته در حوزه حساس سازی، شبکه سازی، توانمندسازی، تحرک و انگیزه بخشی، بهم رسانی و پیوند بین نیاز فناورانه (تقاضا) با توانمندی فناوران (عرضه) و پیگیری، تا حصول نتیجه است.

دکتر میرزائی ادامه داد: یکی از زمینه‌های تبلور این طرح برگزاری رویدادهای هم افزایی، شبکه سازی و توانمندسازی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی بوده است، که اولین گام آن ۸ تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و از آن زمان تا کنون چندین جلسه تانا با گروه های مختلف تخصصی و حتی شهرستان های استان با هدف تبیین اهداف تانا برگزار کردیم و این پیش رویداد تانا صنایع غذایی سومین گام حرکتی ماست.

از دیدگاه شما اهمیت و لزوم و هدف این سلسله نشست های هم اندیشی تانا درحوزه ی های مختلف چیست؟

ما ذینفعان و بازیگران متفاوتی در اکوسیستم دانشی استان داریم اعم از ادارات، ارگان ها و دستگاه های اجرایی و نهادهای متولی، پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها، نخبگان، فناوران، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، سرمایه گزاران، شتابدهنده ها، هسته های علمی، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه، خانه های خالق، مراکز نوآوری، کارخانه نوآوری و ... که در حقیقت در دوره های قبلی اتصالشان بهم و جانمائیشان برای تقسیم کار در زیست بوم بدرستی شکل نگرفته و جزیره های جدا از هم بودند و این یعنی کارهای بعضاً ارزشمندشان ضریب نمیگرفته و هم افزایی و استفاده از خرد جمعی نهادینه نشده بوده و شبکه سازی واقعی در استان را شاهد نبودیم. به زبان ساده تر، برای مثال بخش خصوصی فرصتی برای تصمیم سازی پیدا نمیکرده و خدمات متناسب با نیازهای واقعی و جنبه های با پتانسیل بالا و مغفول مانده استان نبوده و بنابراین جامعه و مردم، اثر کار مبتنی بر علم و فناوری و محصولات دانش بنیان را در زندگیشان احساس نمیکردند. ما میخواهیم با همت بلند سرمایه های انسانی و نخبگانی استان خراسان رضوی، برای پاسخ به شبکه مسائل، نیازهای اشتراکی و اولویت دار، مشکلات ضروری استانمان راهکارهای فناورانه و هوشمندانه و به روش نوآوری باز را نهادینه کنیم و پتانسیل ها و توانمندیهای پژوهشی و فناورانه دانشگاهها و پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری، پردیس ها و مراکز رشد و بطور کلی هر پژوهشگری را به شبکه ی مسائل و نیازها و دغدغه های بخش خصوصی و دولتی و دستگاه های اجرایی متصل کنیم و حلقه وصل نیازها و فعل ما میتوانیم، باشیم.

جناب آقای دکتر میرزائی، به عنوان سوال آخر دلیل اتصال تانا با صنایع غذایی چیست؟

صنایع غذایی یکی از حوزه های بسیار مهم و اساسی ما در استان است که برندهای ملی و بین المللی زیادی را به کشور عزیزمان معرفی کرده و در واقع خراسان رضوی یکی از قطب های صنعت غذاست و موضوعاتی چون ایمنی و امنیت غذایی، سلامت و بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی، بحران ضایعات، پسماندها و گرسنگی سلولی، غنی سازی و کاربرد اسانس ها و عصاره های طبیعی در صنعت غذایی، شیمی مواد غذایی، نانوفناوری، نانوتکنولوژی و نانوبیوتکنولوژی در صنایع غذایی، فرآورده های ارگانیک، غذاهای فراسودمند، پری بیوتیک و پروبیوتیک، بسته بندی نوین و تولید ماشین آلات پیشرفته و تجهیزات دانش بنیان این حوزه، راهکارهای فراوری، نگهداشت بلند مدت، بهینه سازی، کاهش مصرف انرژی و مدیریت بحران آب در صنایع غذایی و ... را میتوان با نفوذ فناوری و پیوند این حوزه با صنایع دانش بنیان مرتفع کرد. رسالت تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) هم همین است و تقویت و پیشرفت زیست بوم را با ایجاد اتصالات هوشمندانه محقق میکند. این یک پیش رویداد حساس سازی است و من از تریبون شما، از همه صاحب نظران و نخبگان این عرصه دعوت میکنم که با ما همراهی کنند تا بصورت مستمر و عملیاتی منویات حضرت آقا (مدظله العالی) و دولت مردمی سیزدهم را جامع عمل بپوشانیم و خدمت صادقانه و قابل لمس و اثرگذار به مردم عزیزمان انجام دهیم. برایتان آرزوی توفیق و سعادت دارم و ان شاءالله در پناه عنایات خاصه خدای کریم و چهارده معصومش علیهم السلام باشید.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات