معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: توسعه در اقتصاد دانش بنیان یک امر درون زاست

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: توسعه در اقتصاد دانش بنیان یک امر درون زاست


دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر خود به استان مازندران، در کارگروه «رونق تولید و اقتصاد دانش‌بنیان» با حضور حسین زادگان استاندار و جمعی از فعالان اقتصادی و فناور حضور یافت و با فعالان زیست‌بوم نوآوری استان گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، دکتر سورنا ستاری در کارگروه رونق تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان این‌که استان مازندران از ظرفیت‌های نهفته بسیاری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است، گفت: راه نجات و  ظرفیت بالقوه کشور برای پیشرفت دیگر معطوف به منابع زیرزمینی نیست. بلکه این موفقیت، در خلاقیت و نوآوری جوانانی تعریف می‌شود که میدان دادن به توانمندی‌هایشان می‌تواند باری از دوش جامعه بردارد و ارزش افزوده خلق کند.

ستاری، دانشگاه‌ها را آغازگر تحول‌های اساسی جامعه در مسیر دانش‌بنیان شدن دانست و گفت: تعداد بالای دانشجو و عضو هیات علمی دانشگاه، موهبتی است که استان مازندران باید با تکیه بر این سرمایه ارزشمند، توسعه پایدار خود را پایه‌ریزی کند. استانی که از چنین سرمایه ارزشمندی برخوردار است باید به بهترین نحو از آن بهره ببرد و این کار با تغییر نگرش‌ها از اقتصاد خام‌فروش که صرفاً دارایی‌های مادی را ارزش می‌داند به سوی اقتصادی که پایه و اساس‌اش نیروی انسانی و خلاقیت اوست، ممکن می‌شود.

وی نوآوری را خالق ارزش افزوده دانست و گفت: به مدد نوآوری فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، داروهایی در کشور تولید می‌شود که هر چندگرمی این داروها، ارزش فراتر از ده‌ها بشکه نفت خام دارد. موضوعی که نشان می‌دهد ارز افزوده واقعی نه در کمیت، بلکه در نوآوری و فناوری نهفته است.

ستاری، با اشاره به این‌که تولید داروهای پیشرفته، از مهم ترین حوزه‌های فعالیت شرکت های دانش بنیان است، گفت: ۹۸ درصد از داروهای انسانی کشور در داخل تولید می شود.

وی همچنین از اهمیت ریل‌گذاری برای خودکفایی و تولید دانش‌بنیان نیازهای کشور در حوزه غذا و داروی حیوانی گفت و ادامه داد :در این مسیر قدم های بزرگی برداشته شده و در حال هدایت شرکت‌های دانش بنیان به سمت این حوزه هستیم. استان مازندران نیز در این حوزه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به تولید محصول، ارزش افزوده و اشتغال منجر می‌شود.

وی این موضوع را مستلزم ایجاد زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌‌ و نوآوری‌های نیروی انسانی جوان و خلاق بومی دانست و گفت: فراتر از حمایت‌های مادی، وجود مجال و زیست‌بومی مساعد است تا یک جوان خلاق و کارآفرین، ایده‌هایش را به مرحله عمل و اجرا برساند؛ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیش از ۱۴۰ خدمت که همواره به تعدادشان افزوده می‌شود، گامی برای رونق و توسعه این زیست‌بوم است.

ستاری حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در زمینه های صادراتی و بخش مجوزات و هموارسازی راه فعالیت شرکت های دانش بنیان استان را نوید داد و افزود:  استان مازندران باید به جوانان خود اهمیت بدهد و کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

منبع خبر

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

    نظرات