پردیس‌ثامن نمونه‌ای قابل قبول و ارزشمند از یک پردیس جامع و کامل در کشور است

پردیس‌ثامن نمونه‌ای قابل قبول و ارزشمند از یک پردیس جامع و کامل در کشور است


مهندس داوود تفضلی، معاون توسعه و فناوری پارک علم و فناوری خراسان: واژه پردیس در اساسنامه سال ۹۵ تنها در این جمله خلاصه شده بود که پردیس‌ها در یک منطقه جغرافیائی و در یک زمینه تخصصی خاص فعالیت دارند و زیر مجموعه پارک‌های علم و فناوری استان هستند که این واژه تبدیل به شکل گیری یکی از ارزشمندترین و فعال ترین پردیسهای کشور " پردیس ثامن" شد.

پردیس‌ها فرزندان ارزشمند پارک‌ها در ایجاد فضای تخصصی هستند

دکتر مسعود میرزائی شهرابی رئیس پارک علم و فناوری خراسان در ادامه این سخن گفت: با توجه به آئین نامه ایجاد پردیس‌ها ذیل پارک‌های علم و فناوری استان‌ها، می‌توان از آن‌ها به عنوان فرزندان متخصص با بهره گیری از دانش روز و با تخصص کافی و داشتن سهم مناسب بازار نام برد.

دکتر میرزائی تصریح کرد: خوشبختانه در طول مدت عمر پارک خراسان، پردیس ثامن با تمامی توان و همکاری دو طرف شکل گرفته است و ما نیز با نگرشی خاص و متفاوت در دست آوردها و تولیدات آن پیگیر تعالی و گسترش آن در بخشهای تهیه و تولید داروهای خاص و مورد نیاز کشور هستیم.

رئیس پارک خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: خوشبختانه در مدت ۶ ماهی که از زمان حضور اینجانب در پارک استان گذشته پردیس‌های تخصصی در بخش صنایع کشاورزی و صنایع معدنی و صنایع غذایی و پردیس سوغات رضوی که از ضروریات منطقه است در تفاهمات جداگانه شکل سازمان یافته‌ای در ظهور و ثبوت به خود گرفته و امیدوار هستیم در بخش فرهنگ و نوآوری‌های خلاق در این زمینه نیز بتوانیم حق مطلب را در جوار عالم آل محمد"ص" ادا نماییم.

وی در خاتمه سخنان خود متذکر شد: در مورد پردیس علم و فناوری سلامت ثامن نیز که الحق جزء ارزشمندترین پردیس‌های کشور است، باید به این نکته اشاره کرد که حضور آستان قدس رضوی در شکل‌گیری این مدل مجموعه‌ها نشانه بارزی در وقف علم و فناوری است و ارزش چند جانبه‌ای از لحاظ رفع نیازهای داخلی و اشتغال دارد و امیدواریم در این همت عالی بتوانیم در کنار این آستان مقدس گام‌های بلندتر و ارزشمندتری را برداریم.

آقای میهن پرست" مدیر پردیس سلامت ثامن" نیز در ادامه و در مورد شکل گیری این پردیس بیان کرد: در اسفندماه ۱۳۹۸  تفاهم‌نامه راه‌اندازی پردیس فناوری سلامت ثامن با همکاری پارک علم و فناوری خراسان و شرکت داروسازی ثامن و همچنین با پشتیبانی مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، منعقد گردید و در خرداد ماه ۱۴۰۰ پردیس علم و فناوری سلامت ثامن به عنوان اولین پردیس خصوصی علم و فناوری کشور از شورای گسترش وزارت علوم مجوز راه اندازی خود را دریافت کرد که هدف نهایی ایجاد آن  و مشارکت بخش خصوصی (شرکت داروسازی ثامن) و پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جهت توسعه فناوری و بازارهای سلامت محور می‌باشد.

میهن پرست ادامه داد: در این مشارکت و در لایه مالکیت، شرکت داروسازی ثامن به عنوان نماینده هولدینگ سلامت و درمان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، مالک زمین‌ها و زیرساخت‌های پردیس سلامت می‌باشد و به عبارتی دیگر درآمد حاصل از زیرساخت‌ها به این شرکت تعلق دارد و پارک علم و فناوری نیز به عنوان صادرکننده مجوزها و تاییدهای ملی و منطقه‌ای در حوزه پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام خواهد کرد.

وی همچنین گفت: در لایحه حاکمیت که اصلی ترین لایه در هماهنگی و پیشبرد یک همکاری است، وظایف به این صورت تقسیم بندی شده‌اند که نخست، شورایی متشکل از نمایندگان پارک علم و فناوری و شرکت داروسازی ثامن تشکیل شده که سیاستگذاری و تامین بازار محصولات حوزه سلامت را عهده دار خواهد بود.

مدیر پردیس سلامت ثامن متذکر شد: در لایه مدیریتی خود به سه بخش تقسیم می‌شود، مدیریت حوزه زیرساختی که بر عهده شرکت داروسازی ثامن است، مدیریت امور فناوری که بر عهده پارک می‌باشد و مدیریت تجاری سازی و بازارسازی در راستای تامین زنجیره ارزش در بنیاد بهره‌وری آستان قدس رضوی بر عهده شورای راهبردی پردیس خواهد بود.

وی تاکید کرد: در این رویکرد، بخش خصوصی یا شرکت داروسازی ثامن با آورده خود به رفع نیازهای فناورانه خویش و زنجیره تامین شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی می‌پردازد و از طرفی دولت و یا در این مورد پارک علم و فناوری با اجرای سیاست‌های کلی حاکمیتی می‌پردازد و این شکل مشارکت یک مدل قابل تکرار برای به کارگیری سرمایه‌های بخش خصوصی، در توسعه فناوری و به ویژه بازارسازی برای شرکت‌های فناور و واحدهای دانش بنیان کشور می‌باشد.

داوود تفضلی، معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی: جمله ای که تبدیل به ساختار شد

در ادامه این گزارش افزود: واژه پردیس در اساسنامه سال ۹۵ تنها در یک جمله خلاصه شده بود.

پردیس‌ها در یک منطقه جغرافیائی و در یک زمینه تخصصی خاص فعالیت دارند که در محل اصلی و زیر مجموعه پارک‌های علم و فناوری هر استان شکل گرفته و فعالیت دارند.

آنچه مهم است این موضوع می‌باشد که پارک‌ها تنها با مراکز علمی و دانشگاه‌ها در ارتباط هستند و کمتر به جنبه بازار و فروش الزام به ارتباط دارند، اما در این تغییر واژه، پردیس ها می‌توانند این خلل را پر نمود و به این منظور با همکاری دانشگاه و پژوهشکده و پارک، پیش‌نویس پردیس علم و فناوری و آستان قدس رضوی این پردیس شکل گرفت.

با توجه به همکاری‌های قبلی پارک خراسان با آستان قدس رضوی در مورد شرکت ارزشمند سامان دارو که محل تهیه دارو "فاکتور ۸"  است که در یکی از مراکز رشد، این دانش شکل گرفته بود و آستان قدس با این پیش زمینه برای پروژه دوم نیز اعلام آمادگی نمود.

وی در ادامه اظهار کرد: در نهایت در تاریخ  ۶ اسفند سال ۱۳۹۸ این مهم شکل گرفت و تواق نامه بین حجه الاسلام احمد مروی و دکتر سورنا ستاری به امضاء رسید و آیین نامه تاسیس پردیس‌ها در وزارت علوم تدوین شد.

معاون پشتیبانی فناوری پارک گفت: یکی از دلایل منطقی ایجاد این پردیس، دارا بودن امکانات کامل در زمینه های مالی و تخصصی و همچنین سهم بازار بوده است که در آیین نامه ایجاد پردیسها آماده است که می بایست حداقل ۵ هکتار زمین برای احداث آن وجود داشته باشد که آستان قدس چندین برابر آن‌را در دست داشته، در مورد تخصص نیز سابقه سامان دارو یک امتیاز محسوب می‌شود و سهم بازار فروش و اعتماد مردمی از الزاماتی است که آستان قدس واجد آن می‌باشد.

دکتر علی اسماعیلی، معاون توسعه فناوری نیز در مورد اولین جلسه شورای سیاستگذاری این پردیس بیان کرد: اولین شورای سیاستگذاری پردیس سلامت ثامن، بالاترین رکن پردیس می‌باشد که سیاستگذاری در مورد نحوه کار و عملیات و نظارت فعالیت‌های پردیس صورت می‌گیرد.

دکتر علی اسماعیلی، معاون توسعه فناوری نیز در مورد اولین جلسه شورای سیاستگذاری این پردیس بیان کرد: اولین شورای سیاستگذاری پردیس سلامت ثامن که بالاترین رکن این پردیس می‌باشد و سیاستگذاری در مورد نحوه کار و عملیات و نظارت فعالیت‌های آن است که با حضور آقای دکتر مسعود میرزائی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان،  آقای امیررضا رجبی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، آقای میهن پرست " مدیر پردیس سلامت ثامن"، آقای طبسی مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن و دکتر علی اسماعیلی معاون پارک علم و فناوری خراسان صورت گرفت.
اسماعیلی ادامه داد: در اولین جلسه این شورای سیاستگذاری، آقای میهن پرست" مدیر پردیس سلامت ثامن"، آقای طبسی مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن، دکتر رجبی مدیر کل صمت استان " عضو شورای سیاستگذاری" و دکتر علی اسماعیلی معاون پارک علم و فناوری خراسان " عضو شورای سیاستگذاری" احکام خود را از دست رئیس پارک خراسان دریافت کردند.
در این جلسه در مورد نحوه فعالیت پردیس و همچنین پذیرش شرکت ها بحث و تبادل نظر انجام شد و مورد توافق قرار گرفت که شرکت‌های رشد یافته می‌توانند در این پردیس پذیرش شوند.
ویژگی پردیس ثامن در آن است که با داروسازی ثامن در شکل فعالیت متصل هستند و زیر مجموعه آستان قدس رضوی می‌باشند در تامین بازار و سرمایه‌گذاری نقش بسزایی را می توانند ایفا نمایند.
مدل شکل گیری پردیس ثامن در سرمایه‌گذاری، مشترک می‌باشد، به این صورت که شرکت‌های استقرار یافته در این مجموعه، بخشی از سهام شرکت را به پردیس ثامن واگذار می کنند و مابه ازای آن نیز خدماتی شرکت‌ها دریافت می کنند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات