نیاز ایران به علم و فناوری نسبت به سایر کشورها مضاعف است

نیاز ایران به علم و فناوری نسبت به سایر کشورها مضاعف است


نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: نیاز ایران به پیشرفتهای علمی و فناوری در مقایسه با سایر کشورهای جهان به علل مختلفی مضاعف است.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم وفناوری خراسان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا مدرسی یزدی روز پنجشنبه در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: یکی از علل این موضوع این است که دشمنان تلاش جدی و ۲۰۰ ساله ای داشته اند تا ایران را مانند سایر کشورهای اسلامی از پیشرفتهای علمی جهان عقب نگه دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در نظام جمهوری اسلامی مدعی ارائه بهترین ایده و ساختار برای آبادی دنیا و آخرت مردم خود و جهان هستیم، تحقق این ایده بدون تمسک به علم ممکن نیست، نمی توان با ادعا، شعار و جهالت این اهداف را محقق نمود.

حجت الاسلام مدرسی به پیشتازی ایران در تاریخ علم جهان اشاره و بیان کرد: زمانی که اروپاییها در تاریک‌ترین دوران تاریخی خود به سر می بردند، دانشمندان پرآوازه و تاثیرگذاری در ایران زندگی می کردند که دیدگاههای آنان زیربنای علم روز شده است.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز اقتصاد بدون علم و فناوری معنی ندارد و حتی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز به فناوری گره خورده است، اما طی سده‌های گذشته، دوستان منفعت طلب بواسطه دشمنی پیدا و پنهان خود با ملت تلاش کردند کشورها را در حالت عقب افتادگی نگه دارند و اقتصاد، سیاست و امور اجتماعی ما را از علم محروم کردند.

وی  گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فکر احیا علم و فناوری در کشور قوت گرفت، هرچند این بازآفرینی حرکت علمی، آسان نیست و عقب افتادگی ۲۰۰ ساله اخیر بر این حرکت بزرگ سایه سنگینی انداخته بود.

ایجاد پارکهای علم و فناوری از ابزارهای پیشگیری از مهاجرت نخبگان است

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: دشمنی های استکبار جهانی و افرادی که منافع متضاد با پیشرفت ملت دارند در تضاد با دستیابی با ملت ایران به قله های علم و فناوری است.

مدرسی یزدی به مساله جذب برخی نخبگان کشور به خارج کشور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهای حفظ این نخبگان ایجاد پارکها و در بیان بهتر رویشگاه های علم و فناوری در کشور است، این مراکز باید مرکز انباشت علم و عالمان، آفرینش و نوآوری و تبادل نوآوری های ژرف و علمی باشد.

وی خاطر نشان کرد: محور فعالیت ها در رویشگاه های علم و فناوری علاوه بر تامین نیاز امروز کشور، نیاز آینده جامعه ما را همراه با تجاری سازی تامین کند.

۷۰ درصد ذخائر معدنی کشور در ۶ استان شرقی کشور

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز گفت: ایران یک درصد مساحت و جمعیت کره زمین را دارد، اما اکنون چهار درصد ذخایر معدنی در کشورمان قرار گرفته است.

مسعود میرزائی شهرابی افزود: ۷۰ درصد ذخائر معدنی ایران نیز در ۶  استان شرقی و در یک "نوار معدنی" واقع در استانهای سه گانه خراسان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است.

وی اظهار داشت: پیش از این ظرفیت پارک علم و فناوری خراسان رضوی در راستای احیا این ظرفیت معدنی نبود، اما طی سال جاری در نخستین اقدام زیربنای پردیس معدنی کشور را در خواف بنا نهادیم.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: مقرر شد بخش خصوصی با تامین آورده زیرساختهای لازم را بنا کند و استانداری خراسان رضوی زمین مورد نیاز را در شهرستان خواف تامین نماید تا محلی برای فعالیت و استقرار جوانان خلاق و فناور در این پردیس فراهم گردد.

میرزائی شهرابی افزود: طی تفاهم نامه با مجموعه معادن سنگان خواف، ۲۰ هزار میلیارد تومان آورده از سوی این مجموعه برای سرمایه‌گذاری پیش بینی شده و عملیات ساخت و راه اندازی این پردیس آغاز شده است.

وی بیان کرد: ۸۰۰ شرکت فناور در خراسان رضوی وجود دارد که از آن میان ۳۷۰ شرکت زیر نظر پارک علم و فناوری استان و بیشتر اعضای این شرکتها جوانان تحصیل کرده زیر۳۰ سال هستند، پارک و علم و فناوری استان در دوره جدید و در دولت سیزدهم کار را با یک برنامه‌ریزی مشخص آغاز کرده و تلاش دارد تا به نوعی در اقتصاد کلان کشور تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام محمدرضا مدرسی یزدی از نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری از نمایشگاه فعالیت ها و بخش های مختلف پارک علم و فناوری خراسان رضوی بازدید کرد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات