پارک علم و فناوری خراسان پیشرو در ایجاد پردیس های علم و فناوری است

پارک علم و فناوری خراسان پیشرو در ایجاد پردیس های علم و فناوری است


به‌ مناسبت هفته دولت و با حضور معاون فناوری وزارت علوم، روز چهارشنبه ۲ ام شهریور ماه ۱۴۰۱، نخستین رویداد توسعه اکوسیستم نوآوری خراسان رضوی (تانا) در حوزه صنایع معدنی برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، همزمان با آغاز هفته دولت رویداد تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان) صنایع معدنی و فولادی استان، رروز چهارشنبه ۲ ام شهریور ماه ۱۴۰۱، با حضور دکتر خیرالدین و دیگر مسئولین ارشد کشوری، نامداران صنایع معدنی و فولادی، رابطین محترم ارگان ها، فناوران و مدیران شرکت های دانش‌بنیان‌های استان خراسان رضوی، در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در آغاز سخنان خود در این رویداد،  ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: یکی از مهمترین وظایف ما و مسئولین استانی به خصوص  در پارک های علم و فناوری این است که بتوانیم از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت های علم و فناوری استفاده کنیم.

وی افزود:  باید سعی کنیم بحث نفوذ فناوری و نوآوری را در شرکت های بزرگ کشور به خصوص شرکت های صنعتی جلو ببریم و تا امروز گام‌هایی بر داشتیم.

معاون وزیر علوم گفت: در قانون تولید و جهش دانش بنیان در بند ت ماده ۶ اشاره می‌کند وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌توانند پردیس فناوری ایجاد بکنند که در این  این پردیس‌ها،  بخش خصوصی فضا و آزمایشگاه را در اختیار می گذارد و پارک علم و فناوری نقش حاکمیتی دارد و یک نوع مشارکت بین این دو بخش به وجود می‌آید بنابر این پارک م‌یتواند شرکت های دانش بنیان را معرفی کنند تا شرکت ها بتوانند از امتیاز ها و معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

دکتر خیرالدین همچنین با اشاره به تاسیس اولین دهکده فناوری در خراسان گفت: ما در سطح کشور پیشنهاد ۱۰ دهکده فناوری داده بودیم که جای خرسندی است پارک خراسان پیشرو در ایجاد پردیس های علم و فناوری است که پشتوانه قانونی هم دارد و ما امیدواریم بتوانیم پردیس علم و فناوری صنعت ساختمان را هم ایجاد کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: پارک خراسان رضوی الگوی بسیار خوبی در کشور است و ما می توانیم این پردیس ها را در دانشگاه‌ها هم ایجاد کنیم و همچنین بحث ماده ۱۲ استانداران را مکلف کرده است با همراهی پارک های علم و فناوری  نسبت به ایجاد ستاد اقتصاد دانش بنیان همت گمارند که شاهد هستیم این مورد در مشهد بسیار خوب پیش رفت داشته است .

دکتر خیرالدین خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری رویداد "تانا" این است که ما بتوانیم کسانی که صاحب ایده هستند و همینطور کسانی که محصول دانش بنیان تولید کرده اند را به سرمایه داران و افرادی که می توانند بازار را در دست بگیرند متصل کنیم.

وی افزود: در وزارت علوم با ایجاد سامانه نان ،نظام ایده ها و نیاز ها  توسط پارک ها به دنبال مسئله محور کردن و نیاز محور کردن تحقیقات کشور هستیم.

در ادامه نیز دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، ضمن عرض خوش آمد گویی به میهمانان و حضار با اشاره بر اهمیت موضوع صنایع معدنی گفت: جهان به دنبال جایگزینی انرژری فسیلی و کربنی با انرژی الکترونیکی است.

رئیس پارک علم و فناوری افزود:  در حال حاضر تامین انرژی با استفاده از کربن بوده است که از این پس عناصری مثل سیلیسیم لیتیوم مس اورانیوم قرار است جایگزین شود.

وی همچنین ادامه داد:کشوری مثل آمریکا به بهانه جنگ با  داعش و طالبان  وارد خاک افغانستان شده که در واقع هدف آن استفاده از منابع معدنی همچون اورانیوم و مس و غیره از این کشور است.

دکتر میرزائی با اشاره بر اقتدار کشور گفت: کشور ایران قرار است پیشرو باشد و وابستگی خود را کم و کمتر کند و از غافله علم و فناوری عقب نیافتند .
همچنین مسعود میرزائی با اشاره به هدف از تاسیس صنایع معدنی به همکاری با دیگر پارک ها علم و فناوری تاکید کرد .

وی افزود باید طی یک برنامه مدون ، یک همدلی و همکاری اتفاق بیافتد و که ما بتوانیم باطله هایی که در منطقه خواف تولید میشود وارد زنجیره ارزشی کنیم.

در این رویداد پنل تخصصی ارائه چالش ها و نیازمندی های صنایع فولادی توسط آقایان مهندس حاجی زاده، مدیر محترم تحقیق و توسعه گل گهر سیرجان،مهندس شفیعیان، معاونت فناوری و تکنولوژی فولاد خراسان ، مهندس بهمن زاده، معاون بازرگانی فولاد سنگان ، مهندس اسماعیلی ، دبیر بومی سازی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار گردید.

در حاشیه این رویداد نیز آیین امضای توافق نامه پردیس صنایع معدنی با انعقاد تفاهمنامه همکاری بین پارک علم و فناوری خراسان و مجتمع فولاد سنگان برگزار شد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات