آبیاری زیرسطحی غرقابی، تنها و بهترین راه نجات مناطق کم بارش و کویری

شرکت گوهرنجات کویر یزد، یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری یزد است که از سال ۱۳۹۶ در این مرکز مستقر شده است. محصول اصلی این شرکت سیستم آبیاری زیرسطحی غرقابی است. با جلال مدیری، مدیرعامل شرکت به گفت گو نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:
مختصری از سابقه کاری و فعالیت های شرکت خود بفرمایید
تاییدیه مقدماتی طرح آبیاری زیرسطحی غرقابی را در سال ۹۵ دریافت کردیم و در سال ۹۶ با تاسیس شرکت گوهر نجات کویر یزد و استقرار در مرکز رشد پارک علم و فناوری یزد به کار خود ادامه دادیم.

لطفا بیشتر در مورد این طرح برای ما توضیح دهید.
پس از خشکسالی های پیاپی در استان یزد طرح آبیاری زیرسطحی غرقابی را ابداع کردیم. این شیوه آبیاری تحولی است در سیستم آبیاری نوین و تنها و بهترین راه نجات مناطق کم بارش و کویری است. این طرح و قطعات آن کاملا ایرانی بوده و نمونه خارجی ندارد. از ابتدا با نصف لوله سیمانی به قطر ۷۵ سانت در پای درخت اجرا شد و پس از دو سال که به نتیجه خوبی رسیدیم با ارائه طرح به مرکز تحقیقات و پس از بررسی و بازدید تاییدیه مقدماتی این روش آبیاری در سال ۹۵ صادر و در سال ۹۷ اولین نمونه قطعات ساخته شد.

ویژگی های خاص این محصول نسبت به محصولات مشابه آن چیست؟
آبیاری زیر سطحی غرقآبی راه حل مطمئن برای صرفه جویی و جلوگیری از تبخیر و استفاده بهینه از پساب فاضلاب است. استفاده از پساب فاضلاب در عمق خاک به جای آب برابر است با دسترسی به منابع آب جدید و این در حالی است که باکتری های فاضلاب در زیر خاک برای درختان مفید است. در واقع این روش آبیاری نجات بشر از متعفن ترین باقیمانده و پسماند فاضلاب است. دستاوردهای این شیوه آبیاری اول صرفه جویی در آب و هزینه های کشاورزی و دوم هدایت ریشه به عمق خاک، جلوگیری از تنش آبی و جلوگیری از انباشت ریشه است. این شیوه آبیاری پس از سالها تحقیق در مورد شیوه های مختلف آبیاری اختراع شده است و به طور کلی استفاده از این روش آبیاری با مصرف ۱۵ هزار لیتر آب در یک هکتار، توسعه کشاورزی، بازدهی و تولید بالا و اشتغال زایی را به همراه دارد.

از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون چه دستاورد هایی داشتید؟
دستاوردهای این شرکت شامل طراحی ساخت محفظه سه راهی، سوپاپ، شناور، اجرای این سیستم در یک و نیم هکتار باغ در مهریز با قرارداد ۴۳ میلیون تومانی، حضور در نمایشگاه های مختلف از جمله نمایشگاه تخصصی وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه، حضور در دو نمایشگاه استانی و جشنواره آب و انتخاب به عنوان شرکت برتر در نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری یزد است.

مشکل یا مطلب خاصی دارید لطفا بفرمایید
توقع ما از پارک علم و فناوری یزد این است که برای گرفتن تاییدیه علمی محصول به ما کمک کند . همچنین تسهیلات ارزان قیمت برای تولید انبوه این محصول به ما اعطا کند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات