جلوگیری از خروج ارز با دارویی که ریشه در خاک دارد/ تولید گیاهی با ۳۰ نسخه درمانی

جلوگیری از خروج ارز با دارویی که ریشه در خاک دارد/ تولید گیاهی با ۳۰ نسخه درمانی

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر هیرکانی ماهان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران از زراعت یک گیاه دارویی پرکاربرد و کمیاب توسظ تیمش خبر داد و می‌گوید؛ برای این گیاه بیش از ۳۰ نسخه درمانی و بهداشتی در طب سنتی ذکر شده است، و در خارج از ایران بیش از ۷ فراورده دارویی، بهداشتی و صنعتی از این گیاه تولید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از خبرگزاری فارس استان مازندران به‌دلیل شرایط آب و هوایی و سرسبزی در زمینه گیاهان دارویی سرآمد است که حتی برخی مناطق آن میزبان گونه‌های گیاه دارویی، گاهی هم نادر و کمیاب است.

باید گفت این مساله سخاوت‌مندی زمین است، آن هم در دیار سرسبز مازندران که  هر فردی می‌تواند از این همه برکت بهره‌مند شود، همانند آقای قلی‌پور که توانسته قدم در مسیر کشت و تولید گیاهان زینتی و دارویی بگذارد.

تولید گیاهی که احتمال انقراض آن زیاد بود

دکتر عباس قلی‌پور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسیر هیرکانی ماهان درباره فعالیتش در زمینه کشت گیاهان دارویی می‌گوید: این شرکت دانش‌بنیان در حال زراعت یک گیاه دارویی پرکاربرد و کمیاب است که برای نخستین‌بار در ایران کشت می‌شود.

وی در زمینه کارش ادامه می‌دهد؛ خیلی اتفاقی طی کاوش‌های گیاه‌شناسی در سال ۹۱ در استان مازندران با این گیاه مواجه شدم، با توجه به شباهت آن به  گیاه «لویی و اسپارگانیوم» ابتدا فکر می‌کردم احتمالا یکی از این گیاهان است، ولی پس از مطالعات گیاه‌شناسی متوجه شدم در حقیقت گیاه دارویی باارزش «وج» است که برخی گیاه‌شناسان اعلام کردند این گیاه احتمالا در ایران منقرض شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان می‌کند: یکی از راه‌های حفاظت از این گیاهان، اهلی‌سازی و کشت است و مهم است که از طبیعت برداشت نشود؛ چرا که مخالف برداشت گیاه از طبیعت هستم و باید تکنولوژی کشت گیاه را به دست بیاوریم.

طی سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف روی این گیاه مطالعات مختلفی انجام شده و با توجه به کاربردهای دارویی، بهداشتی و صنعتی این گیاه بخشی از مطالعات به سمت اهلی‌سازی با هدف کشت آن سوق داده شد. برای این گیاه بیش از ۳۰ نسخه درمانی و بهداشتی در طب سنتی ذکر شده است، و در خارج از ایران بیش از ۷ فراورده دارویی، بهداشتی و صنعتی از این گیاه تولید می‌شود.

دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه پیام نور ساری ادامه می‌دهد: حدود ۸ سال مطالعات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، منجر به دسترسی به تکنولوژی کشت این گیاه برای اولین بار در ایران شد و پس از تولید گیاهچه به تعداد لازم، کشت این گیاه در مزرعه انجام شد، ریزوم و برگ مورد نیاز برای تولید فراورده‌های بهداشتی و دارویی داخلی فراهم شد.

درحالی‌که مواد اولیه این گیاه از خارج وارد ایران می‌شود ولی با کشت این گیاه و تولید مواد اولیه علاوه بر کمک به حفاظت این گیاه نادر و اشتغال‌زایی، نیاز کشور نیز تامین می‌شود.
قلی‌پور اظهار می‌کند؛ این بومی‌سازی تولید مواد اولیه این گیاه در ایران وابستگی کشور به واردات محصولات خام از خارج از کشور را برطرف کرده و از خروج ارز جلوگیری می‌کند. با تولید مواد اولیه و همچنین اسانس و عصاره مورد نیاز این گیاه فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در ارتقای فعالیت‌های پژوهشی کشور موثر است.
از خواص این گیاه می توان به درمان ورم مفاصل و کمردرد، گرفتگی عضالنی و تسکین درد ماهیچه ها، رایحه ای آرامبخش  اشاره کرد.

چندین سال تمام وقتم را روی کشت گیاه گذاشتم با وجود اینکه کشت آن مشکلات خود را داشته ولی با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها در این مسیر با قدرت ماندیم و همچنان هم خواهیم ماند.
برای تولید فراورده‌های بهداشتی و دارویی نیاز به دانش آموختگان با مهارت‌های مختلف دانشگاهی است که اجرای این طرح می‌تواند زمینه اشتغال برای این قشر جویای کار را نیز فراهم کند.

قلی‌پور اضافه می‌کند؛ یافته‌های پژوهش این شرکت دانش‌بنیان اهداف دولت و کشور را در حوزه‌های ارتقای پژوهش، تجاری‌سازی، مزایای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی تسریع می‌کند و با تجاری سازی فراورده‌های این گیاه زمینه رونق اقتصادی در کشور مهیا می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات